NOR15186 Startet 7.Juni.2009 Del på Facebook Startet 7.Juni.2009 Hei! Jeg har en gammel Selden mast med en problematisk skinne i aliminium. Skinnen skal forhindre at sleidene hopper ut når seilet taes ned, men den fungerer mer som et hinder til å få sleider som hopper ut inn igjen, noe de fleste gjør.. Jeg er "litt" lei av sleider som hopper ut og har forsøkt å finne ut av om det går an å få en erstatning for den problematisk skinnen, bla. på www.vikingyachting.se (de skal ha det meste av reservedeler til Selden). Er det noen som har kreative forslag til hvordan jeg kan løse problemet mitt?? Åpningen i masten er ca. 20 cm i høyden (fra den starter å gå utover til den går "tilbake" igjen), ca. 13 cm har 4 cm åpning Innspill mottas med takk! PC Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Hmmm.... Var ikke så lett å se av bildet, men jeg skjønte ikke "forhindre at sleidene hopper ut når seilet taes ned" - det gjør jo profilen i skinnen i hele mastens lengde - uten en slik åpning. - for meg ser dette mer ut som åpningen der man mater sleidene inn/ut når man skal ta seilet helt av. Men da skal det vel sitte et beslag man låser åpningen med. Mulig at denne mangler? Hvis det ikke er tilfelle: hvor er åpningen der du mater inn sleidene, når du tar seilet helt av - er det lenger ned? Er du også sikker på at det er masten det er noe galt med og ille at sleidene i seilet er slitt? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 (redigert) Hadde også en slik gulleloksert Selden mast på en Oksø 32. Opprinnelig tror jeg det var en sperrehake rett over åpningen for å unngå at sleidene gikk ned i åpningen og rauset ut. Sperrehaken var borte på min så jeg kjøpte aluminiumsskinnen som du har. Dette er en dårlig patent da den ikke ligger støtt inne i åpningen. Jeg forsøkte også å file litt på innleggsprofilen i overkant men det ble aldri noen 100% god løsning. Meg bekjent finnes det ikke noe annet som fungerer bedre enn denne skinnen så du må vel slite med det. Alternativt kan du sette inn en bolt rett over åpningen for å forhindre at sleidene rauser ut når du tar ned seilet men da vil jo sleidene bygge langt oppover og du får vel problemer med å få på bomtrekket. Redigert 8.Juni.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Har også noe av samme problemet, beskrevet her Hr forsøkt å komme i kontakt med Selden via mail, men det er visst ikke lett. Har i alle fall ikke fått svar fra de i løpet av ca 3 uker........ Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Mangler og noke der på masta, har stoppa sleidene fra å rase ut med en karabinkrok i ett hull. Har fungert bra fram til den dagen eg skulle øve på reving av storseil og fant ut at revepunktet på masteliket ikkje kom langt nok ner til at eg fekk festa den ved bommen. Glad eg testa i vindstilla da og ikkje i sterk vind. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
opus Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Heisan ! Ja, -hva med en kort bolt med en vingemutter(som ikke skjærer seil og hender), -en spennrem rundt masten, -noen runder tape rundt masten JGH: Har samme problemet, må klipse ut noen travere for at revemaljen skal komme ned til kroken på bombeslaget. Kanskje en liten loop/sirkel med tau permanent i revemaljen holder, de cm du mangler. Jeg har en loop som henger i revemaljen ned under bommen, til å trekke seilet ned ved reving. Kom gjerne med gode ideèr??? Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Forhåpentligvis er problemet løst, Viking Yachting kom opp med denne erstatningen for min skinne: (Varenummer 12115) Den er bestilt fra Sverige. Den kan også kjøpes i Norge (Hovdan), men det ble endel dyrere. Takk for mange gode forslag! PC Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Etter tips fra Kajla er nok det løsningen for meg også! Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 26.Juni.2009 Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Har fått denne hjem nå, men hvordan skal man få den på plass? Ser ut som masten må demonteres og popnaglene i "sokkel" på mast må fjernes for å tredd den på plass......... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.