Jump to content

selco 15/16 m/70hk forsvarleg?


fykekost

Recommended Posts

noken som har ei meining om det er forsvarleg med ein 70 hk påhengs på ei selco 16 frå 66, med litt forsterkninger på speile.

det står på båten at den er godkjent for 70, men eg rekner med at motorer frå 60-talet ikkje er so kraftige som motorer frå tidli 90-tal?

og at glasfiberen som båten er laga av har sunket litt i kvalitet etter desse åra?

 

(motoren er orginal 60 hk, men er større forgassarar på, som skal vistnok gjer at motoren yter ca 70)

Redigert av fykekost (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sytti hestekrefter var like mye på sekstitallet som det er i dag! Ingen endringer der. Men om båten din fortsatt er like sterk som dengang den var ny, det er jo en annen sak....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

eg har meir greie på bil en på båt, å der er det vertfall ofte sånn at motorkraften er mindre på ein eldre motor på 100 hk, en ein ny på 100 hk,

men grunnen til at eg trur det er sånn på båtmotorer òg, er at noken har sagt t meg at dei måler effekten på motoren ein anna plass på maskina no, en dei gjorde før :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forskjellen ligger eventuelt i om man måler effekten direkte på motor, eller propelleffekt. Her har det blitt brukt forskjellige standarder opp gjennom årene, både på bil og båtmotorer. Så ja, det kan være forskejllig, men det kan også være helt likt. Dette må man nesten undersøke dataene for de aktuelle motorene for å finne ut av.

 

Men om det er slik at du selv føler at 70hk er i meste laget på denne båten, så gir vel svaret seg selv?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei. Jeg har en selco selsport med yamaha 70 hk 2002modell. Det som er greia her, er at du bør forsterke akterspeil. eller iallefall feste en god akterspeilplate som er bredere enn brønnen. MEN disse flatbunnede båtene har helt klart fartsbegrensninger i skroget. Ikke lett å få den til å få fortere enn 30-33 knop. Og det gjør båten med en 50 hester. Du får bedre aksellerasjon, og raskere i plan ved mange mann ombord. Men, min erfaring er at økningen fra 50 til 70, er at den sluker mer suppe enn økningen fart...

 

Men det er klart, har du en så sett den på :-) Skal du kjøpe så er 50-55-60 kanskje det greieste

 

dsc01236.jpg

dsc01312.jpg

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...