Jump to content

Forskjellige motorer


Baltic

Recommended Posts

Hva er forskjellen i driftskostnader på en Volvo Penta KAMD43 (221 HK) og Yanmar 290 HK?

 

Da tenker jeg på årlig vedlikehold. Hva skal gjøres på disse motorene? Har hørt at Yanmaren skal bytte ut diverse anoder (av noe slag), hvert år, som Volvo'en ikke skal etc.

 

Er det stor forskjell i delepriser på Volvo Penta og Yanmar? Hva betyr dette i praksis på disse to motorene?

 

Hva er forskjellen i drivstoffutgifter?

 

Er det forskjell på lydnivå og driftsikkerhet?

 

Hvilken motor er det beste valget i en Scand 29 Baltic?     :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne tenkt meg en Baltic så dette har jeg egentlig lurt litt på selv også. Det er vel slik at dersom du har en større motor så går du med lavere belastning og dermed slites den mindre, støyen blir lavere osv. Det skulle tale for en 290 Yanmar, men egentlig bare hvis Volvoen er for liten...

 

Hvor hardt må du kjøre Volvoen for å nå ønsket marsjfart? Har hørt at Balticen går best i ca 20 knop. I 20 knop med en 290 Yanmar vil jeg tro at motoren har det veldig bra (lav belastning), men Volvoen har kanskje nok krefter den også? Vil si at du iallefall må 500 o/min under topp turtall for at du skal kunne si at motoren går lett...

 

Det vil overraske meg om det stor forskjell på vedlikeholdet. Dersom en motor har sink og den andre ikke så kan det kanskje bli dyrere å ha den uten sink over litt tid pga mer tæring... Vet ikke om Kompressoren på Volvoen øker vedlikeholdsutgiftene. Det er jo flere ting som kan gå i stykker. Det er vel også et rykte at 42-43-44-300 motorene til VP slites mer enn normalt, men dette vet jeg ingenting om bare lest av andre.... så ikke ta det for "god fisk". Spørsmålet er jo,  uansett om det skulle være sant, om dette er et problem for fritidsbruk... et par 100 timer i året maks.

 

Ser det ligger en Baltic på finn.no med 290 Yanmar nå der det står at den bruker 25 liter ved 20 knop. Det høres rimelig ut, vil tro Volvoen bruker mer? Men kanskje det er salgstriks? Da er iallefall forbruket på en Baltic med 290 Yanmar likt det jeg har på min Fjord 815 (halve vekta omtrendt og med drev)... Det høres utrolig ut!

 

Ikke så mye å bli klok av dette, men siden ingen hadde svart deg så skrev jeg inne mine "synsinger" på området...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Forsjellen i driftskosnader vil bli meget små. Men ser man bort i fra dette snakker man om 2 forskjellige verdener - enten sommere fylt med mekking og banning og dårlig service og dyre deler - eller du kan velge en løsning som sansynlig vil fungere problemfritt i 20 år.............

Link to post
Share on other sites

Alt kommer an på vedlikeholdet fra dag nr 1 Terron. Enten klumpen din er grå eller grønn.

Noe drit er det med alt.

Enig at vedlikeholdet fra dag 1 er veldig viktig, men V's hurtigløpere er vel kjent for å være litt "følsomme" her..

 

Uansett så snakker man om to veldig forskjellige maskiner ... 220 vs 290 HK ... kanskje en KAD 300 var mer relevant å sammenligne... eller kanskje en D6

 

Uansett..

 

KAD 43

3,6L

3900 RPM

92/90 mm Slaglengde

534 KG (med gir??)

 

6PL/STE

4,16L

3800 RPM

94-100 Slaglengde

408 KG (uten gir ??)

 

Større slagvolum og slaglengde (større "bang") = bedre dreiemoment ... noe som ST-en har (topp 700 NM) mellom 2400 og 3000 RPM, som tar ut mellom 190 - 220 HK, noe som KAD 43 vil slite med i lengden (220 minus 25% = 165... noe foenklet..).

 

Dessuten må du tenke på mekanikken ... bevegelige deler turbo - intecooler - kompressor osv... mot turbo-intercooler.

 

Yanmar har et godt rykte for driftsikkerhet og er vel en av de som bruket lite elektronikk på motorstyringssytemene, slik ad de kan fungere relativt godt uten stømforsyning, noe som jeg ikke tror V.. kan.

 

Pesonlig så ville jeg heller ha en maskin hvor jeg kunne skifte ut anoder enn en hvor jeg ikke kunne ...  korrosjon osv., internt i maskinen...

 

For en halvplanende båt, så ville jeg ha gått for den maskinen med større slagvolum og dreiemoment, da dette vil ha en fordel når hekken graver seg ned i aktersjø osv. Dessuten har jeg hørt blandete rapporter på girkassen til V., som jeg har lite erfaring med ... har litt fra en 41B, som var veldig irriterende, mens en 64P var helt OK...

 

Mitt valg ville være ST maskinen, men alt er jo avhengig av inngangspris og dine fartsforventninger, noe jeg ikke kan kommentere på da jeg er bosatt i Storbritania...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Forsjellen i driftskosnader vil bli meget små. Men ser man bort i fra dette snakker man om 2 forskjellige verdener - enten sommere fylt med mekking og banning og dårlig service og dyre deler - eller du kan velge en løsning som sansynlig vil fungere problemfritt i 20 år.............

 

[/quot

 

 

Hvem av dem er det du sikter til som vil fungere problemfritt i 20 år og hvem vil jeg bli plaget med???

 

 

:yesnod:    

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått av tidligere innlegg har du kjøpt en Baltic med VP 43 motor, men har mulighet til å gå over til 290 Yanmar til neste år?

 

Jeg tror det blir svært vanskelig å komme frem til en "riktig" konklusjon på dette spørsmålet ut fra andre kriterier enn om dagens motor er tilstrekkelig stor eller ikke. Hva som er beste motor blir en lang diskusjon med mye subjektive vurderinger.

 

Dersom du ikke skal ha båten i 20-30 år så tror jeg uansett ikke dette med slagvolum osv er så viktig. Skal du ha den svært lenge/kjøre svært mye så er det sikkert av betydning, men jeg tror uansett det viktigste er om du i dag må "presse" motoren for å nå den marsjfarten du ønsker. Hvis du må det ville jeg nok vurdert en større Yanmar (eller VPs D6 som sikkert er en kjempebra motor)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig som du har oppfattet. Jeg har en Baltic med en KAMD43-motor og vurderer å bytte til Yanmar 290. Jeg har jo egentlig lyst på 70 HK mer, dvs Yanmar 290, men må jo legge mange kroner i tillegg i byttet og synes jeg må ta en nøye vurdering av om dette er fornuftig/ kan forsvares på noe som helst vis...  vet jo at det til syvende og sist er meg selv som må ta den endelige beslutningen. Den avgjørelsen blir jo først tatt etter at mesteparten av sesongen er over og jeg har mere erfaring med båt og motor. Er likevel svært åpen for å høre på andres meninger i spørsmålet.

 

I tilfelle bytte får jeg jo i tillegg muligheten til å gjøre små forandringer under monteringen av innredning og utstyr for å få en så skreddersydd båt som mulig.

Vi er SVÆRT godt fornøyd både med båt og motor så langt (har i dag hatt 50 timers service), men det vil jo alltid være små detaljer som man kunne tenkt seg litt annerledes, ting man først ser etter å ha brukt båten en periode. Synes jo også at DET har en verdi.

 

Har vel kommet til at i 95% av tiden vi bruker båten har vi allerede en motor som er stor nok. Men av og til kunne jeg godt ha tenkt meg en enda kraftigere motor. Spesielt ved last og gange over lange strekk. Marsjer fint i 20 knop ved å slakke av 4-500 o/m fra topp turtall. Tenker jo også på gjenkjøpsverdi en gang i fremtiden. Forøvrig synes vi at Baltic'en er en veldig trivelig båt å oppholde seg i, både for store og små. Kan anbefales!   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forstår at du vurderer dette tilbudet og at det alltid vil være andre ting som kan bli enda bedre.

 

En Baltic med 290 Yanmar er sikkert mer verdt enn enn med 220 hk Volvo, men så er den  dyrerer også. Uansett er dette en båt som er noe av det mest lettomsettelige på markedet så jeg ville ikke vært veldig bekymret for 2. håndsverdien, selv om jeg hadde en 220 hk. Skulle jeg kjøpt brukt ville jeg nok drømt om en med 290 hk, men spørsmålet er jo om pengeboken hadde strukket seg så langt. En rimeligere med 220 hk hadde kanskje være mer aktuelt for oss... Det finnes alle typer kjøpere...

 

Hvis jeg skal driste meg til med en slags konklusjon;

 

Økonomi:

Jeg tror du sliter med å finne fornuftige økonomiske forklaringer på hvorfor du burde bytte. Dette avhenger selvsagt av hvilken avtale du har, sett i forhold til hva som skjer med prisene på disse båtene generelt. Har du en fastpris på ny båt til neste år og dermed får den betydelig rimeligere enn de som bestiller i dag så kan det være et poeng, men da vil jo også investeringen i den du har i dag bli enda bedre...

 

Motormerke:

Tror også det er vanskelig å vurdere Yanmar mot Volvo, det blir så tilfeldig. Muligens er det i % flere problem med Volvo, men det er vel neppe dokumentert og uansett er det nok en lav prosent, iallefall mtp større problem. Problem kan du også få med en Yanmar. Ingenting er feilfritt. Med godt vedlikehold er det meste bra tror jeg!

 

Fart:

Det er et poeng, men ut fra det jeg hører er Balticen best i 18-20 knop så det blir kanskje bare pes å gå fortere?

 

Forbedringer:

Det er viktig at båten er mest mulig funksjonell og hvis det er mye som irriterer så kanskje det er et argument, men antakelig har du en utrolig flott båt allerede...

 

MEN, det går jo også ann å bare kjøpe det en har lyst på og ikkje bruke så mye tid på å finne rasjonelle argumenter, du lever jo tross alt bare en gang og hvis du har råd så hvorfor ikke?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har selv lyst på en kraftig motor, og har lyst på en Yanmar, og har lyst på en 6 sylindra.

 

Men er det galskap med en Yanmar 270hk i en halco 26?

Da kan eg vel cruise på halv gass og et meget fint støynivå?

Hvordan blir drivstoffutgiftene på en så stor motor på halv gass, som en litt mindre(ca. 200hk) som går på 2/3gass?

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir drivstoffutgiftene på en så stor motor på halv gass, som en litt mindre(ca. 200hk) som går på 2/3gass?

En større motor er nok en del dyrere i innkjøp, så drivstoffbesparelsen skal nok være ganske stor for at det økonomisk sett er en fornuftig investering. Men båtliv handler jo ikke så veldig mye om hva som er økonimisk fornuftig.... :sailing:
Link to post
Share on other sites

En større motor er nok en del dyrere i innkjøp, så drivstoffbesparelsen skal nok være ganske stor for at det økonomisk sett er en fornuftig investering. Men båtliv handler jo ikke så veldig mye om hva som er økonimisk fornuftig.... :sailing:

En stor motor er ikke så mye dyrere enn en liten motor. Tror ikke det er mer enn ca 15.000 på en steyr 190hk og en 225hk....

 

Har forøvrog fått tilbud på prøvekjøring av steyr 225hk i en Hydrolift i helgen. Gleder meg! :flag::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...