Orkanen Startet 9.Juni.2004 Del på Facebook Startet 9.Juni.2004 Hei alle sammen !! Fikk et godt tips når det gjelder groing på propellen i går. Få tak i en bred sprittusj, og tusj propellen. Dette skal vist holde den ren !! Hilsen Orkanen Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Jeg har også hørt det flere ganger, men har aldri prøvd det. Aner ikke om det funker... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Ja dette har blitt sakt mange ganger,, det sies også at det bare er den gamle typen og ikke den luktfrie miljøvennlinge typen som virker. Jeg synes det høres litt for merkelig ut til at jeg har prøvd, så jeg vet ikke jeg. Men jeg har ingen tro på at det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Jeg har i alle år satt propellen inn med owatrol sin polytrol og dette har fungert helt utmerket ingen groe på propellen noen gang, hvorfor det virker vet jeg ikke, men flere båtvenner har begynt og bruke polytrol og har samme gode erfaring som meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Jeg har i alle år satt propellen inn med owatrol sin polytrol og dette har fungert helt utmerketDette var nytt for meg, hva slags propell har du, bronse, stål . . . , og hva slags vann ligger du i, ferskvann, brakkvann, friskt sjøvann . . ? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bavaria 40 Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Jeg har bronsje foldepropell, ligger fortiden ved Fredrikstad og der er det brakkvann , men jeg hadde båten liggende i Risør i flere år og der er jo vannet mye saltere det var på den tiden jeg fant ut at dette fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Dette temaet er diskutert i tidligere tråder også. Bla her : https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...507063;start=13 Jeg har også de siste årene brukt owatrol oljer som poleres på propellen. dette har fungert utmerket for min del, da det ikke er antydning til groing på propellen ved opplag på høsten. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Orkanen Svart 9.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Dette var nytt for meg, hva slags propell har du, bronse, stål . . . , og hva slags vann ligger du i, ferskvann, brakkvann, friskt sjøvann . . ? Lars H. Etter tidligere innlegg her på Båtplassen forteller du at du har forsøkt dette !! Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Rabarbra skal også funger godt. Poler propell gni på. Må ikke ta på propell etter polering og etter rabartbraen er påført. Noe mener dette skal være enda bedre en sprit tusj. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Hei. Ifølge de som driver propellservice kan de bruke fortynnet bunnstoff ,men kunn kobberstoff da de andre typene kan skade legeringen i de forskjellige propelltyper. Noen typer tåler mer enn andre p.g.a. blandingene som de forskjellige inneholder. Har ikke prøvd det selv da vi ligger i Glomma, men vet det virker. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Etter tidligere innlegg her på Båtplassen forteller du at du har forsøkt dette !!Ikke Owatrol Polytrol vel? Men svart tusj, Lynol og også Aceton har jeg forsøkt pluss forskjellige typer bunnstoff. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nibba Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Jeg har brukt sprit tusj på propellen de 3 siste årene , det fungerer rimelig bra. Det er ikke mye groe. Men jeg tror nok at de gamle tusjene var bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Jeg tror at grunnen til polytrols virkning er at den legger seg som en hinne på utsiden av propell bladet når den er tørr og at dette gradvis slites vekk i løpet av sesongen og derfor virker litt som selvpolerende stoff. Ellers kan jeg kunn si at dette virker veldig bra på min seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Min er faring er at det eneste som hefter på min propell er rur (altså disse skjellene vi vil unngå). Selv orginal lakken var delvis vekke på min nye propell fra i fjor høst ved vårpussen nå, men ruren den sitter som f.... Hvorfor kan ikke noen finne opp ett stoff som faktisk fester, da selfølgelig med rur som en viktig ingrediens for å oppnå ønsket heft.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Hvorfor kan ikke noen finne opp ett stoff som faktisk fester, da selfølgelig med rur som en viktig ingrediens for å oppnå ønsket heft.. Rur består jo hovedsakelig av kalk, - så kanskje en skulle begynne å kalke propellen, det burde sitte! :flag: Lars H. :diving Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
880 Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Er det fargen (svart) som gjør at det gror mindre pga. mindre lystilgang ? Eller er det stoffer i tusj som virker groehindrende ? Vil ikke disse stoffene eventuellt bli fort vasket vekk ? Har noen tusj brukere erfaring med om fargen sitter på etter sesongen ? Eller kanskje det er like greit å bruke rabarbra, gulrøtter, asparges, kanskje ansjos for den del ??? Første bildet er resultatetetter 2 1/2 år i sjøen. Nedrest er før sjøsetting i år. Har valgt å bruke rød tusj i år da det var et felt på på propellen som var rødt forrige gang, og denn delen så finere ut enn den svarte. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
virgovoyager Svart 12.Juni.2004 Del på Facebook Svart 12.Juni.2004 Har hørt om dette trikset jeg og, men har også hørt at det ikke fungerer noe særlig. Aldri prøvd selv. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Juni.2004 Del på Facebook Svart 12.Juni.2004 Jeg har brukt tusj på propellerene flere år. Med utmerket resultat, alså null groer. Men det må være en såkalt "permanent marker", d.v.s. en tusj med gift i. (Toxic). Jeg så en som tusja propelleren med vanlig tusj, null effekt. Derfor sier noen at dette ikke virker, selvfølgelig gjør det ikke det. Ifjor vår fortalte jeg dette til en i båthavna vår, bruk sprittusj. Han hadde prøvet alt mulig de siste 12 år!!?? Han gjorde som sagt, og i høst sto jeg å så på at han tok opp båten, propeller uten groe, for første gang på 12!!! år. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
-Luna- Svart 13.Juni.2004 Del på Facebook Svart 13.Juni.2004 Jeg har brukt tusj på propellerene flere år. Med utmerket resultat, alså null groer. Men det må være en såkalt "permanent marker", d.v.s. en tusj med gift i. (Toxic). Jeg så en som tusja propelleren med vanlig tusj, null effekt. Derfor sier noen at dette ikke virker, selvfølgelig gjør det ikke det. Ifjor vår fortalte jeg dette til en i båthavna vår, bruk sprittusj. Han hadde prøvet alt mulig de siste 12 år!!?? Han gjorde som sagt, og i høst sto jeg å så på at han tok opp båten, propeller uten groe, for første gang på 12!!! år. Har du merket på den tusjen du bruker og hvor den er kjøpt? Hvis den virker kunne jeg tenke meg å prøve nøyaktig din type tusj (og farge uten at jeg tror det gjør det største utslaget)! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
`MINA' Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Jeg har også de siste årene brukt owatrol oljer som poleres på propellen. dette har fungert utmerket for min del, da det ikke er antydning til groing på propellen ved opplag på høsten. GeV Båten er på lang igjen Ikke antydning av groing på propellen i år heller. Andre båter i nærheten har en del som vanlig. Kommer til å fortsette med oljepolering av propellen fremover ! [glow=red,2,300] GeV[/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Slagskibet Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Owatrol? På messingpropell ? Kan du fortelle litt mere? Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Owatrol? På messingpropell ? Kan du fortelle litt mere?Ble fortalt tidligere at dette var en effektiv måte for å unngå groing på propellen. Har de siste sesongene polert oljen inn i propellen for sjøsetting. Ikke tvil om at den blir blankere og finere i "pelsen" enn uten poleringen.Kan desverre ikke gi noen fornuftig forklaring på hvorfor oljen hindrer at det gror. Men virker tydeligvis [glow=red,2,300]GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Thor_Wilthil Svart 29.September.2004 Del på Facebook Svart 29.September.2004 Vannfast sprittusj har jeg brukt i flere år- med topp resultat! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.