Jump to content

Propell og groing !!


Orkanen

Recommended Posts

Ja dette har blitt sakt mange ganger,, det sies også at det bare er den gamle typen og ikke den luktfrie miljøvennlinge typen som virker.

Jeg synes det høres litt for merkelig ut til at jeg har prøvd, så jeg vet ikke jeg.

Men jeg har ingen tro på at det hjelper. :flag:

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Jeg har i alle år satt propellen inn med owatrol sin polytrol og dette har fungert helt utmerket

ingen groe på propellen noen gang, hvorfor det virker vet jeg ikke,  men flere båtvenner har begynt og bruke polytrol og har samme gode erfaring som meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år satt propellen inn med owatrol sin polytrol og dette har fungert helt utmerket

Dette var nytt for meg, hva slags propell har du, bronse, stål . . . , og hva slags vann ligger du i, ferskvann, brakkvann, friskt sjøvann . . ?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var nytt for meg, hva slags propell har du, bronse, stål . . . , og hva slags vann ligger du i, ferskvann, brakkvann, friskt sjøvann . . ?

 

Lars H.

 

Etter tidligere innlegg her på Båtplassen forteller du at du har forsøkt dette !!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ifølge de som driver propellservice kan de bruke fortynnet bunnstoff ,men kunn kobberstoff da de andre typene kan skade legeringen i de forskjellige propelltyper. Noen typer tåler mer enn andre p.g.a. blandingene som de forskjellige inneholder. Har ikke prøvd det selv da vi ligger i Glomma, men vet det virker.

Mvh

Heira :cheers:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Etter tidligere innlegg her på Båtplassen forteller du at du har forsøkt dette !!

Ikke Owatrol Polytrol vel? Men svart tusj, Lynol og også Aceton har jeg forsøkt pluss forskjellige typer bunnstoff.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Jeg tror at grunnen til polytrols virkning er at den legger seg som en hinne på utsiden av propell bladet når den er tørr og at dette gradvis slites vekk i løpet av sesongen og derfor virker litt som selvpolerende stoff. Ellers kan jeg kunn si at dette virker veldig bra på min seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Min er faring er at det eneste som hefter på min propell er rur (altså disse skjellene vi vil unngå).

Selv orginal lakken var delvis vekke på min nye propell fra i fjor høst ved vårpussen nå, men ruren den sitter som f....  :yesnod:

 

Hvorfor kan ikke noen finne opp ett stoff som faktisk fester, da selfølgelig med rur som en viktig ingrediens for å oppnå ønsket heft.. :flag:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke noen finne opp ett stoff som faktisk fester, da selfølgelig med rur som en viktig ingrediens for å oppnå ønsket heft.. :lol:

Rur består jo hovedsakelig av kalk, - så kanskje en skulle begynne å kalke propellen, det burde sitte!  :flag: :flag: :yesnod::cool:

 

Lars H. :diving

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det fargen (svart) som gjør at det gror mindre pga. mindre lystilgang ? Eller er det stoffer i tusj som virker groehindrende ? Vil ikke disse stoffene eventuellt bli fort vasket vekk ? Har noen tusj brukere erfaring med om fargen sitter på etter sesongen ? Eller kanskje det er like greit å bruke rabarbra, gulrøtter, asparges, kanskje ansjos for den del ??? :yesnod:

Bilde

 

Første bildet er resultatetetter 2 1/2 år i sjøen.

Nedrest er før sjøsetting i år. Har valgt å bruke rød tusj i år da det var et felt på på propellen som var rødt forrige gang, og denn delen så finere ut enn den svarte.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt tusj på propellerene flere år. Med utmerket resultat, alså null groer.

Men det må være en såkalt "permanent marker", d.v.s. en tusj med gift i. (Toxic).

Jeg så en som tusja propelleren med vanlig tusj, null effekt. Derfor sier noen at dette ikke virker, selvfølgelig gjør det ikke det.

Ifjor vår fortalte jeg dette til en i båthavna vår, bruk sprittusj. Han hadde prøvet alt mulig de siste 12 år!!?? Han gjorde som sagt, og i høst sto jeg å så på at han tok opp båten, propeller uten groe, for første gang på 12!!! år. :smiley::seeya:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt tusj på propellerene flere år. Med utmerket resultat, alså null groer.

Men det må være en såkalt "permanent marker", d.v.s. en tusj med gift i. (Toxic).

Jeg så en som tusja propelleren med vanlig tusj, null effekt. Derfor sier noen at dette ikke virker, selvfølgelig gjør det ikke det.

Ifjor vår fortalte jeg dette til en i båthavna vår, bruk sprittusj. Han hadde prøvet alt mulig de siste 12 år!!?? Han gjorde som sagt, og i høst sto jeg å så på at han tok opp båten, propeller uten groe, for første gang på 12!!! år. :smiley::seeya:

Har du merket på den tusjen du bruker og hvor den er kjøpt? Hvis den virker kunne jeg tenke meg å prøve nøyaktig din type tusj (og farge uten at jeg tror det gjør det største utslaget)!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har også de siste årene brukt owatrol oljer som poleres på propellen. dette har fungert utmerket for min del, da det ikke er antydning til groing på propellen ved opplag på høsten.

 

 

GeV

Båten er på lang igjen  :smiley: Ikke antydning av groing på propellen i år heller. Andre båter i nærheten har en del som vanlig. Kommer til å fortsette med oljepolering av propellen fremover !

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Owatrol? På messingpropell ? Kan du fortelle litt mere?

Ble fortalt tidligere at dette var en effektiv måte for å unngå groing på propellen. Har de siste sesongene polert oljen inn i propellen for sjøsetting. Ikke tvil om at den blir blankere og finere i "pelsen" enn uten poleringen.

Kan desverre ikke gi noen fornuftig forklaring på hvorfor oljen hindrer at det gror. Men virker tydeligvis  :smiley:

 

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...