b-e-p Startet 9.Juni.2004 Del på Facebook Startet 9.Juni.2004 Jeg har byttet dynamo til en Iskra 70 A og jeg fikk først ingen ladnig. Men etter å lest litt her på forumet fant jeg feilen, jeg har en V.P. AQAD40B og problemet var denne noe spesielle jording/minus koblingen på denne dynamoen. Men nå har jeg en super ladning!! eller ikke? Sens ledningen har jeg på + på forbruksbatterier (100 AH 2 stk.) jeg måler 14,42 V ladning på disse, noe som må være veldig bra. På start batteriet (115 AH) måler jeg 14,55 er dette litt mye.? Hvorfor denne differansen mellom start og forbruks batterier? burde jeg sette sens kabel på start batt. i stede for forbruksbatterier.? Jeg føler selv at det burde gå bra, bare jeg husker å sjekke vann nivået litt oftere. Mener dere det samme eller bør jeg gjøre noen forandringer.? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Men nå har jeg en super ladning!! eller ikke?Helt greit. Jeg har i alle år brukt Ladac og har jevnlig ladespenning på rundt 14.7-14.8V og har IKKE vannforbruk. Sense skal være på forbruksbatteriet da dette har mest behov for skikkelig lading. Et par tre tiendels volt kan også gjerne være voltmeteret ditt som viser feil. Uansett bør du jo følge med på vannforbruk men hos meg hadde jeg betydelig større vannforbruk med konvensjonell regulator som ikke oppnådde noen fornuftig ladespenning før etter flere timer....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OT-flyktning Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Slik jeg har oppattet det så langt er de berømmelige 14.4 V ikke noe naturkonstante heller men en avveining mellom vannforbruk, ladehastighet, kapasitetsutnyttelse, batterilevetid osv osv. Mener at noen skrev her for ikke så lenge siden at tendensen de siste åra er at man går litt høyere enn de 14.4 (v 200C Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Mener at noen skrev her for ikke så lenge siden at tendensen de siste åra er at man går litt høyere enn de 14.4 (v 200C Kanskje fordi batterier forholdsmessig har blitt billigere, og behovet for strøm når man kommer frem er blitt forholdsvismessig større ? Mer ladespenning = mer ladestrøm Mer ladestrøm = mer strøm tilgjengelig etter gitt tidsenhet Mer ladestrøm = mer batterislitasje Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Det du opplever er helt naturlig. Når forbruksbanken er nedtappet vil det gå mye strøm. Hvilket medfører et spenningsfall i kabler, skilledioder, rele, bryter etc. på vei fra dynamo til forbruksbatteriet. For at man skal ha riktig spenning på batteriet må derfor dynamoen gi en høyere spenning for å kompensere for dette spenningsfallet. Siden det normalt går mye mindre strøm til startbatteriet vil spenningsfallet her være mindre, ergo vil spenningen på selve batteriet bli noe høyere enn på forbruksbatteriet. Men dette er altså mest markert når forbruket er nedtappet. Ettersom det lades opp og ladestrømmen avtar minsker også spenningsforskjellen mellom forbruk og start. Sannsynligvis er ikke dette noe problem, men dersom du vil minske spenningsforskjellen mellom start og forbruk må du minimalisere spenningstapet mellom dynamo og forbruksbatteri, f.eks. ved å montere tykkere kabler. Å flytte sens til start er ikke noen god løsning da det vil føre til tregere lading av forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 9.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Takker for svar, dette hørtes betryggende ut. Jeg kjører på og lar det være som det er nå. Det har ikke vert så god ladning siden det jeg kan huske, tidligere hadde jeg max 13,9 v noe som førte til at jeg aldri fikk toppet batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Juni.2004 Del på Facebook Svart 9.Juni.2004 Hei, Meget folkelig og greit forklart Ingar, og forøvrig er jeg helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.