Silverado Startet 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2009 Har i dag etter impellerbytte oppdaget at selv om giret står i forover så kan jeg dreie propellen den ene veien som om den skulle stått i nøytral. Dvs ikke helt som om den står i nøytral; for hver 1/3 omdreining hører og kjenner jeg et tydelig klikk. I revers er det fast forbindelse mellom propellaksling og motor uansett hvilken vei jeg dreier. Skal det være sånn?? Og hva er eventuelt galt. HJELP!! Har skrudd lite på denne typen motorer og ser ingen grunn til at det skal være sånn. På den ene vingen på den gamle impelleren manglet det ca 2mm, vil denne gummibiten potensielt legge seg i en kjølekanal og skape problemer?? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det er sikkert i orden med både kjøling og gear. Ingen aksial eller radial slakke på propellaksel? ingen ulyd ved rotasjon av aksel? Vis svaret er nei og du har tappet gearolje uten å finne spor av metallbiter så tipper jeg alt er bare fryd og gammen. Biten fra impelleren er sikkert spylt gjennom kjløesystemet for lenge siden og du har sprut ut kontrollstrålen så er sikkert kjølingen helt ok. Om ikke får du da høre det ved varsel fra kontrollsystemet fra motoren. Kos deg med motoren:)) Sitér dette innlegget Link to post
Silverado Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Men noen som vet om det skal være mulig å dreie propellen når motoren står i gir?? Bare forover?? Og hvorfor??? Sitér dette innlegget Link to post
summer family Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Hei Du har nokk glemt eller ikke tenkt deg om her,hadde dt 115 en gang,hadde du av girøvrføring på stamme og underhuset?.visst så kan feil ligge i at har du koblet den av der liten gjennomganger med låsemutter.Visst du da har f.eks satt den forover på,så har du sikkert trekt i gearstang på stamme for å få den til å passe for å sette gjennomganger i igjen,da blir det galt.Og du opplevr det som skjer nå,ble mye her men håper du skjønner Sitér dette innlegget Link to post
Silverado Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jaaaaaaaa!!!! Der er du nok inne på noe, ja!!! Og det enkle trikset for å få det riktig er???? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Start nå opp og prøv motoren min motor Mariner hopper på en måte ut av gir virker det som når jeg vrir på propellen når den står i gir fremover men merker ingen ting når motoren går eller når jeg drar motoren rundt med snora i gir så det virker som det skal være slik Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Men noen som vet om det skal være mulig å dreie propellen når motoren står i gir?? Bare forover?? Og hvorfor??? Hei. Har Suzuki DF50, regner med det er likt som på min. I gir så kan propellen dreies en retning, og det kommer et par klikk for hver omdreining. Den andre retningen er bom fast, siden du da må trekke rundt motoren. Det er da motsatt om du har den i forover eller revers. Det kan minne om frikransen på en sykkel, når du triller så klikker det, men når du trår så er den fast. En digresjon; når jeg var på årets første båttur, så stoppet jeg motoren mens jeg fortsatt hadde fart fremover. Da kom det en ganske kraftig klikkelyd som bekymret meg noe, helt til jeg fikk tenkt meg om og satte giret i fri. Da forsvant lyden. Per Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Påhengsmotorer har 'dog clutch' som det kalles og de ser ofte ut noe sånt som som det her. Og da forklarer det seg igrunn sjøl hvorfor du kan snurre propellen ene veien men ikkje andre når den står i gir og hvor klikkelyden kommer ifra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.