Jump to content

Normal pris for service og montering av drev?


Kjetil Princess

Recommended Posts

Hei hei

 

Jeg er ny bruker av Båtplassen, men ble anbefalt å legge inn en kommentar her for å få hjelp om noen spørsmål vedrørende drevet på båten vår. Vi har en Bavaria 30 Sport 2007 modell som vi har hatt på land på Killingen i vinter. Vi bestilte av og påmontering av drev og vintermotorkonservering og konservering av vannsystemene. Overrasket ble vi da vi mottok en regning på service på drev på over 7000 kr i våres. Tim Wang hevdet at dette var standard at han gjorde dette selv om han ikke har opplyst om dette noe sted i kontrakten.

 

Da vi nå idag mottok en ny regning på 7100 kr for montering av drev, fløt begeret over. Dvs at vi har betalt tett opptill 15000 kr for å få påmontert et drev fra 2007. Han har altså tatt seg betalt for noe vi aldri har bedt om, samt å ta eg grovt betalt for montering av drevet.

 

Kan noen kommentere om de synes det er litt drøyt å bruke 5 t arbeid til 790 kr pluss mva for å montere drev, stoffe dette, bytte vanninntak på drev og etterfylt olje på drev. Totalt med materialer på 7104 kr.

 

Hjelp meg gjerne her. Vi er ikke erfarne nok til å vite hva vi betaler for, men føler at vi blir utnyttet og lurt her.

Kjetil Nord-Varhaug 

Princess V42

Link to post
Share on other sites

Virket litt stive de prisene der.

Ikke uvanlig å betale 2500 - 3000kr for demontering og montering. Hvis service pleier det å tilkomme. (oljeskift, trykktesting bytte av sink og bunnstoff)

 

Sikkert andre som har pris eksempler her. Du kan jo også sjekke hjemmesiden til de som driver med opplag, pleier å stå prislister der.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Syntes det virket dyrt ja. Har selv brukt flinke folk til dette i 6 år, men gjorde all service selv siste året (dvs av/på-montering av drev, og vinterkonservering av motor).

For av/på-motering av drev, og vinter-konservering har vi betalt i underkant av 10k. Det innebærer at drevet er lagret inne. Drevet er derimot ikke stoffet, men generell sjekk på motor med tanke på belger, drev-olje etc er gjort. Hvis sjekken innebærer at ting bør/må utbedres, har de alltid ring eller e-mailet meg med tanke på dette før de evt har gjort noe.

 

Skjønner ikke helt regningene dine: Du sier 7k i våres med tanke på av/på-montering av drev og vinter-konservering (dette bør vel inkludere "vannsysteme", samt en ny regning nå på 7,1k med tanke på montering? Dette henger vel ikke helt på grepi. Er regningene spesifiserte?

 

mvh

 

Falx

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Vi betalte vel drøyt 12000 kr for vinterkonservering og nye 12000 for vinteropplagg inkl leie av krybbe. Ikke akkurat rema 1000 priser.

 

I tillegg til dette fikk vi da regning på service på drev til over 7000 kr i april. Da hadde de syrevasket drevet og byttet diverse. Brukt en haug med timer og sendt regning. I min kontrakt hadde jeg aldri bedt om dette. Var derfor så irritert på denne. Men for å være sikker på å få båten på vannet, så betalte vi denne etter å ha sendt inn en klage. Klagen er aldri besvart. Så kom regningen på montering av drev.

 

Siste regning var på kun montering av drev. Avmontering betalte vi for i vinterm, da drevet ble lagret inne. Vi kommer ikke til å ha båten på land på Killingen Båtsenter igjen, og har lest mye på nettet om folk som føler seg lurt av han Tim der ute. Han har visst tapt noen saker i forliksrådet også, da han har en tendens til å gange alle arbeidstimer med 3. Hørte om en episode da han hadde fakturert en båteier for 3 arbeidstimer for å trille noen deler fra fastlandet og over til båtsenteret. Kan ikke tatt mer enn 30 min max. Ha ha. Det blir bare komisk.

 

Vi betaler 16 000 kr for 4 meters plass. Det synes vi er fair, men de prisene vi har betalt for lagring og diverse vedlikehold av båten er sykt høye. En ting er å betale for service, men når de gjør akkurat som det passer dem så blir man mistenkelig. Jeg føler at jeg blir lurt, og det er ikke ne følelse jeg liker særlig godt. Lest pondus så vet du hva jeg snakker om(da men bilmekaniker)

Kjetil Nord-Varhaug 

Princess V42

Link to post
Share on other sites

Regningene er spesifisert ja. men jeg kan ikke vurdere timebruken. Til 790 kr pluss mva så drar det seg fort opp i pris når man sender regning på 5 timer for et arbeid som en jeg snakket med tidligere idag ville max vært på 2 t. Da er standarden satt på hvordan man lager regning. Da kan man ikke stole på de vurderingen han gjør heller med tanke på hvilke deler som bør byttes ut.

Kjetil Nord-Varhaug 

Princess V42

Link to post
Share on other sites

Jeg demonerte et 290 drev istad sammen med en kompis, tok nøyaktig 32 minutter :-) På igjen bruker vi under 1 time, litt avhengig av om vi treffer splinen på første forsøk.

 

Jeg betalte forøvrig 7100 for reparasjon/service av våre 2 DPE drev som satt fast i styringen. Inkludert da var:

-Dele drevet og fikse styringsmekanismen og grease den opp igjen

-All zink som de byttet.

-Belger som jeg trengte når de skulle på igjen.

-Trykktesting av begge drevene.

-Olje til begge drevene.

-Div plastdeler/kobberpakninger som jeg trengte.

 

Vallø motor gjorde jobben v/Roger

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

For noen år siden fikk jeg tilbud om plass på land hos den omtalte bedriften. Heldigvis fikk jeg en advarsel fra en kamerat om at det kanskje ikke var så lurt. De tillater blant annet ikke andre at mekanikere å utføre arbeid på båter som befinner seg på området. :giggle: Effektiv måte å hindre konkuranse på.

 

Hvis jeg regner rett har du da betalt 38.000,- for konservering, av-påmontering av drev og vinterlagring. Det er vel i meste laget, gitt at det ikke var noe spesielt galt. Sist jeg fikk andre til å gjøre denne jobben, riktignok på en 23-foter, kom det på rundt 18.000,-;

- 6000,- for opptak, spyling, vinterlagring, krybbe og utsetting.

- 7500,- for avmontering av drev, konservering av motor og vinterlagring av drev.

- 3500,- Service og påmontering av drev (inkl. bytte av en 1 belg).

 

Gnien som jeg er synes jeg også dette var dyrt, så jeg har med årene gjort mer og mer selv. Det bør du også vurdere. Det er ikke spesielt vanskelig å vinterkonservere både motor og drev. Det eneste som kan være litt tricky er å ta av og på drevet. Men heller ikke det er umulig. Trikset er å få noen som peiling til å gjøre det sammen med deg første gangen. Noter og ta bilder.

Når det er sagt: Siden du har nesten ny båt er kanskje ikke dette løsningen for deg. Å ha papirer på gjennomførte servicer på merkeverksted gir nok merverdi i en eventuell salgsprosess.

Men du bør selvfølgelig finne noen andre til å ta vare på båten din. Send meg en IM hvis du vil ha mer konkret erfaring fra de 3 plassene jeg har brukt i Oslo-området.

 

Selv om det kanskje ikke hjelper bør du også klage på behandlingen. Jeg ville fokusert på at arbeid er utført som ikke er bestilt. Uten å ha noen spesiell peilling på juss, må vel en leverandør kunne dokumentere at de har mottatt en bestilling? Av bitter erfaring kan jeg da gi 2 stalltips:

1. Alt må foregå skriftlig. Be også helst motparten svare skriftlig. E-post er et flott medium.

2. Vær saklig. Alt annet hjelper neppe saken din.

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt bredere svar enn tråden tar opp.

 

Mitt inntrykk er at det er dyrt å eie båt, spesielt om en ikke er flink til de praktiske tingene selv. Har selv båt med drev som blir satt inn til service, boning, bunnsmørning mv. og regningen ligger mellom 10.000,- 20.000 årlig inkl. innendørs lagring. Dette året gjorde de en ekstra jobb på drevet og dermed ble regningen rundt 18.000- totalt.

 

Selvsagt synes jeg det er mye penger, men sonderte litt hva årlige kostnader for fast campingvogn og ser ut som den liger på ca samme prisen. Skulle gjerne vært mer flinkere med motor og båt slik at pengen kunne brukes til eks utstyr, men det er et valg jeg måtte ta.

 

Til slutt vil jeg si at servicen jeg får er svært god. Er det noe jeg lurer på ringer jeg bare og de forklarer etter beste evne, så kanskje det brukbart anvendte penger for min del. Når jeg får litt mer erfaring er nok muligheten for å gjøre mer selv.

 

I tillegg har det blitt enkelte e-poster til VP om råd, og svaret har kommet enten samme dag eller dagen etter. Dyrt ja, men for meg er det ikke så mange alternativer før jeg våger meg til meg verktøyskrinet selv :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Framnæs Maritime tar ca 2500 + mva for drev service ifm opplag, dvs avmontering, påmontinerg, bytte olje, bytte belger og bunnsmurning.

 

Med mindre det foreligger skriftlig avtale om noe så kan ikke verkstedet uten videre fakutrere ting fordi de "pleier å gjøre det".

Mitt råd:

1. ikke aksepter fakturaene

2. finn ut hva det samme koster andre steder

3. tilby det som opgjør. Om ikke de aksepterer så be de dokumentere at du har akseptert tilbud på denne jobben fra de skriftlig. Ikke gi deg!

4. Finn deg et annet sted neste år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt av et opplegg det der. Jeg synes dette høres blodig urettferdig ut, men har ikke greie på det juridiske. Kunne vært interessant om Skipper Worse hadde et innspill i denne tråden?? Da fikk vi jo alle en forståelse for hvorda man bør forholde seg i slike saker.

 

Utover det tror jeg ikke jeg ville betalt for ting som ikke er bestilt, i alle fall ikke uten en skikkelig krangel, om jeg først fikk en bekreftelse på det juridiske plan.

 

Forøvrig, prøv å fikse dette selv heretter, jeg kan gjerne hjelpe deg med vinterkonservering av motor, og drevet må det kunne gå an å få hjelp av noen andre som har greie på det. Quantum er en grei kar, han hjelper sikkert oss med drevet første gangen, i alle fall om han blir spurt pent... Så mye som han har slitt med drevene sine må han vel regnes som ekspert. He, he, nå tenker han vel sitt, men vi får håpe det beste.

 

Snakk med Ivar Sørfonden i Padda om vinteropplag på land allerede nå (han er en hvit mann NB! Ikke rasistisk utsagn, bare gammel talemåte), han har ratt en plass til deg til vinteren, så ordner du resten av jobben selv (med litt hjelp).

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Vi har nok betalt litt vel mye ja. Jeg har sendt en formell klage og holder tilbake penger på siste regning på montering av drev.

 

De oppgir pris på service av drev til å være 2500 kr på kontrakten, men jeg ble faktuert for over 8000 kr.

 

Jeg har gått igjennom lovverket og funnet frem en del lover som beskytter meg mot slik adferd, så dette ender nok i forliksrådet om han ikke går med på mitt forslag til avtale.

 

Vi har forøverig en avtale om et slipp i Horten som kan ta opplag og service for anstedige priser, så vi går nok for denne løsningen. Vi er ikke spesielt gode mekanikere så da må vi betale for oss. Kjernen i saken er at vi vil betale det det koster, ikke bli svindlet fordi vi blir gjennomskuet som noen som kan lite om båt og derfor er lette å lure. Slik har det blitt på Killingen i vinter.

Kjetil Nord-Varhaug 

Princess V42

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2stk D-4'ere i min båt Jeg betaler kr 7000,. for begge drevene . Dette innbefatter at VP kommer og henter drevene hjemme hos meg i hagen om høsten, gjør det som skal gjøres med dem i løpet av vinteren (skifte olje , zink etc), og kommer om våren og setter dem på igjen. De tar også full overhaling av begge maskinene om høsten. Dette tar de kr 8000,- for tilsammen, Det inkluderer alt av deler (filtere, zinker, olje, frostvæske etc. ) M.a.o. jeg betaler kr 15000,- i året for absolut alt som skal gjøres på drevene og maskinene. Dette syntes jeg er rimelig! Så til trådstarter: De regningene du har fått er skrevet med masser av gaffler!

Link to post
Share on other sites

De tar også full overhaling av begge maskinene om høsten. Dette tar de kr 8000,- for tilsammen, Det inkluderer alt av deler (filtere, zinker, olje, frostvæske etc. )

 

Ikke for å pirke for mye, men full overhaling er mer omfattende enn en vanlig service med skifte av olje, zinkanoder osv. Å overhale en motor kan ofte innebære, avhengig av tilstand, skifte av stempelringer, eventuelt også sylinderforinger, demontering og overhaling av dyser, planing av topp, sliping av innsugnings- og eksosventiler med slipepasta, skifte av lager osv. Men jeg ser på en del annonser på finn.no at enkelte bruker ordet overhaling på motorer som bare er et par år gamle, og som kun har gått et par hundre timer. Jeg tviler da på at det er overhaling som menes. Men det får man nok vite ved å ta en telefon, eller ved å studere vedlikeholdsdokumentasjon for den aktuelle motor, om slik informasjon forefinnes.

Link to post
Share on other sites

Sjøsenteret Killingen fremstår useriøst og uprofesjonellt sett fra et kundeperspektiv. Har selv hatt båten min hos disse gutta, fakturaen havnet på over 23000,- etter ukompliserte reparasjoner og løft av båt. Reparasjonene på VP 280 drevet viste seg i etterkant å inneholde omfattende feil og mangler.

 

Ønsker med dette å fraråde på det sterkeste andre av å benytte seg verkstedet tilhørende Sjøsenteret Killingen AS. Diverse fora, som Kjetil nevnte ovenfor, florerer av stor missnøye blandt kunder som føler seg lurt trill rundt av Tim Wang & Co.

Link to post
Share on other sites

Her er prisene til Framnæs maritime i sandefjord:

SITAT:

Motorer- Konservering og serivce

 

2-4 sylindret bensinmotor kr. 3.055,-

 

6-8 sylindret bensinmotor kr. 5.410,-

 

2-4 sylindret dieselmotor kr. 4.510,-

 

6-8 sylindret dieselmotor- inntil 6 liter motorvolum kr. 5.500,-

 

6-8 sylindret dieselmotor- inntil 12 liter motorvolum kr. 6.845,-

 

 

 

 

 

Konservering og service av motorenhet inkluderer ferskvannskjøring, korrosjonsbeskyttelse av kjølesystem, frostsikring, bytte av motorolje, alle filtre, kontroll og serivce i henhold til fabrikantens anvisning. Oljer, verkstedmateriell, filtre og servicekomponenter belastes. Eventuelle reparasjoner på motor er ikke inkludert.

 

 

 

Aquamatic drev- konservering og service

 

Single propeller kr. 2.545,-

 

Dp –drev kr. 3.165,-

 

Stoffing av drev og skjold kr. 1.100,-

 

 

 

Inkluderer demontering, rengjøring, lagring i hus, bytte av olje, lekkasjekontroll, kontroll av propeller, bytte Zn på drev og skjold, justering og montering. Olje, verkstedmateriell og komponenter belastes.

 

SITAT SLUTT.

 

 

Det blir en pris for din motor og drev på Kr 7675.- + oljer og forbruksmatriell.

 

Svin dyrt i mine øyne.. Selvgjort er velgjort :yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mange useriøse aktører med stive priser..... Hva med om båtfolket sjekket litt på nettet? det finnes jo aktører som lagrer innendørs og oppvarmet.hentet og levert på kai for en brøkdel av hva haiene i oslo tar for å lagre båtene utendørs

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Sjøsentret Killingen og Tim Wang driver bare med fanteri. Kom akkurat fra Forliksrådet med overnevnte angående en 3.5 år gammel sak. Hadde hatt den gamle snekka mi inne for å få fiksa en lekkasje i ror gjennomføringa i 2006. Jobben hadde et prisoverslag på 15 000,- I tilegg skulle han bytte eksos potte og lufte diesel anlegget.

 

Når regninga kom, var ikke det kroner 15 000,- men 32 000,- Jeg ringte utallige ganger for å høre hvorfor, men Tim Wang var aldri å få tak i, og han ringte heller aldri tilbake. Jeg henvendte meg derfor med brev, og ba om å få spesifisert underlag. Der var det mye rart ja, 7,5 timer for bytte av eksos potte? Mye for å løsne 2 slangeklemmer det ja (som er alt som holder denne på plass). 2800 kroner for ei eksos potte for 35 hk, 45 mm mer eksospotte, som i 2006 kostet 1500-1600 kroner alle andre steder. Faktisk så var han så frekk og fakturerte 825 kroner timen for å hente deler (opp til flere ganger), noe som også gjør Sjøsentret Killingen til Oslos dyreste budservice. 6,5 time for å lufte diesel systemer? Dette er riktignok 5 skruer i stede for 2 (som på bytte av eksospotta) men skal det ikke være profesjonelle fagarbeidere på et verksted som tar 825 kroner timen?

 

Etter de utallige telefonene, 3 brev og mye frustrasjon, uten og ha hørt noe fra Tim Wang (bortsett fra timelistene han sendte), betalte jeg 25 000,- (10 000 mer enn prisoverslaget), forklart basert på den totalt latterlige overfaktureringen og anså saken som avsluttet.

 

3 år etter, høsten 2009, hadde Tim Wang klaget saken inn til Forliksrådet. Saken er nå avslutter etter at jeg motvillig gikk med på og betale 2 000 kroner ekstra, så saken har kostet meg totalt 27 000.-

 

Kan bare anbefale alle og holde seg langt unna Tim Wang og Sjøsenteret Killingen i alle saker som har noe med penger å gjøre. Det kan ikke være mulig og ha en frekkere og mer uærlig handlingsmåte uten å bli karakterisert som svindler.

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Sjøsentret Killingen og Tim Wang driver bare med fanteri. Kom akkurat fra Forliksrådet med overnevnte angående en 3.5 år gammel sak. Hadde hatt den gamle snekka mi inne for å få fiksa en lekkasje i ror gjennomføringa i 2006. Jobben hadde et prisoverslag på 15 000,-

 

 

svindler.

:headbang:

 

Bare prisen på dette er vanvittig dyrt.....

Normale aktører med respekt for seg selv,sier i fra til kunden om jobben tar lengre tid eller blir dyrere enn avtalt.

 

Er en fordel å ta en spørre runde på forumet om hvilke aktører man anbefaler,og de man må holde seg langt unna.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...