Jump to content

prosedyre for testing av VHF?

Puffen

Recommended Posts

Nei, lærte det på Sandvika yrkesskole radio/svakstrøm linjen. Vi skulle lage en matrise på 10 x 10 cm av fortinnet kobbertråd 

fra rull. Tråden måtte strekkes for å bli snor rett. Deretter var oppgaven å lodde en ramme og lage matrise med 10 x 10 mm

avstand.

I Stavanger var det litt andre "boller" litt blanding, tekniker på labben var livredd for å få ødelagt noe utstyr,

lærer i reguleringsteknikk stilte på jobb i dress og slips strammet så hardt rundt halsen at jeg lurt på om han overlevde en hel 3/4 læretime . Teleteknikk foregikk på tysk og læreboken hade gotiske tegn.

Matte lærenen var en litt mer bohem type og elektronikk lærer var den mest hyggelige av dem.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Så du hadde også den tyske boken med gotiske symboler, Electrishe Narrichetn Technik? (sikkert feilskrevet, boken står hjemme i bokhyllen på datarommet og jeg er i Sverige). Min hovedpraksis angående lodding var et år som praktikant. Da var jeg med å koble opp/lodde den siste mekaniske telefonsentralen til Televerket, på Madla.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Elektronikk lærer var en som het Reimerz og var helt flint skallet. Var ofte vi måtte vente en halvtime før han dukket opp, men var flink. Mattelærer var ganske ung og husker ikke navnet nå. Hoved lærer var han vi hadde i teleteknikk. 

Nå fant jeg feilen på radio stasjonen, var kontakten på antennen som var gått litt feil. Det er type antenne som har coax kontakt i festet og på antennen så det blir forbindelse når skrudd ned på. Det er plast så gjengene hadde gått på feil. Med litt solkrem faktor 15 som smøring gikk den på.

Målte swr 1,25 og det er brukbart på en 1,8m antenne uten justering. 

Lover at jeg gjør om skjøten så det blir best mulig. Med de små VHF kontaktene så jeg slipper å lage hullet så mye større. 

Men skjøten jeg laget er med loddetinn med sølv og kobber folie rundt skjermen. Og krympe strømpe og vulk tape som sikkerhet mot fukt.

Fikk kontakt med Kystradio sør (på kanal16 ) med radiosjekk og der meldte de mottatt etter først å spørre hva kallesignalet var, glemte det i farten. 

Så da er litt rengjøring ute som gjenstår og

snart klar for ferie.

Ha en god pinse.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...