Jump to content

prosedyre for testing av VHF?


Puffen

Recommended Posts

Er det noen som kan gi meg en kjapp prosedyre på hvordan jeg får testet rekkevidden og signalstyrken på min VHF. Fortrinnsvis uten bruk av måleinstrument ?

Jeg kan sikkert finne ut av dette ved å lese i VHF boka, eller i brukermanualen. Erfaringen tilsier imidlertid at jeg får raskere og bedre svar her inne.

Link to post
Har du konsesjon og kallesignal er det bare å kalle opp nærmeste kyststasjon

 

Ja, men gjør det på en arbeidskanal og IKKE på kanal 16 :headbang:

 

Se gjerne på kanalplanen i forkant så kan du bruke forskjellige arbeidskanaler for å kalle opp forskjellige stasjoner/posisjoner i området slik at du får testet mer enn bare den aller nærmeste.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Du ser på kanalplanen hvilke arbeidskanal nærmeste kystradiostasjon har og bruker den til oppkall.

Jeg gjør dette selv av og til og på følgende måte:

 

Tjøme radio, tjøme radio, tjøme radio dette er xxxx xxxx xxxx kanal 01 (arbeidskanal) for sjekk av radio.

 

Da får jeg som regel til svar at de hører meg klart og tydelig.

Redigert av Mrd68 (see edit history)
Link to post
Selv om man kaller opp en spesifisert kystradio ? Jeg brukte Tjøme i min beskrivelse av radiosjekkprosedyren, men det var bare et eksempel, jeg regner med at alle skjønner det :wink:

Tjøme har jo sendere/mottakere på flere lokasjoner. Kaller du på arbeidskanal så vet du hvilken stasjon du kommuniserer via og kan følgelig vite noe mer om din egen rekkevidde.

Selv ble jeg overrasket da jeg fra båten i Oslo Oslo kunne kommunisere godt med Tjøme på kanal 07 som ligger i Halden-området. Har antenne 15 meter over dekk men de atmosfæriske forholdene var nok svært gode den dagen.

Link to post

Nei, det går ikke. Trykker du på den knappen settes det saker og ting igang.

 

Du kan teste i benk. Men da trenger du en dummyload og en kommunikasjonsanalysator.

Fikk for ikke lenge siden testa min radio.

Riktignok ikke med "Distress" knappen, men at DSC funker som den skal, utgangseffekt, frekvensnøyaktighet, forvrengning osv.

Et digert apparat fra Rohde & Schwartz.

Link to post
Apropos sambandssjekk, hvordan kan man få testet at rødknappen fungerer, uten å få et krav på et par mill. i posten for scrambling av nødetatene ? Rødknappen er der, og den lyser når radioen er på, men det er umulig å vite om den faktisk virker uten å teste den- går det an å varsle kystradioen (og skipsstasjoner) om at nå skal jeg teste rødknappen, og at jeg vil ha tilbakemelding på om den virker eller ikke ?

Det nærmeste du kommer, er å sjekke at DSC fungerer, du kan f.eks ringe Tjøme Radio på 002570100. Hvis du har GPS tilkoblet og ser posisjonen på radioen, og dette DSC-kallet fungerer, så er det stor sansynligheet for at "Rødknappen" virker også.

Link to post

Hei. Jeg har aldri hatt følelsen av at jeg har "plaget" noen når jeg har testet radioen, det virker mer som om de er glade for at det faktisk er noen som bruker radioen. Etter mobiltelefonens inntog er vel ikke VHF-trafikken akkurat plagsomt stor. Man bør dog følge med litt i forkant, og sjekke at det ikke pågår redningsaksjoner eller annet som man ikke trenger å forstyrre.

Link to post
Hei. Jeg har aldri hatt følelsen av at jeg har "plaget" noen når jeg har testet radioen, det virker mer som om de er glade for at det faktisk er noen som bruker radioen.

 

Det kommer vel litt ann på hvor i landet en befinner seg... Befinner man seg i Oslofjorden i felles ferien så er ikke akkurat VHF mangelfull brukt tanke på hvor mye oppkall som skjer på K16...

Mener ikke at det er for mye til at man kan teste ut utstyret, bedre en gang for mye en for lite...

 

Men å høre samme folka over lengre tid rope støtt og stadig på hverandre på K16 mens de ligger i følge mener jeg er et mye større problem en at man i enkelte tilfeller tester utstyret...

Link to post

@ marwin;

Det er en fordel å opplyse om hvilken kanal du kaller på...

Operatørene har mere enn EN radio å passe på!

 

Det er faktisk ikke nødvendig å si hvilken arbeidskanal, da vi får opp "squ" indikasjon på panelet vårt, MEN som du sier det er veldig greit for oss, for da får vi mindre å gjøre.... :-)

 

Ansatt Rogaland Radio

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Nei, det går ikke. Trykker du på den knappen settes det saker og ting igang.

 

Du kan teste i benk. Men da trenger du en dummyload og en kommunikasjonsanalysator.

Fikk for ikke lenge siden testa min radio.

Riktignok ikke med "Distress" knappen, men at DSC funker som den skal, utgangseffekt, frekvensnøyaktighet, forvrengning osv.

Et digert apparat fra Rohde & Schwartz.

 

En litt artig historie i den forbindelse:

 

Hadde besøk av folk fra Maritim Radio ombord for å sjekke VHF mtp. antennetilpasning osv. Etter å ha verifisert at tilpasning var OK koplet vi vekk antenne og koplet radioen direkte til analysatoren(med skjermet kabel selvsagt). Sendte DSC distress mot analysatoren og det fungerte fint men straks var Tjøme på lufta og hadde fanget opp meldingen på tross av at vi kun var koplet mot analysatoren. Et eller annet strålte altså nok til at distressmeldingen ble fanget opp. Kansellering ble selvsagt sendt ut umiddelbart og alt roet seg heldivis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...