Puffen Startet 9.Juni.2009 Del på Facebook Startet 9.Juni.2009 Er det noen som kan gi meg en kjapp prosedyre på hvordan jeg får testet rekkevidden og signalstyrken på min VHF. Fortrinnsvis uten bruk av måleinstrument ? Jeg kan sikkert finne ut av dette ved å lese i VHF boka, eller i brukermanualen. Erfaringen tilsier imidlertid at jeg får raskere og bedre svar her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Har du konsesjon og kallesignal er det bare å kalle opp nærmeste kyststasjon Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Har du konsesjon og kallesignal er det bare å kalle opp nærmeste kyststasjon Ja, men gjør det på en arbeidskanal og IKKE på kanal 16 Se gjerne på kanalplanen i forkant så kan du bruke forskjellige arbeidskanaler for å kalle opp forskjellige stasjoner/posisjoner i området slik at du får testet mer enn bare den aller nærmeste. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jupan Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Bare så du vet det, Poseidon, så er VHF kanal 16 også en oppkallingskanal, i tillegg til å være nødkanal. Så det så :) Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) K16 er en oppkallingskanal (tror nok Poseidon vet det ), men jeg tror at både kystradiostasjonene og alle båtene som lytter på K16 blir glade for om folk tester radioen sin på en arbeidskanal i stedet for K16. Kanalplan for SørNorge finnes her. Redigert 9.Juni.2009 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Er det en av de bemannede stasjonene jeg anroper ? Sitér dette innlegget Link to post
Mrd68 Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 (redigert) Du ser på kanalplanen hvilke arbeidskanal nærmeste kystradiostasjon har og bruker den til oppkall. Jeg gjør dette selv av og til og på følgende måte: Tjøme radio, tjøme radio, tjøme radio dette er xxxx xxxx xxxx kanal 01 (arbeidskanal) for sjekk av radio. Da får jeg som regel til svar at de hører meg klart og tydelig. Redigert 10.Juni.2009 av Mrd68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Bare så du vet det, Poseidon, så er VHF kanal 16 også en oppkallingskanal, i tillegg til å være nødkanal. Så det så :) Eeeh har du VHF sertifikat, JRO???? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Kan være enig at det ikke er nødvendig å bruke K16 til slikt, men når Kyststasjonen svarer på test oppkall på K16 uten å kommentere det ytterligere en at de har mottatt oppkall med en god modulasjon / signaler så er det tydeligvis ikke et problem.... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Med å teste rekkevidden på kanal 16, kan du "risikere" å komme gjennom på nærmeste anlegg. I så fall kan du få "sterk og klar" selv om rekkevidden er dårlig. Test på en arbeidskanal som ikke er i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Eeeh har du VHF sertifikat, JRO???? Så klart :) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Det er en fordel å opplyse om hvilken kanal du kaller på... Operatørene har mere enn EN radio å passe på! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lazyjack Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Selv om man kaller opp en spesifisert kystradio ? Jeg brukte Tjøme i min beskrivelse av radiosjekkprosedyren, men det var bare et eksempel, jeg regner med at alle skjønner det Tjøme har jo sendere/mottakere på flere lokasjoner. Kaller du på arbeidskanal så vet du hvilken stasjon du kommuniserer via og kan følgelig vite noe mer om din egen rekkevidde. Selv ble jeg overrasket da jeg fra båten i Oslo Oslo kunne kommunisere godt med Tjøme på kanal 07 som ligger i Halden-området. Har antenne 15 meter over dekk men de atmosfæriske forholdene var nok svært gode den dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Nei, det går ikke. Trykker du på den knappen settes det saker og ting igang. Du kan teste i benk. Men da trenger du en dummyload og en kommunikasjonsanalysator. Fikk for ikke lenge siden testa min radio. Riktignok ikke med "Distress" knappen, men at DSC funker som den skal, utgangseffekt, frekvensnøyaktighet, forvrengning osv. Et digert apparat fra Rohde & Schwartz. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Apropos sambandssjekk, hvordan kan man få testet at rødknappen fungerer, uten å få et krav på et par mill. i posten for scrambling av nødetatene ? Rødknappen er der, og den lyser når radioen er på, men det er umulig å vite om den faktisk virker uten å teste den- går det an å varsle kystradioen (og skipsstasjoner) om at nå skal jeg teste rødknappen, og at jeg vil ha tilbakemelding på om den virker eller ikke ? Det nærmeste du kommer, er å sjekke at DSC fungerer, du kan f.eks ringe Tjøme Radio på 002570100. Hvis du har GPS tilkoblet og ser posisjonen på radioen, og dette DSC-kallet fungerer, så er det stor sansynligheet for at "Rødknappen" virker også. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Alternativt kan du bruke "test" funksjonen i apparatet. Så plager du ikke operatøren. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hei. Jeg har aldri hatt følelsen av at jeg har "plaget" noen når jeg har testet radioen, det virker mer som om de er glade for at det faktisk er noen som bruker radioen. Etter mobiltelefonens inntog er vel ikke VHF-trafikken akkurat plagsomt stor. Man bør dog følge med litt i forkant, og sjekke at det ikke pågår redningsaksjoner eller annet som man ikke trenger å forstyrre. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hei. Jeg har aldri hatt følelsen av at jeg har "plaget" noen når jeg har testet radioen, det virker mer som om de er glade for at det faktisk er noen som bruker radioen. Det kommer vel litt ann på hvor i landet en befinner seg... Befinner man seg i Oslofjorden i felles ferien så er ikke akkurat VHF mangelfull brukt tanke på hvor mye oppkall som skjer på K16... Mener ikke at det er for mye til at man kan teste ut utstyret, bedre en gang for mye en for lite... Men å høre samme folka over lengre tid rope støtt og stadig på hverandre på K16 mens de ligger i følge mener jeg er et mye større problem en at man i enkelte tilfeller tester utstyret... Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 du kan f.eks ringe Tjøme Radio på 002570100. Hvis du skal ringe (som i ringe ), må du bruke telefonnummeret og ikke MMSI. Sitér dette innlegget Link to post
brass Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hvilken arbeidskanal sender Florø radio på? er det kanal 20 eller 28? litt vanskelig å skille disse på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Oversikt over basestasjonene til Florø Radio (arbeidskanaler) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Har fast prosedyre på å kalle opp Tjøme for radiosjekk etter at båten er satt på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
kterjesen Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 @ marwin; Det er en fordel å opplyse om hvilken kanal du kaller på...Operatørene har mere enn EN radio å passe på! Det er faktisk ikke nødvendig å si hvilken arbeidskanal, da vi får opp "squ" indikasjon på panelet vårt, MEN som du sier det er veldig greit for oss, for da får vi mindre å gjøre.... :-) Ansatt Rogaland Radio Sitér dette innlegget Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1> Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300. Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005 Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Deler den oppfatningen og har også lurt på det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Nei, det går ikke. Trykker du på den knappen settes det saker og ting igang. Du kan teste i benk. Men da trenger du en dummyload og en kommunikasjonsanalysator. Fikk for ikke lenge siden testa min radio. Riktignok ikke med "Distress" knappen, men at DSC funker som den skal, utgangseffekt, frekvensnøyaktighet, forvrengning osv. Et digert apparat fra Rohde & Schwartz. En litt artig historie i den forbindelse: Hadde besøk av folk fra Maritim Radio ombord for å sjekke VHF mtp. antennetilpasning osv. Etter å ha verifisert at tilpasning var OK koplet vi vekk antenne og koplet radioen direkte til analysatoren(med skjermet kabel selvsagt). Sendte DSC distress mot analysatoren og det fungerte fint men straks var Tjøme på lufta og hadde fanget opp meldingen på tross av at vi kun var koplet mot analysatoren. Et eller annet strålte altså nok til at distressmeldingen ble fanget opp. Kansellering ble selvsagt sendt ut umiddelbart og alt roet seg heldivis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.