kterjesen Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Sitat: (kterjesen @ 16.06.09 06:50) @ marwin; Det er faktisk ikke nødvendig å si hvilken arbeidskanal, da vi får opp "squ" indikasjon på panelet vårt, MEN som du sier det er veldig greit for oss, for da får vi mindre å gjøre.... :-) Ansatt Rogaland Radio Hva mener du om testing av nødknappen på DSC-radioene ? Jeg jobber til daglig med sikkerhetssytemer offshore, og et system det ikke er mulig å funksjonsteste er bare helt utenkelig i sikkerhetssammenheng. Så jeg lurer virkelig på tankegangen omkring DSC når det gjelder dette ? Kort sagt, er det ikke mulig å teste rødknappen i forkant, så er den null-0 verdt som sikkerhetsfunksjon. Sånn er det bare. Må først si følgende: dette er ikke noe kystradiooperatører arbeider med, da må du alt. ta kontakt med teknisk, eller radioinspeksjonen.... men det skal sies att det kun er varsling, og ingenting annet... Det eneste du kan få ut av en "Distress button" er Hvem(navn / c/s / og MMSI) Hvor (pos) og dersom du er heldig: type nød, og KANSKJE personer ombord. Dette er selfølgelig den viktigste infoen vi trenger, men alikevel heter det seg slik att en skal (om mulig selvsagt) gå ut med mayday...... osv strax en har sendt DSC kallet (av 2 - TO - grunner. 1 Det er alldri en garanti at noen mottar radiosignaler pkt 2. Det kan være MINDRE båter i området, som IKKE HAR DSC. men som kan bistå. Videre må jeg si att det er litt dårlig å lage det til slik, men nå er det en gang så. Men ellers er det bare å sende rutine DSC for test (så lenge du ikke har fikkla med ledningene INNI boksen, så fungerer også DSC distress knappen). Håper dette var et greit svar, som sagt ikke min greie akkuratt det tekniske der, men litt lærer vi jo God sommer Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Hei. Jeg lurer på hvorfor det er så få som bruker L-kanalene til å "skravle" med andre båter, i stedet for å kalle opp via K16. Er det fordi man har en radio uten L-kanaler, eller er det noen annen grunn? Når vi nå har fått "Walkie-talkie"-kanaler på VHF'en så hadde det vært fint om man brukte disse til å prate med andre båter, og brukte K16 til ting som har med sikkerheten å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Hvor mange lytter på K2 ? VHF'en kan lytte til en kanal ekstra i tillegg til K16, men hvor mange kjører konstant Memory Scan (over forhåndsprogrammerte kanaler) eller eventuelt scan av alle kanaler. Hva er mest vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Ja, men gjør det på en arbeidskanal og IKKE på kanal 16 Støttes. Har aldri hørt så mye radiotesting på K16 som i år, og ofte med dårlige prosedyrer. Typisk "hei tjøme radio, jeg skal teste radioen min" Må si jeg er imponert over den diplomatiske tonen fra Kystradioen, men man kan ane frustrasjonen noen ganger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bmi Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Støttes. Har aldri hørt så mye radiotesting på K16 som i år, og ofte med dårlige prosedyrer. Typisk "hei tjøme radio, jeg skal teste radioen min" Må si jeg er imponert over den diplomatiske tonen fra Kystradioen, men man kan ane frustrasjonen noen ganger. Jeg er i utgangspunktet enig i at radioprosedyrene skal følges og at man skal unngå å teste radio på kanal 16, men på den andre side synes jeg det er viktigere at folk bruker radioene sine og får erfaring i å bruke de. Jo mer erfarne VHF brukerne blir jo mer opptatt av å følge prosedyrene tror jeg også at de blir. Hvis folk ikke tør å teste radioene sine av frykt for å få korreks fra kystradioene eller andre radiobrukere så tror jeg vi har gjort sikkerheten til sjøs en bjørnetjeneste. Jeg tror også kystradioene er mer opptatt av å øke bruken av radioen enn at alle prosedyrer skal følges til en hver tid. Skal vi være veldig pirkete så hender det jo faktisk at kystradioene selv gjør ting uten om prosedyrene. Så for min del foretrekker jeg "hei Tjøme Radio", hvis alternativet er at radioen aldri blir testet og aldri blir benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Hva mener du om testing av nødknappen på DSC-radioene ? Jeg jobber til daglig med sikkerhetssytemer offshore, og et system det ikke er mulig å funksjonsteste er bare helt utenkelig i sikkerhetssammenheng. Jobber også i nordsjøen og har bl.a. oppgave med å teste nødradioutstyret ombord. Til å teste DSC utstyret (nødknappen) bruker vi en GMDSS tester. Antenner koples bort og utstyr koples til kunst antenne. I tillegg varsler vi lokal kyststasjon som har VHF anlegg på min arbeidsplass. Da vet de at evt. oppkall er en test. Nå er det opp til enhver som eier en VHF å teste denne. Men har man ikke utstyr koster det penger å få det gjort. Men det er en test funksjon på alle DSC radioer, der man kaller en annen stasjon og får svar.. Testen skjer automatisk. Da får man testet det meste av logikk/kretser som er involvert også ved nødkalling. Så til trådstarter: For å teste rekkevidden, velg en arbeidskanal/kystradio på kanalplanen som ligger i noenlunde fri sikt fra deg i en avstand på ca. 40 km. Du burde da enkelt få svar. Du kan også teste ett oppkall med DSC på kanal 70 til samme stasjon dersom kanalen finnes der. Sitér dette innlegget Geir Link to post
henkea8 Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Du må ha VHF sertifikat før og bruka den. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Jeg tester min VHF opp mot en kameratbåt, som jeg vet er ganske langt unna. Jeg kaller den opp på lystbåtkanal og får tilbakemelding på hvordan jeg høres, Så ber jeg kameraten skru ned støysperren, for jeg vil foreta nytt anrop med lav effekt. Hører han meg også klart og tydelig på laveffekt, er jeg rimelig sikker på at alt er ok. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
arkmarin Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Hvor mange lytter på K2 ? VHF'en kan lytte til en kanal ekstra i tillegg til K16, men hvor mange kjører konstant Memory Scan (over forhåndsprogrammerte kanaler) eller eventuelt scan av alle kanaler. Hva er mest vanlig? De fleste lystbåter i området her står på Lystbåtkanal 2. Jeg kaller opp på L2, og sier i oppkallingen at jeg er på LIMA 2. Om den jeg kaller står på skanning av alle kanaler, så er det ikke sikkert han ser hvilken kanal jeg er på, derfor er det ok å oppgi kanalnummeret i oppkallingen. Jeg står ofte på 16/6/L2. Er det mye trafikk på 6, så lytter jeg kun til 16/L2. Det er to måter å skanne alle kanaler på, den ene at de skannes i rekkefølge, og den andre at skannes i rekkefølge men søker innom 16 mellom hvert skifte av kanal. Ved første søkemetode kan det være at en ikke hører trafikk på 16. Er du veldig kjapp på 16, kan det være at mange bare hører slutten på ditt oppkall, om de hører det i det hele. Skal en kalle på 16 kan det være lurt å holde inn klypa i 2-3 sekunder, før en kaller opp, da vil alle stasjoner som står på skanning gå til 16 og de får da med hele oppkallet. Når en skanner alle kanaler, så har jeg erfaring for at den stopper ved en kanal pga støy på kanalen. En kan da skru opp støysperren, slik at den ikke stopper opp ved den den kanalen. Det betyr at du ikke hører svake signaler på andre kanaler. Det er derfor bedre å søke i lagret kanaler, da du kun utelukke de som normalt stopper skanningen med støy. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
larole Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Så da blir dette korrekt prosedyre? Vi kalle opp fra Bergensområdet: BÅT Rogaland Radio Rogaland Radio Rogaland Radio dette er Bristid 3 Bristid 3 Bristid 3 på kanal 07 for radiosjekk Så svarer de meg? mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Kanalplanen viser helt feil plassering av mange sendere. På "interaktivt kart" på public.kystportal.no ser du hvor senderene faktisk er. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Her er link til siste oppdaterte kanalplan, for øvrig ikke noen endring fra de siste årene. https://telenormaritimradio.blob.core.windows.net/tmr/1661/kanalplan-vhf-2016-soer-norge.pdf larole, rett oppkall, slenger du med kallesignalet ditt også så blir det veldig veldig bra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Finnes det interaktivt kart som også tar med Tjøme Radio og ikke bare Rogaland Radio? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Finnes bare dette kartet for sør Norge Lars - tar med Florø, Rogaland, og Tjøme. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
JRK Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Man har selvfølgelig lov å kalle opp kystradiostasjonene på kanal 16 og spesielt om det er en haste eller nødmelding. Men pensumet er klart, man bør kalle opp kystradiostasjonene på arbeidskanal. Dette er både logisk og fornuftig. Da forstyrrer hverken du eller kystradiostasjonen annen trafikk på kanal 16 som kanskje er viktigere enn en radioteater. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Hvorfor ikke bare kalle opp kystradiostasjonen på mmsi? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 (redigert) Finnes det interaktivt kart som også tar med Tjøme Radio og ikke bare Rogaland Radio?Så først nå at det bare er Rogaland Radio (og utlandet) som vises. Ser at plasseringen av sendere faktisk er rettet i siste utgave av kanalplanen :-) Redigert 25.Mars.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Det skal være radiotest, ikke teater i mitt forrige innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Hvorfor ikke bare kalle opp kystradiostasjonen på mmsi? Selvsagt ingen problem å kalle opp via DSC. Gir også god trening i bruk av DCS. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Marwin Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Tips: VHF-en hadde problemer med å nå Florø Radio fra Trondheimsfjorden. Byttet antenne og kabel. Problemet løst! Det viste seg at det hadde dannet seg irr i kontakten oppe i antennen. Litt rengjøring -pussing hadde kanskje gjordt samme nytten. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Benji Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Tips: VHF-en hadde problemer med å nå Florø Radio fra Trondheimsfjorden. Byttet antenne og kabel. Problemet løst! Det viste seg at det hadde dannet seg irr i kontakten oppe i antennen. Litt rengjøring -pussing hadde kanskje gjordt samme nytten. Våger påstand om at det i 80/90% av tilfellene er antenna som er årsaken til dårlig forbindelse. Det irrer ofte - og raskt - i kontaktene. En annen årsak kan også være at mange ikke lodder senterlederen på antenna (bare "bretter" den over kanten) På seilbåter er det som oftest en ekstra skjøt i området mastefoten, og den bør også sjekkes. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Per M Vagle Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Er det noen som kan gi meg en kjapp prosedyre på hvordan jeg får testet rekkevidden og signalstyrken på min VHF. Fortrinnsvis uten bruk av måleinstrument ? Jeg kan sikkert finne ut av dette ved å lese i VHF boka, eller i brukermanualen. Erfaringen tilsier imidlertid at jeg får raskere og bedre svar her inne. Kontakt KNBF de har besiktigelsesmann i dit område som kan gjøre dette profesjonelt for en rimelig penge Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 28.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2017 Våger påstand om at det i 80/90% av tilfellene er antenna som er årsaken til dårlig forbindelse. Det irrer ofte - og raskt - i kontaktene. En annen årsak kan også være at mange ikke lodder senterlederen på antenna (bare "bretter" den over kanten) På seilbåter er det som oftest en ekstra skjøt i området mastefoten, og den bør også sjekkes. Hva med "loddefrie kontakter", som enkelte produsenter påstår er er den beste oppfinnelsen etter hjulet? Fy-fy... lodding, korrekt utført, er det som gjelder. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
John_Kr Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Jeg drar frem denne tråden igjen, test av VHF... Er det noensom kjenner til noen tester av VHF radioer? Jeg har litt følelse av at ingen vil gi seg ut på å gjennomføre en test, kanskje redd for konsekvenser rundt salg. Ta f.eks test av oljeprodukter, finnes ikke, de er livredd leverandører eller noe slikt. Jeg har heller ikke sett test av redningsvester, vil de rett og slett fungere dersom vi faller i vannet... Jeg kunne tenkt meg rett og slett test på VHF som sikkerhetsutstyr, jeg vil kjøpe det best, ikke de med flest unødvendige knappene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Benji Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 John_Kr skrev 20 minutter siden: Jeg drar frem denne tråden igjen, test av VHF... Er det noensom kjenner til noen tester av VHF radioer? Jeg har litt følelse av at ingen vil gi seg ut på å gjennomføre en test, kanskje redd for konsekvenser rundt salg. Ta f.eks test av oljeprodukter, finnes ikke, de er livredd leverandører eller noe slikt. Jeg har heller ikke sett test av redningsvester, vil de rett og slett fungere dersom vi faller i vannet... Jeg kunne tenkt meg rett og slett test på VHF som sikkerhetsutstyr, jeg vil kjøpe det best, ikke de med flest unødvendige knappene. Ja det finnes, men kanskje ikke så mye om det på/i norske blader. Boating World, og Yatch world - Boating magazin er vel blader som har skrevet en del om dette. Mulig feil navn på magasinene, men finnes mye på engelske sider om det. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.