Roger jo Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 (redigert) John_Kr skrev for 4 timer siden: Jeg drar frem denne tråden igjen, test av VHF... Er det noensom kjenner til noen tester av VHF radioer? Jeg har litt følelse av at ingen vil gi seg ut på å gjennomføre en test, kanskje redd for konsekvenser rundt salg. Ta f.eks test av oljeprodukter, finnes ikke, de er livredd leverandører eller noe slikt. Jeg har heller ikke sett test av redningsvester, vil de rett og slett fungere dersom vi faller i vannet... Googel har orden En " fersk" raport. https://www.nrk.no/vestfold/dsb-fant-alvorlige-mangler-pa-oppblasbare-redningsvester-1.13596296 http://www.klikk.no/foreldre/barn/tester-og-barneutstyr/test-av-redningsvester-for-barn-3611960 http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/test-avslorte-alvorlige-mangler-pa-redningsvester-1.996228 Mar. 28, 2017 https://www.walkietalkiecentral.com/best-vhf-marine-radios/ https://themarinelab.com/best-marine-vhf-radio/ https://wirevibes.com/best-vhf-marine-radios/ http://www.techsounded.com/best-vhf-marine-radios/ GODE RÅD. http://marine-electronics-reviews.com/best-marine-radio.html Måtte bare olje er olje. God Jul. http://www.best-i-test.nu/harolje http://tara.no/skjonnhet/21-oljer-for-har-kropp-og-ansikt Redigert 23.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
176-671 Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Når er absolutt siste sjanse for å teste sin VHF mot Tjøme Radio og få svar fra Vestfold - og ikke fra Rogaland? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
jotto Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 torkelmj skrev 41 minutter siden: Når er absolutt siste sjanse for å teste sin VHF mot Tjøme Radio og få svar fra Vestfold - og ikke fra Rogaland? Skjønner du ikke Rogalandsk? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 torkelmj skrev for 6 timer siden: Når er absolutt siste sjanse for å teste sin VHF mot Tjøme Radio og få svar fra Vestfold - og ikke fra Rogaland? 311217 - 1345 :-) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Hmmm, ja. Like greit med Lyngby Radio, kanskje. For oss som ligger tvers over bukta. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 jotto skrev for 6 timer siden: Skjønner du ikke Rogalandsk? Det handler vel mer om et ønske om å si farvel til TR... venter i spenning på å se hvordan kystradioen blir så ekstremt mye mer robust etter 31.12, slik som fru Svendsen har lovet oss. Benji skrev 35 minutter siden: 311217 - 1345 :-) Takk. Det blir ...trist. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
John_Kr Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Tusen takk for linkene, my bra lesestoff i Jula... God Jul Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
arkmarin Svart 24.Desember.2017 Del på Facebook Svart 24.Desember.2017 VHF antenna er avstemt i forhold til kanal 16. Det gjør at du vil ha litt bedre rekkevidde på 16 enn på en arbeidskanal. Derfor er det lurt å teste på en arbeidskanal. Er den bra på arbeidskanalen, så er den helt sikkert bra på 16 også. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2017 Del på Facebook Svart 24.Desember.2017 (redigert) arkmarin skrev for 11 timer siden: VHF antenna er avstemt i forhold til kanal 16. Det gjør at du vil ha litt bedre rekkevidde på 16 enn på en arbeidskanal. Derfor er det lurt å teste på en arbeidskanal. Er den bra på arbeidskanalen, så er den helt sikkert bra på 16 også. Rett det, kanal 16 er forbeholdt NØD. Alt annet skal gå over arbeidakanaler, men det forutsette at en vet hvor en er så en velger rett arbeids-kanal. Kanalplan som er bra https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2017/09/VHF-kartan-Norden-2017.pdf Ps, Benji er det mange som blir med på flyttelasset? Denne er flyttet Kanalplan Skandinavia til linken over. Redigert 24.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Benji Svart 24.Desember.2017 Del på Facebook Svart 24.Desember.2017 (redigert) Roger jo skrev for 3 timer siden: Ps, Benji er det mange som blir med på flyttelasset? Denne er flyttet Kanalplan Skandinavia til linken over. Hei Vi har en som blir med til Bodø Ellers ingen som er med på lasset. Redigert 24.Desember.2017 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
shipahoy Svart 25.Desember.2017 Del på Facebook Svart 25.Desember.2017 Roger jo skrev On 24.12.2017 at 12.23: ...kanal 16 er forbeholdt NØD. Kanal 16 er ikke bare for nød, den er for Nød, haster og kalling. Ellers enig i at radiosjekk gjøres på egnet arbeidskanal Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Desember.2017 Del på Facebook Svart 27.Desember.2017 Og fra 1/1-2018 skal en nå kalle opp enten Kystradio-Sør eller Kystradio-Nord (som er de nye kallenavnene) for en eventuell radiosjekk på en arbeidskanal passende for området en befinner seg i. MMSI nummer er : 002570000 for begge Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 27.Desember.2017 Del på Facebook Svart 27.Desember.2017 Helt greitt å teste på k16, fordelen med å teste på k16 er at kystradio da kan se hvilke basestasjoner som nås i motsetning til på arbeidskanal. Ved bruk av DSC så får kystradio også opp signalstyrke på den enkelte basestasjon (på k70). Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Pequod Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 (redigert) Opplevde en spesiell situasjon i går. En som kalte opp på kanal 16 på en måte tatt ut av læreboka (Kystradio Sør x3, kallesignal og navn på båt x3), vanligvis når jeg hører oppkall er det såvidt folk gidder å ta med båtnavnet og kallesignal én gang.. Vedkommende kalte opp for å få en radiosjekk, kort og greit. Så kommer det en annen inn på kanalen, uten å presentere seg hverken med navn eller kallesignal, og kjefter på den stakkars fyren på en brysk og ubehøvlet måte. Han sa noe slikt som "Dette er kanal 16, en nødkanal, bruk arbeidskanalen". Førstnevnte ble nok litt forvirret og spurte hva som var arbeidskanalen, og den ubehøvlede fyren - som fortsatt ikke presenterer seg - svarer: Du må da vite hvor du befinner deg". Så blir det stille... Jeg nekter å tro at vedkommende som svarte var fra Kystradio Sør. Har aldri hørt dem være så ubehøvlete. Har flere ganger hørt folk som kaller opp for radiosjekk, og enten svarer kystradioen direkte eller ber dem gå over på arbeidskanalen for videre sjekk. Aldri sur, brå eller ubehøvlet. Var nesten fristet til å gå inn selv og kommentere oppførselen til fyr nummer to og at han heller ikke fulgte korrekt prosedyre og burde kutte litt ned på ankerdrammen, men tenkte at det var nok nå... (Og ja, jeg er klar over taushetsplikten, men syntes dette var såpass spesielt og identifiserer heller ikke noen). Redigert 10.Mai.2020 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chris284 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Har byttet den gamle vhf antenne som var knekt et par steder i toppen med en ny 6dB Pacific Longreach. Ny antenne har nytt feste så det måtte byttes. Pga fikk ikke tredd ny antenne kabel ordentlig igjennom et par skott, måtte jeg skjøte antennen med lodding og krympestrømpe utenpå og tredd skjøten så den er innenfor skottet eller siden der antennen er festet. For en radio sjekk kontaktet jeg Kystradio på kanal 21 som iflg listen er kanal for tidligere Tjøme. Fikk ikke noe svar, prøvde noen ganger og i tillegg et par ganger på kanal 16, men fortsatt ikke noe respons. Jeg har også ny radio, en Standard Horizon. Den gamle antennen fungerte selv med knekt topp med en King vhf og hadde veldig bra rekkevidde selv med en 25 år gammel radio. Det kan være noe feil på ny radio eller at antenne skjøten har løsnet idet jeg tredde den igjennom skottet. På en bærbar radio hører jeg det er liv når jeg trykker ned sende knapp når jeg kalte opp Kystradio, det samme om jeg brukte bærbar og fikk lyd i den nye.. Ifjor testet jeg mot en nabo i havnen, men ikke veldig langt unna, men alt fungerte Skal ned i båten igjen snart og har et digitalt swr meter som jeg får teste med. Ved montering i fjor viste det swr 1,1 og riktig effekt ut (med loddet skjøt på kabel) . Får koble på den gamle King´en og prøve på nytt. Kystradio er vel bemannet selv om det er permiteringer, så noe har blitt feil med nytt utstyr. Redigert 28.Mai.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Å skjøte en coax ved lodding, er en ren vitenskap for ikke å få tap, pluss at en slik lodding ikke er mekanisk stabil. Fjern den skjøten, trekk ny lang nok kabel eller skjøt med coax kontakter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Vet det er risk med lodding spes på den flettede skjermen, men fikk på krymp og vulk tape og allt så bra ut ifjor. Men mye kan ha skjedd i løpet av vinter opplaget. Skal nok få tredd igjennom hel kabel etterhvert. Men er det en annen kanal enn 21 for Kystradio i Tønsberg området der jeg var igår ? Prøvde og kanal 07. Har tidligere hørt Svensk kystvakt ifjor i Tønsber bl.a da det var mye støy på kanal 16. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Navic II Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) er det virkelig folk som blir så brydd at de må servere en kjølhaling fordi noen kaller opp kystradio på K16?? det er ikke akkurat ekstrem trafikk på K16 så det kan da umulig være et stort problem? har hørt flere oppkall for radiosjekk på K16, og det blir alltid møtt med en hyggelig tone fra kystradio og med videre beskjed om hvilken arbeidskanal man skal gå til. en ting er hva som er 100% riktig prosedyre og ikke, men jeg er rimelig sikker på at gutta/jentene på kystradioen ikke skriver et avvik-skjema i 3 eksemplarer fordi noen kalte de opp på K16. BTW: @Lars H. grattis med å runde 20.000 inlegg. det er voksent Redigert 28.Mai.2020 av Navic II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Hvorfor ikke bare ta en titt på frekvenskartet til Telenor? VHF sør For å teste kaller du opp på K16, så ser Kystradioen fra hvilen stasjon de tar deg best imot og svarer fra den stasjonen. K66 (Tryvann, rekker forresten langt ut i fjorden). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Navic II skrev 1 minutt siden: en ting er hva som er 100% riktig prosedyre og ikke Men uansett, korrekt prosedyre er da utrolig enkelt, og noe en lærer når en tar eksamen for VHF! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 (redigert) Navic II skrev 8 minutter siden: BTW: @Lars H. grattis med å runde 20.000 inlegg. det er voksent Oih! Da må jeg ta meg et aldri så lite glass rødt her vi ligger i Fiskebäckskil. Men jeg har jo vært med her på forumet fra den første uken det ble opprettet. Jeg tror jeg må oppdatere profilbildet mitt, hår og skjegg er blitt litt "lysere". Redigert 28.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Navic II Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Lars H. skrev 1 minutt siden: Men uansett, korrekt prosedyre er da utrolig enkelt, og noe en lærer når en tar eksamen for VHF! Protesterer ikke på det, men synes det er unødvendig å kjefte ut folk på den måten uansett når de bare kaller opp kystradioen. en annen ting er når folk bruker K16 til å skravle med kompisen i båten bortenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 28.Mai.2020 Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Lars H. skrev 1 minutt siden: Oih! Da må jeg ta meg et aldri så lite glass rødt her vi ligger i Fiskebäckskil. Men jeg har jo vært med her på forumet fra den første uken det ble opprettet. Det er fortjent! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Som jeg nevnte prøvde jeg både k16 og k21 og k07 uten respons, så enten er radio, kabel eller antenne noe feil med. Målte som nevnt swr til 1.1 etter montering av ny antenne. Jeg har bestått vhf kurset for noen år siden og har også betalt lisens til Telenor for 2020 og kanalplan er festet på skott ved radioen. Når det gjelder radiosjekk så oppfordrer Telenor til å bruke radioen og kanal 16 er helt greit å kalle opp på om man ikke bruker arbeids kanalen i området. Om noen mener det ikke er greit med k16 for oppkall for sjekk, kan de ta et vhf kurs, så lærer de allt de trenger. Skjøte en kabel er mulig og man kan få et bra resultat om man gjør det riktig. Jeg lærte å lodde i 1969 da jeg gikk på radio svakstrøm linjen i Sandvika. Deretter ingeniørskole i Stavanger. Så jeg har jobbet med elektronikk siden 1975, er nå blitt pensjonert. Men har ikke glemt å lodde. Skal i båten imorgen og gir beskjed om hva problemet var når jeg får testet litt mer. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2020 Del på Facebook Svart 29.Mai.2020 Chris284 skrev 41 minutter siden: Skjøte en kabel er mulig og man kan få et bra resultat om man gjør det riktig. Jeg lærte å lodde i 1969 da jeg gikk på radio svakstrøm linjen i Sandvika. Deretter ingeniørskole i Stavanger. Så jeg har jobbet med elektronikk siden 1975, er nå blitt pensjonert. Men har ikke glemt å lodde. Lærte du å lodde en coax? Da jeg gikk på ingeniørhøyskolen i Stavanger noen år tidligere enn deg ble vi frarådet slike eksperimenter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.