Jump to content

prosedyre for testing av VHF?


Puffen

Recommended Posts

John_Kr skrev for 4 timer siden:

Jeg drar frem denne tråden igjen, test av VHF...

 

Er det noensom kjenner til noen tester av VHF radioer? Jeg har litt følelse av at ingen vil gi seg ut på å gjennomføre en test, kanskje redd for konsekvenser rundt salg. Ta f.eks test av oljeprodukter, finnes ikke, de er livredd leverandører eller noe slikt. Jeg har heller ikke sett test av redningsvester, vil de rett og slett fungere dersom vi faller i vannet...

Googel har orden  En " fersk" raport.

https://www.nrk.no/vestfold/dsb-fant-alvorlige-mangler-pa-oppblasbare-redningsvester-1.13596296

 

http://www.klikk.no/foreldre/barn/tester-og-barneutstyr/test-av-redningsvester-for-barn-3611960

http://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/test-avslorte-alvorlige-mangler-pa-redningsvester-1.996228

 

 

 Mar. 28, 2017

https://www.walkietalkiecentral.com/best-vhf-marine-radios/

 

https://themarinelab.com/best-marine-vhf-radio/

 

https://wirevibes.com/best-vhf-marine-radios/

 

http://www.techsounded.com/best-vhf-marine-radios/

 

GODE RÅD.

http://marine-electronics-reviews.com/best-marine-radio.html

 

Måtte bare:giggle: olje er olje. God Jul.

http://www.best-i-test.nu/harolje

http://tara.no/skjonnhet/21-oljer-for-har-kropp-og-ansikt

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
jotto skrev for 6 timer siden:

 

Skjønner du ikke Rogalandsk? :giggle:

 

 

Det handler vel mer om et ønske om å si farvel til TR... venter i spenning på å se hvordan kystradioen blir så ekstremt mye mer robust etter 31.12, slik som fru Svendsen har lovet oss.

 

Benji skrev 35 minutter siden:

311217 - 1345 :-)

 

Takk. Det blir ...trist.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
arkmarin skrev for 11 timer siden:

VHF antenna er avstemt i forhold til kanal 16. Det gjør at du vil ha litt bedre rekkevidde på 16 enn på en arbeidskanal. Derfor er det lurt å teste på en arbeidskanal. Er den bra på arbeidskanalen, så er den helt sikkert bra på 16 også.

Rett det, kanal 16 er forbeholdt NØD.

Alt annet skal gå over  arbeidakanaler,  men det forutsette at en vet hvor en er så en velger rett arbeids-kanal.

Kanalplan som er bra https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2017/09/VHF-kartan-Norden-2017.pdf

 

Ps, Benji er det mange som blir med på flyttelasset?

Denne er flyttet     Kanalplan Skandinavia  til linken over.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 3 timer siden:

 

 

Ps, Benji er det mange som blir med på flyttelasset?

Denne er flyttet     Kanalplan Skandinavia  til linken over.

 

Hei 

Vi har en som blir med til Bodø 

Ellers ingen som er med på lasset.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
  • 2 år senere...

Opplevde en spesiell situasjon i går. En som kalte opp på kanal 16 på en måte tatt ut av læreboka (Kystradio Sør x3, kallesignal og navn på båt x3), vanligvis når jeg hører oppkall er det såvidt folk gidder å ta med båtnavnet og kallesignal én gang..

 

Vedkommende kalte opp for å få en radiosjekk, kort og greit.

 

Så kommer det en annen inn på kanalen, uten å presentere seg hverken med navn eller kallesignal, og kjefter på den stakkars fyren på en brysk og ubehøvlet måte. Han sa noe slikt som "Dette er kanal 16, en nødkanal, bruk arbeidskanalen". Førstnevnte ble nok litt forvirret og spurte hva som var arbeidskanalen, og den ubehøvlede fyren - som  fortsatt ikke presenterer seg - svarer: Du må da vite hvor du befinner deg".

 

Så blir det stille...

 

Jeg nekter å tro at vedkommende som svarte var fra Kystradio Sør. Har aldri hørt dem være så ubehøvlete. Har flere ganger hørt folk som kaller opp for radiosjekk, og enten svarer kystradioen direkte eller ber dem gå over på arbeidskanalen for videre sjekk. Aldri sur, brå eller ubehøvlet.

 

Var nesten fristet til å gå inn selv og kommentere oppførselen til fyr nummer to og at han heller ikke fulgte korrekt prosedyre og burde kutte litt ned på ankerdrammen, men tenkte at det var nok nå...:giggle:

 

(Og ja, jeg er klar over taushetsplikten, men syntes dette var såpass spesielt og identifiserer heller ikke noen).

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Har byttet den gamle vhf antenne som var knekt et par steder i toppen med en ny 6dB Pacific Longreach.

Ny antenne har nytt feste så det måtte byttes. Pga fikk ikke tredd ny antenne kabel ordentlig igjennom et par skott,  måtte jeg skjøte antennen med lodding og krympestrømpe utenpå og tredd skjøten så den er innenfor skottet eller siden der antennen er festet.

 

For en radio sjekk kontaktet jeg Kystradio på kanal 21 som iflg listen er kanal for tidligere Tjøme. Fikk ikke noe svar, prøvde noen ganger  og i tillegg et par ganger på kanal 16, men fortsatt ikke noe respons.

 

Jeg har også ny radio,  en Standard Horizon.

Den gamle antennen fungerte selv med knekt topp med en King vhf og hadde veldig bra

rekkevidde selv med en 25 år gammel radio.

Det kan være noe feil på ny radio eller at antenne skjøten har løsnet idet jeg tredde den igjennom skottet.

På en bærbar radio hører jeg det er liv når jeg trykker ned sende knapp når jeg kalte opp Kystradio,

det samme om jeg brukte bærbar og fikk lyd i den nye..

Ifjor testet jeg mot en nabo i havnen, men ikke veldig langt unna, men alt fungerte

 

Skal ned i båten igjen snart og har et digitalt swr meter som jeg får teste med. Ved montering i fjor viste det swr 1,1 og riktig effekt ut (med loddet skjøt på kabel)

.

Får koble på den gamle King´en og prøve på nytt.

 

Kystradio er vel bemannet selv om det er permiteringer, så noe har blitt feil med nytt utstyr.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Å skjøte en coax ved lodding, er en ren vitenskap for ikke å få tap, pluss at en slik lodding ikke er mekanisk stabil. Fjern den skjøten, trekk ny lang nok kabel eller skjøt med coax kontakter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vet det er risk med lodding spes på den flettede skjermen, men fikk på krymp og vulk tape og allt så bra ut ifjor.

Men mye kan ha skjedd i løpet av vinter opplaget.

Skal nok få tredd igjennom hel kabel etterhvert. 

 

Men er det en annen kanal enn 21 for Kystradio i Tønsberg området der jeg var igår ? Prøvde og kanal 07.

Har tidligere hørt Svensk kystvakt ifjor i Tønsber bl.a da det var mye støy på kanal 16.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

er det virkelig folk som blir så brydd at de må servere en kjølhaling fordi noen kaller opp kystradio på K16?? 

det er ikke akkurat ekstrem trafikk på K16 så det kan da umulig være et stort problem? har hørt flere oppkall for radiosjekk på K16, og det blir alltid møtt med en hyggelig tone fra kystradio og med videre beskjed om hvilken arbeidskanal man skal gå til. 

en ting er hva som er 100% riktig prosedyre og ikke, men jeg er rimelig sikker på at gutta/jentene på kystradioen ikke skriver et avvik-skjema i 3 eksemplarer fordi noen kalte de opp på K16.  

 

BTW: @Lars H. grattis med å runde 20.000 inlegg. det er voksent :thumbsup:

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post

Hvorfor ikke bare ta en titt på frekvenskartet til Telenor? VHF sør For å teste kaller du opp på K16, så ser Kystradioen fra hvilen stasjon de tar deg best imot og svarer fra den stasjonen. K66 (Tryvann, rekker forresten langt ut i fjorden).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Navic II skrev 1 minutt siden:

en ting er hva som er 100% riktig prosedyre og ikke

 

Men uansett, korrekt prosedyre er da utrolig enkelt, og noe en lærer når en tar eksamen for VHF!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Navic II skrev 8 minutter siden:

BTW: @Lars H. grattis med å runde 20.000 inlegg. det er voksent :thumbsup:

 

Oih! Da må jeg ta meg et aldri så lite glass rødt her vi ligger i Fiskebäckskil. Men jeg har jo vært med her på forumet fra den første uken det ble opprettet. Jeg tror jeg må oppdatere profilbildet mitt, hår og skjegg er blitt litt "lysere".

:easter:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 minutt siden:

 

Men uansett, korrekt prosedyre er da utrolig enkelt, og noe en lærer når en tar eksamen for VHF!

 

Protesterer ikke på det, men synes det er unødvendig å kjefte ut folk på den måten uansett når de bare kaller opp kystradioen. en annen ting er når folk bruker K16 til å skravle med kompisen i båten bortenfor. 

Link to post

Som jeg nevnte prøvde jeg både k16 og k21 og k07 uten respons, så enten er radio, kabel eller antenne noe feil med.

Målte som nevnt swr til 1.1 etter montering av ny antenne.

Jeg har bestått vhf kurset for noen år siden og har også betalt lisens til Telenor for 2020 og kanalplan er festet på skott ved radioen.

 

Når det gjelder radiosjekk så oppfordrer Telenor til å bruke radioen og kanal 16 er helt greit å kalle opp på om man ikke bruker arbeids kanalen

i området.

Om noen mener det ikke er greit med k16 for oppkall for sjekk, kan de ta et vhf kurs, så lærer de allt de trenger.

 

Skjøte en kabel er mulig og man kan få et bra resultat om man gjør det riktig. Jeg lærte å lodde i 1969 da jeg gikk på

radio svakstrøm linjen i Sandvika. Deretter ingeniørskole i Stavanger. Så jeg har jobbet med elektronikk siden 1975, er nå

blitt pensjonert. Men har ikke glemt å lodde.

 

Skal i båten imorgen og gir beskjed om hva problemet var når jeg får testet litt mer.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Chris284 skrev 41 minutter siden:

Skjøte en kabel er mulig og man kan få et bra resultat om man gjør det riktig. Jeg lærte å lodde i 1969 da jeg gikk på

radio svakstrøm linjen i Sandvika. Deretter ingeniørskole i Stavanger. Så jeg har jobbet med elektronikk siden 1975, er nå

blitt pensjonert. Men har ikke glemt å lodde.

 

Lærte du å lodde en coax? Da jeg gikk på ingeniørhøyskolen i Stavanger noen år tidligere enn deg ble vi frarådet slike eksperimenter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...