Jump to content

VP Ms3c gir. Lang tid før båten hugger i revers.


hockey

Recommended Posts

Har en hasla 27 cc (halvplaner), med tamd40b og ms3c gir.

 

Jeg kan legge motoren på 1000-2000 o/min i revers, for så gå ned i forkabinen og smøre meg en brødskive, -og når jeg er ferdig å spise kan jeg regne med att giret tar tak i revers.. satt på spissen. (opptil 10 sekunder) :headbang:

 

Regner de fleste vil svare att konet er gåent/slitt.. Men synes det er veldig merkelig att det ikke er noe sluring, den bare hugger i revers plutslig.

Hvorfor er ikke det samme problemet når maskinen går forut?

Og hvorfor går den så fort og enkelt i revers, når motoren er forholdsvis kald?

Kjøpte båten i fjor og har ikke fått byttet olje på giret enda, kun peilet den og oljen lukter å ser fin ut.

 

Har fått ett stall-tips på å prøve ATF olje ett par uker da denne er tynnere og koningen vil ta raskere..

 

Noen erfaringer? Kan det være noe annet som er galt istedet?

 

-takker for innspill

Link to post
Share on other sites

Hvilken type olje bruker du nå?rGirkasser med koniske gir er det vanlig og bruke Aft type a,kan gå bra med annet også bare det er Aft.Hvis kassa er ny så kan den være litt treg til og begynne med,kan gå seg til.Jeg har faktiskt hatt noe kontakt med verksteder om dette proplemet,og det værte er att det kan bli noe mettal i kassa i førsten hvis ny.Dette må slipe seg til høres merklig men sant.Har du prøvd denne framover og ta til revers med en gang regner med att da går det bra.Lykke til MvhBjørn :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Mitt gear fikk også problemer kun i revers. Dette førte til at jeg konkluderte med at det nødvendigvis ikke er bare slitasje som kan være årsaken, men at oljedreneringsrillene fylles opp med en slags avleiring. Etter at jeg fjernet dette har gearet vært ok.

Dette kan vel også forklare at det kan hjelpe å bruke en annen olje, at den løser opp avleiringene.

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...ost&p=17933

 

Det vanlige er at gearet hugger flere ganger før det låser seg, ren sluring, slik som du beskriver, kan jeg ikke huske å ha lest om.

Link to post
Share on other sites

hei på deg bruk for gudskyld IKKE aft olje da er girkassen bare og kaste

har hatt ms 3 girkasse i mange år og hadde samme problem

ta og tøm girkassen for olje fyll på withesprite la dette virke 10-15 min

da forsvinner alle avleiringer.

fyll på ny olje så tror jeg nok probleme er borte

husk også att denne girkassen trives best med mineralolje

og KUN skal ha MOTOROLJE IKKE GIROLJE

 

lykke til

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill :)

Ingar: Leste linken din, men synes det er rart att dere hadde problemer når giret var kaldt, mens jeg har problemer når giret er varmt.. Men det er jo en underlig verden vi bor i. hehe.

 

Skal prøve med white-sprit, flight... Håper det funker. På vannet skal jeg i helga uansett!! :giggle:

Frykter vel att jeg må til med ventilslipepasta og baufil :(

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...