hockey Startet 9.Juni.2009 Del på Facebook Startet 9.Juni.2009 Har en hasla 27 cc (halvplaner), med tamd40b og ms3c gir. Jeg kan legge motoren på 1000-2000 o/min i revers, for så gå ned i forkabinen og smøre meg en brødskive, -og når jeg er ferdig å spise kan jeg regne med att giret tar tak i revers.. satt på spissen. (opptil 10 sekunder) Regner de fleste vil svare att konet er gåent/slitt.. Men synes det er veldig merkelig att det ikke er noe sluring, den bare hugger i revers plutslig. Hvorfor er ikke det samme problemet når maskinen går forut? Og hvorfor går den så fort og enkelt i revers, når motoren er forholdsvis kald? Kjøpte båten i fjor og har ikke fått byttet olje på giret enda, kun peilet den og oljen lukter å ser fin ut. Har fått ett stall-tips på å prøve ATF olje ett par uker da denne er tynnere og koningen vil ta raskere.. Noen erfaringer? Kan det være noe annet som er galt istedet? -takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Hvilken type olje bruker du nå?rGirkasser med koniske gir er det vanlig og bruke Aft type a,kan gå bra med annet også bare det er Aft.Hvis kassa er ny så kan den være litt treg til og begynne med,kan gå seg til.Jeg har faktiskt hatt noe kontakt med verksteder om dette proplemet,og det værte er att det kan bli noe mettal i kassa i førsten hvis ny.Dette må slipe seg til høres merklig men sant.Har du prøvd denne framover og ta til revers med en gang regner med att da går det bra.Lykke til MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Mitt gear fikk også problemer kun i revers. Dette førte til at jeg konkluderte med at det nødvendigvis ikke er bare slitasje som kan være årsaken, men at oljedreneringsrillene fylles opp med en slags avleiring. Etter at jeg fjernet dette har gearet vært ok. Dette kan vel også forklare at det kan hjelpe å bruke en annen olje, at den løser opp avleiringene. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...ost&p=17933 Det vanlige er at gearet hugger flere ganger før det låser seg, ren sluring, slik som du beskriver, kan jeg ikke huske å ha lest om. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Kan dette ha noe og si angånde støy fra girkassa? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
flight Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 hei på deg bruk for gudskyld IKKE aft olje da er girkassen bare og kaste har hatt ms 3 girkasse i mange år og hadde samme problem ta og tøm girkassen for olje fyll på withesprite la dette virke 10-15 min da forsvinner alle avleiringer. fyll på ny olje så tror jeg nok probleme er borte husk også att denne girkassen trives best med mineralolje og KUN skal ha MOTOROLJE IKKE GIROLJE lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2009 Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Avleiringen jeg hadde ville neppe forsvunnet etter 10-15min i whitespirit. Den var knallhard, brukte en gjengefil til å skrape det ut. (For all del, jeg mener ikke derved at man kan bruke ATF olje..) Sitér dette innlegget Link to post
hockey Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Takker for innspill :) Ingar: Leste linken din, men synes det er rart att dere hadde problemer når giret var kaldt, mens jeg har problemer når giret er varmt.. Men det er jo en underlig verden vi bor i. hehe. Skal prøve med white-sprit, flight... Håper det funker. På vannet skal jeg i helga uansett!! Frykter vel att jeg må til med ventilslipepasta og baufil :( Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Hei Hockey Ser at innleggene er gamle, men ikke minder interessante ;-) JEg har nøyaktig samme problemet. Hvordan løste du dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.