Jump to content

Fisketuristene stiller med topp utstyr

Pelle Parafin

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Sjekk reglene for fritidsfiske

Mens norske yrkesfiskere er underlagt strenge regler og rapporteringsplikt, er det ingen kontroll på hvor mye fisk turistene tar opp fra havet.

Sitat:

Yrkesfiskere mener turistene tar levebrødet deres for de får stadig mindre fisk.

Nå skal problemet kartlegges og forskere fra Havforskningsinstituttet får god hjelp: Nå har Kystvakten begynt å patruljere fiskerike farvann for å få oversikt over turistenes aktiviteter til sjøs.

Jeg blir litt uvel, når jeg leser slik.

Jeg tror yrkesfiskerene er selv skyld i mangel på fisk.

[/quote

Det kan du ha rett i.Tenker da tilbake på den tiden da ringnotbåtene gikk i "rutefart" fra Nordsjøen/Skagerak lastet med makrell/sild,for å levere til sildoljefabrikkene. Har hørt at en del av denne prod.gikk til gjødsel,er det tilfelle?Hvis så er tilfelle,er det helt sykt. :cool:

]

Tysk familie på 4 kan ta med 60kg filet heim.

Det går med ca 0,6 kg filet til en fiskemiddag for 4.

Kvota gir nok filet til 100 middager for familien = 2 fiskemiddager i veka heile året.

Har de som skriv om saken fisk til middag 2 dager i veka?

Synest 15 kg er akkurat passelig kvote.

Leiger sjølv ut hus og båt til tyske fisketuristar på vestlandet. Etter 6 år er mitt inntrykk at dei (mennene) er her for å drive fiske som hobby. Og ingen av mine gjester har hatt med 15kg filet når dei har vendt heim, men det kan vere spesielt for mine gjester.

Leiger sjølv ut hus og båt til tyske fisketuristar på vestlandet. Etter 6 år er mitt inntrykk at dei (mennene) er her for å drive fiske som hobby. Og ingen av mine gjester har hatt med 15kg filet når dei har vendt heim, men det kan vere spesielt for mine gjester.

Hva gjør de med all fisken de drar opp da,hvis de ikke tar den med hjem? :cool:

Er mektig lei av de som uavlatelig prøver å legge skylda på turistfiske ifht. nedgangen i bestander. For det første, hvor mange tyskere kan fordeles på en sjark-kvote? Det er ikke få. Sjarker og trålere feier opp tonn på tonn på tonn hver eneste dag. Tyskerfisket er ett musepiss i forhold.

[...]

15 kilo, det er helt latterlig! Det er så latterlig lavt at det fremstår som rene sabotasjen fra fiskerinæringa for å ta kverken på turistfiske en gang for alle.

Er helt enig med Pinkvin. Det må være noe galt med et land som Norge som kan få så mye negativitet ut av noen ønsker å ferie i Norge og oppleve naturen og fisking. Merkelig at noen som selv er ansvarlig for at havet fiskes tomt klarer å få satt skylden på noen få turister som fisker med stang for moro skyld!

Vi har en unik natur, og den burde kunne sees på andre måter enn bare å busse kveg-turistene fra Geiranger til Nordkapp. Ønsker man å opprettholde bosetting i parabol-land må man satse på noe mer enn bare tradisjonelle næringer og en f.eks. målettet satse på turisme med friluftsliv og hobbyfisking. Selvsagt skal det være ordnede forhold, bl.a. bør vel sikkerheten vedrørende utleie av småbåter gjennomgås. I steden for sjarkfiske kunne båtene tatt med seg turister på kombinert hvalsafari og havfiske etc. Vet det gjøres allerede men det burde være mye mer organisert og et ledd i satsnigen på turisme.

Det må være bedre å få 700kr. pr kg fisk.

Det merkeligste er at noen i Norge tydligvis innbiller seg at tyskere kjører bilene sine opp fra Tyskland, leier hytter og båter, fisker i timesvis med dyrt sportfiskerutstyr, filiterer fisken selv og fryser den ned for å TJENE PENGER PÅ DET!?? Når man kan kjøpe frossen torskefilet til 60 kr. kiloen hjemme?

Nei, de burde vært tatt i mot med åpne armer og hurrarop for at de gidder å reise opp hit og legge igjen alle feriepengene sine fremfor i Spania...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...