Jump to content

C-map diskusjonforum


bliss X

Recommended Posts

thor

 

Best og best, det kommer svært mye an på deg selv og hva du forventer av systemet. Er du usikker på hva du bør ha (slik det er med de fleste førstegangskjøperene) er en gylden regel å satse på noe billig for å få egen erfaring til neste skritt på stigen. En god plass å starte er f.eks. http://www.oziexplorer.com og scanne et par av de mest aktuelle kartene selv (har du ikke scanner så er det gjerne en kompis som har...).

 

OziExplorer har så mange av funksjoner at det nesten er for mye. Et annet alternativ er f.eks. http://www.sping.com/seaclear/ Både OziExplorer og SeaClear er gratis. Ved å betale en liten slant til Ozi, får du bl.a. flere kalibreringsmuligheter i kartene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


thor: For den uutdannede almuen,som ikke har erfaring med alle denne leamikken,kan dere trekke noen slutninger om hva som er "best"?Jeg for min del blir bare forvirret :wink:

Enig med deg i det, og når sommer'n kommer er det ikke så farlig heller.  :smiley: Da er det de gode gamle papirkartene som gjelder, og vinterens fordypninger og funderinger er stort sett glemt.

Link to post
Share on other sites

Vel.Kjøpte en gammel kartplotter av Per her på forumet tidligere i vinter som nå er installert.Den bruker 1. generasjon C-Map.Som dere sier,noe å begynne med for å

se om dette faller i smak.Siden jeg er til tider ekstremt gammaldags og teit ifølge mine

tenårings døtre (de har litt rett) så har jeg valgt å lære det litt den tunge veien.Litt

dumt å legge 12000 på bordet for noe som ikke blir brukt :smiley:

Men hvile av disse systemene ligner mest på papirkart?Og har jeg misforstått helt når

jeg tror at  A  har bra kart for område AA men mindre bra kart for AAA.Mens for kartsystem

B så kan det være anderledes?

Link to post
Share on other sites

Begge de jeg nevnte, Ozi og SeaClear, bruker "papirkart". Dvs. et bitmap-kart i en bestemt størrelse. Skal en zoome inn på et punkt blir ALL informasjon (kart, tekster, fyr o.a.) på kartet forstørret like mye. Det er for så vidt greit nok, men jeg foretrekker vektorkart (C-MAP, som ikke kan brukes med Ozi og SeaClear). Da har en et sømløst kart for et stort område (hele verden om du har råd til det.....) som kan zoomes inn og ut og der informasjon dukker opp når den er aktuell.

 

Tror nok du har rett i at et kartsystem er bra for et område og et annet system bra for et annet område. Jeg aner ikke hvilke kart som er gode hvor men i det store og hele mener jeg alle kart er tilstrekkelig nøyaktig for hobbybrukeren. Uansett bør en ikke stole 100% på GPS/plotter uten å korrigere litt med utkikken.

 

De fleste kart for norge er oppmålt i første halvdel av 1900 tallet så nøyaktigheten er jo ikke helt 100.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har kjørt i flere år på scannede kart og vært godt fornøyd. Den største fordelen er at kartet på skjermen og papirkartet ser helt likt ut. Bruker du skjermen er du "uppdate" med papirkartet hvis strømmen går.

Jeg er litt uenig i at elektronikken pakkes vekk på sommeren- Med et godt kartsystem er det mye lettere å gå inn i ukjent farvann og oppleve nye steder enn om en må bruke masse oppmerksomhet på å finne veien på papirkartet. Det er mye lettere å sjekke at kartet stemmer med virkelig posisjon enn å gjøre hele jobben på papirkartet.

I høst gikk jeg av flere grunner over til C-map og er godt fornøyd med det. Det var en brå overgang å se kartene slik etter mange år med papirmodellen, men etter litt kjøring i dagslys på kjente steder er det skikkelig innarbeidet nå.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har både cmap og scannede kart i båten, men bruker det ikke så mye under normale forhold. Bruker det mest for planlegging og programmering av GPS'en, men tar det fram imellom hvis jeg skal inn i vanskelig og ukjent farvann  :sad:

 

Er også opptatt av å finne gode løsninger for seilbåt, da det blir litt upraktisk å måtte løpe opp og ned hele tiden for å se på PC skjermen.

 

Hadde stor nytte av cmap nå i høst, da jeg var på tur midt på natta. En av matrosene fikk som oppgave å sitte ved kartbordet og følge med på PC skjermen  mens vi andre navigerte så godt vi kunne i mørket. Vi fikk stadig meldinger om små korrigeringer fra matrosen nedenunder.  :sad:. Det blir utrolig svart om høsten, og jeg synes også det er morro å se at slike ting virkelig gjorde nytten.

 

Tar meg den frihet å sitere deler av en posting fra nyhetsgruppen swnet.fritid.segling som jeg synes gir en bra illustrasjon på hvordan jeg IKKE ønsker å ende opp  :smiley:

 

I somras fick jag följa med en gammal vän ut i hans nya stora havskryssare. Jag såg fram emot en härlig segeltur i det förnämliga orustbygget. Men det blev inte så. Det blev maskingång från start till mål.

 

Det första min vän gjorde när vi embarkerade var att slå på strömbrytarna till två GPS-system, PC med "det levande sjökortet", plotter, VHF, logg, ekolod, vindmätare, autopilot, radar,

radiomottagare och ett antal ytterligare instrument tror jag. VHF-en stod och pratade ljudligt under hela färden, överröstande vågornas brus och måsarnas skrin, och min vän ropade upp Stena-färjor, vädertjänst och gud vet allt för att ha totalkoll på läget.

 

All uppmärksamhet var koncentrerad på minutiös navigering. Det gällde för honom att i varje ögonblick veta nästan exakt på metern var vi var. Han var i sitt esse. Han svävade på små rosa elektroniska moln i sin sjunde himmel bland ettor och nollor, medan jag släpade mig iland

efter "segelturen" närmast som ett nervvrak.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har samme "problem" som Lasse, med løping opp og ned fra PC ved kartbordet.

Jeg vurderer derfor følgende løsning.

 

Montere et 12V LCD TV, som har PC inngang (VGA), på en svingarm på skottet akterut i cabinen.

(Sirdalsrypa er en 30 fot seilbåt med standard innredning.)

 

Når skjermen ikke brukes som TV, svinges den rundt og frem i døråpningen mot cockpiten.

VGA inngangen tilkoplet LapTop på kartbordet, og trådløs mus til samme.

 

15" LCD TV'er faller stadig i pris og er et bra alternativ til en styggdyr kartplotter

som har langt under halve skjermstørrelsen - og som man heller ikke kan se TV på !

Gjenstår bare å finne en som er robust og tåler spenningsvariasjoner på mellom

10V og 15V - som vi ofte har ombord.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...