Jump to content

Giret slurer etter bytte av olje på Marna MB10A

Mrd68

Recommended Posts

Hei..

Byttet oljen på giret (Marna MB10A med red.gir) og for å være på den sikre siden ringte jeg Marna i mandal for å forvisse meg om jeg brukte riktig type olje. Han sa jeg skulle bruke vanlig 10w30 mineralolje samme som til motoren. Kjøpte meg en 10 liter av denne oljen på biltema .

Jeg spurte betjeningen i butikken om det fantes andre 10w-30 oljetyper, men fikk som svar Nei, er kun den 10w-30 typen vi selger sa hun..

Har jeg rett i mine antagelser at dette er feil type olje og at dette mest sannsynlig er årsaken til sluring i giret? Syntes denne oljen ser mer riktig ut..

Enkelte typer oljer for bakaksler (hypoid) kan inneholde slippmiddel (kardan med differensialbrems). Det er det jeg kom til å tenke på kunne være tilfelle med oljen på den blå kannen. Jeg kan imidlertid ikke skjønne hensikten med å blande inn slike stoffer i en motorolje. Om du stiller et slikt spørsmål til Bitema, er det sikkert ingen som kan svare. Du må tilbake til produsenten av produktet for å kunne diskutere denslags detaljer.

Hvorom alt, hvis oljen inneholder slippmidler, er for glatt, vil gearet ditt helt sikkert slure. Det er nettopp det en differensialbrems skal gjøre, men naturligvis ikke gearet ditt.

Bytt til den andre kannen. Kjør litt for å vaske ut og fyll på en gang til.

tror ikke det vil hjelpe med annen type 10-30 olje

Tror du da må gå over til gear olje tror den heter 30 olje

Noen gear kan kjøres på enten motorolje eller gearolje

men kan ikke blandes.

dvs er gearet kjørt tidligere på motorolje bør en fortsette med det.

og er gearet kjørt tidligere med gear olje bør en fortsette med det .

Du har vel ikke noe av den avtappede oljen fra gearet , da kan du lukte på oljen

hvis det er gearolje har den en litt spesiell lukt.

Nå vet ikke jeg hvordan dette red giret ditt fungerer , men du må også være sikker på at det er riktig mengde med olje.

Redigert av talisman (see edit history)

På min Marna RG12 bruker jeg den siste typen du viser til, som ikke er for våtbrems

Marna skriver at det skal brukes 10W-30, så da gjør du det :smash:

Sakset fra Marna.fabrikkens datablad på MB10A:

SAE 10W/30 Motoror olje IKKE syntetisk!

Motor m/filter ca 1,75l

Gear ca 0,4l (inkl reduksjons gear ca 0,6l)

Kobling ca 0,5l (samme olje)

Var i kontakt med Marna og de bekrefter det som Honduras skriver.

Var på biltema for å handle, men de sa at 10w-30 motorolje var utgått. Snakket med Marna og fikk bekreftet at det var ok og bruke 10w-40 både til motor og gir.

Oljen byttet, og giret fungerer som normalt..

Hva menes med dette?

Jeg fyller kun olje på motor og reduksjons gir, er det noe jeg har oversett med tanke på kobling og gir?

Hva menes med dette?

Jeg fyller kun olje på motor og reduksjons gir, er det noe jeg har oversett med tanke på kobling og gir?

Med bare gear uten reduksjon så skal det være 0,4l, med reduksjon(som du har) 0,6l

Med kobling så mener de koblingskasse for vridbar propell(som du ikke har).

Du skal bare forholde deg til Gear med med reduksjon, altså 0,6l.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...