Jump to content

Maks fartsgrense til sjøs


SF

Maks fartsgrense til sjøs  

251 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tja... Hokky; Det kommer vel an på politibåten det. Vi har fått en slik en i vårt distrikt :smiley: Selv om "vår" bare går i 60...

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?cat=5867&id=217773

 

Ja vi er vel i samme distrikt kan jeg tenke meg, og i samme distriktet går det speedbåter i oppimot 80 knop og kanskje mer. :smiley:

Men denne nye politibåten er vel en del mer praktisk en de gamle Kjølen'e som har vært tidligere.

Link to post

Helt enig med de som synes at fartsgrenser ikke er veien å gå! Sålenge dagens regelverk ikke følges opp i bedre grad en hva som er tilfelle vil ikke generelle fartsgrenser løse noen ting. At det kan være et virkemiddel enkelte lokale steder (og dette gjøres jo også!) har jeg tro på men allerede her ser vi mangelen på oppfølging av overtredelser!

 

Dagens lovverk har trolig rikelig med hjemmel for å ta tak i de som kjører uaktsomt uten at nye regler er påkrevd!

 

At vi har forkjellig syn på hva som er "for fort" synes jeg også vi bør akseptere, vi er forskjellige på mange andre områder av båtlivet også. Intervjuobjektet vil ikke kommentere hendelsen under Pokerrun i avisen, men har i en annen tråd her på forumet kommentert arrangementet med en viss undertone som etter min oppfatning ikke legger skjul på hva han egentlig synes om arrangementet.

Link to post

"- Før hadde vi båtfolk, nå har vi folk i båt. Det er direkte tragisk å se hvor mange som ikke behersker noe så elementært som å legge til kai, tordner han."

 

Det er vel derfor det er så sinnsvakt mange båter utpå, :lol: håper de har med nok mat, drikke og fiskeutsyr.... Alternativt må det være mulig for noen driftige mennesker å gjøre seg noen kroner på å få lagt til disse båtene.

Link to post
...., jeg tror nok at obligatorisk båtførerprøve og god kontroll av dette vil lære iallefall de som ikke vet bedre å ta mer hensyn på sjøen, enten det gjelder fart, fyll eller hekkbølger.

 

Nå er vel obligatorisk båtførerprøve i ferd med å bli gjennomført selv om 40-50 åringene slipper unna i denne omgang. Men jeg tror at de aller aller fleste av disse har avlagt førerprøven for bil og der er da i allefall nok av teori og informasjon om viktigheten av holde avstand, vise hensyn, farene ved høy fart, lov om nykterhet osv og jeg tror at de aller aller fleste av disse skjønner at noe av det samme også kan, eller bør, gjelde på sjøen, men der er det visst stor uenighet ute og går ser det ut til?

 

Forøvrig så kan man innføre så mange flotte nye regler man bare vil på sjøen, men når det ikke finnes hverken politifolk eller båter til å påse at reglene blir fulgt så er det jo bare et spill for galleriet som starter hvert eneste år i mai/juni og avsluttes i august når skogsbærne er modne!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Mange er av den oppfatning av at nye regler løser alle problemer. Statistikk som kategoriserer årsakssammenhengen til båtulykker (fart, promille, feilnavigasjon, utstyrssvikt, dårlig vær, fiskende turister..... osv.) ville være interessant i denne diskusjonen. Vet ikke hvor mange som omkommer på sjøen pga. stor fart, men det er nok et veldig lite tall i forhold til drepte i trafikken hvor viljen til å gjøre noe med de urovekkende høye tallene (litt i underkant av en omkommen om dagen) er liten. For politikerne er det selvfølgelig mye mer interessant å innføre en ny lov enn å benytte eksisterende regelverk som allerede åpner for å ta villmannskjøring.

Link to post
Nå er vel obligatorisk båtførerprøve i ferd med å bli gjennomført selv om 40-50 åringene slipper unna i denne omgang. Men jeg tror at de aller aller fleste av disse har avlagt førerprøven for bil og der er da i allefall nok av teori og informasjon om viktigheten av holde avstand, vise hensyn, farene ved høy fart, lov om nykterhet osv og jeg tror at de aller aller fleste av disse skjønner at noe av det samme også kan, eller bør, gjelde på sjøen, men der er det visst stor uenighet ute og går ser det ut til?

 

Forøvrig så kan man innføre så mange flotte nye regler man bare vil på sjøen, men når det ikke finnes hverken politifolk eller båter til å påse at reglene blir fulgt så er det jo bare et spill for galleriet som starter hvert eneste år i mai/juni og avsluttes i august når skogsbærne er modne!

 

Uansett hvor irriterende det er når de som har bodd på sjøen hele livet må ta båtførerprøven så syns jeg at den burde vært obligatorisk for alle uansett alder. De i 50årene som aldri har vært i båt kan være like gale som ungdom, og når du er rundt 50år så har man ofte råd til svær cabincruiser som går veldig fort, mens ungdommen ofte "herjer" i sjærgårdsjeeper.

Link to post
Uansett hvor irriterende det er når de som har bodd på sjøen hele livet må ta båtførerprøven så syns jeg at den burde vært obligatorisk for alle uansett alder. De i 50årene som aldri har vært i båt kan være like gale som ungdom, og når du er rundt 50år så har man ofte råd til svær cabincruiser som går veldig fort, mens ungdommen ofte "herjer" i sjærgårdsjeeper.

 

Trøsten får da være at morgendagens femtiåringer er unge i dag og må avlegge denne prøven nå. Regner med at myndighetene måtte ta en noe pragmatisk beslutning og innse at å få alle de mange hundretusener som måtte ha avlagt prøven innen neste sommer hvis det gjaldt alle ikke var gjennomførbart i praksis. Hva jeg forøvrig mener om denne obligatoriske båførerprøven er nok vel kjent av flere her så skal ikke kjede deg med det! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan ikke jeg svare for noen andre, men det vil jo være en logisk forlengelse av resonementet "ingen trenger å kjøre fort."

 

Ellers legger jeg merke til at det ingen steder (hverken her eller i media) en eneste gang har blitt nevt "trenger 70-åringer å være på sjøen" eller "hvorfor er det ikke forbudt å krasje i brygger" eller "sånn var det ikke i gamle dager, nå må reglene strammes inn, hvem tar ansvar" etter ulykken i Bømlo...

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Kan ikke jeg svare for noen andre, men det vil jo være en logisk forlengelse av resonementet "ingen trenger å kjøre så fort."

 

Ellers legger jeg merke til at det ingen steder (hverken her eller i media) en eneste gang har blitt nevt "trenger 70-åringer å være på sjøen"

 

Jeg tror millisivert har en ekstrem viktig prinsipiell poeng her. I et frihetlig samfunn bør i utgangspunkt "alt" være tillat og lover som begrenser friheten må ha en god begrunnelse hvorfor de gjør det.

 

I totalitære samfunn - sosialistiske som facistiske - står staten og dens interesse i midtpunkt - i frihetlige samfunn det enkelte individ. Så begrunnelsen "Det er gøy å kjøre så fort" er en helt legitimt og grei begrunnelse. I utgangspunkt er det jo ren privat fornøyelse å reise på ferie, drive med fjellklatring eller for den slag skyld bruke "lystbåt".

 

Trekk den "lov om du trenger det..." veldig langt så har 99 % av oss strengt tatt ingen "behov" for å kjøre båt i det hele tatt. :sailing: I et sosialistisk eller facisitisk samfunn grunn nok til å stoppe det - I et frihetlig samfunn ingen argument i det hele tatt. Argument "Ingen trenger ..." er bare overformynderi fra folk som tilfeldigvis har andre interesser en vedkommende som ønsker å holde på med det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
:cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...