Hokky Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Tja... Hokky; Det kommer vel an på politibåten det. Vi har fått en slik en i vårt distrikt Selv om "vår" bare går i 60...http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?cat=5867&id=217773 Ja vi er vel i samme distrikt kan jeg tenke meg, og i samme distriktet går det speedbåter i oppimot 80 knop og kanskje mer. Men denne nye politibåten er vel en del mer praktisk en de gamle Kjølen'e som har vært tidligere. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Bergen Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Helt enig med de som synes at fartsgrenser ikke er veien å gå! Sålenge dagens regelverk ikke følges opp i bedre grad en hva som er tilfelle vil ikke generelle fartsgrenser løse noen ting. At det kan være et virkemiddel enkelte lokale steder (og dette gjøres jo også!) har jeg tro på men allerede her ser vi mangelen på oppfølging av overtredelser! Dagens lovverk har trolig rikelig med hjemmel for å ta tak i de som kjører uaktsomt uten at nye regler er påkrevd! At vi har forkjellig syn på hva som er "for fort" synes jeg også vi bør akseptere, vi er forskjellige på mange andre områder av båtlivet også. Intervjuobjektet vil ikke kommentere hendelsen under Pokerrun i avisen, men har i en annen tråd her på forumet kommentert arrangementet med en viss undertone som etter min oppfatning ikke legger skjul på hva han egentlig synes om arrangementet. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 "- Før hadde vi båtfolk, nå har vi folk i båt. Det er direkte tragisk å se hvor mange som ikke behersker noe så elementært som å legge til kai, tordner han." Det er vel derfor det er så sinnsvakt mange båter utpå, håper de har med nok mat, drikke og fiskeutsyr.... Alternativt må det være mulig for noen driftige mennesker å gjøre seg noen kroner på å få lagt til disse båtene. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Utaskjærs er jeg for fri fart, innaskjærs og i trange farvann bær vi ha en øvre fartsgrense. De bør være like over hele landet og ikke slik som i dag hvor det finnes et utall bestemmelser og forholde seg til med hensyn til fart. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 ...., jeg tror nok at obligatorisk båtførerprøve og god kontroll av dette vil lære iallefall de som ikke vet bedre å ta mer hensyn på sjøen, enten det gjelder fart, fyll eller hekkbølger. Nå er vel obligatorisk båtførerprøve i ferd med å bli gjennomført selv om 40-50 åringene slipper unna i denne omgang. Men jeg tror at de aller aller fleste av disse har avlagt førerprøven for bil og der er da i allefall nok av teori og informasjon om viktigheten av holde avstand, vise hensyn, farene ved høy fart, lov om nykterhet osv og jeg tror at de aller aller fleste av disse skjønner at noe av det samme også kan, eller bør, gjelde på sjøen, men der er det visst stor uenighet ute og går ser det ut til? Forøvrig så kan man innføre så mange flotte nye regler man bare vil på sjøen, men når det ikke finnes hverken politifolk eller båter til å påse at reglene blir fulgt så er det jo bare et spill for galleriet som starter hvert eneste år i mai/juni og avsluttes i august når skogsbærne er modne! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ribtjenester Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) HVis folk kan lære seg at de ikke er alene på vannet, så trenger vi ikke flere nye regler. Redigert 11.Juni.2009 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
VO`n Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 HVis folk kan lære seg at de ikke er alene på vannet, så trenger vi ikke flere nye regler. Det var et godt sitat Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Mange er av den oppfatning av at nye regler løser alle problemer. Statistikk som kategoriserer årsakssammenhengen til båtulykker (fart, promille, feilnavigasjon, utstyrssvikt, dårlig vær, fiskende turister..... osv.) ville være interessant i denne diskusjonen. Vet ikke hvor mange som omkommer på sjøen pga. stor fart, men det er nok et veldig lite tall i forhold til drepte i trafikken hvor viljen til å gjøre noe med de urovekkende høye tallene (litt i underkant av en omkommen om dagen) er liten. For politikerne er det selvfølgelig mye mer interessant å innføre en ny lov enn å benytte eksisterende regelverk som allerede åpner for å ta villmannskjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Nå er vel obligatorisk båtførerprøve i ferd med å bli gjennomført selv om 40-50 åringene slipper unna i denne omgang. Men jeg tror at de aller aller fleste av disse har avlagt førerprøven for bil og der er da i allefall nok av teori og informasjon om viktigheten av holde avstand, vise hensyn, farene ved høy fart, lov om nykterhet osv og jeg tror at de aller aller fleste av disse skjønner at noe av det samme også kan, eller bør, gjelde på sjøen, men der er det visst stor uenighet ute og går ser det ut til? Forøvrig så kan man innføre så mange flotte nye regler man bare vil på sjøen, men når det ikke finnes hverken politifolk eller båter til å påse at reglene blir fulgt så er det jo bare et spill for galleriet som starter hvert eneste år i mai/juni og avsluttes i august når skogsbærne er modne! Uansett hvor irriterende det er når de som har bodd på sjøen hele livet må ta båtførerprøven så syns jeg at den burde vært obligatorisk for alle uansett alder. De i 50årene som aldri har vært i båt kan være like gale som ungdom, og når du er rundt 50år så har man ofte råd til svær cabincruiser som går veldig fort, mens ungdommen ofte "herjer" i sjærgårdsjeeper. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
JRK Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Hei, La inn svar på denne gallupen, men fikk til svar at det allerede var svart fra min bruker? Noen som har opplevd dette før? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Uansett hvor irriterende det er når de som har bodd på sjøen hele livet må ta båtførerprøven så syns jeg at den burde vært obligatorisk for alle uansett alder. De i 50årene som aldri har vært i båt kan være like gale som ungdom, og når du er rundt 50år så har man ofte råd til svær cabincruiser som går veldig fort, mens ungdommen ofte "herjer" i sjærgårdsjeeper. Trøsten får da være at morgendagens femtiåringer er unge i dag og må avlegge denne prøven nå. Regner med at myndighetene måtte ta en noe pragmatisk beslutning og innse at å få alle de mange hundretusener som måtte ha avlagt prøven innen neste sommer hvis det gjaldt alle ikke var gjennomførbart i praksis. Hva jeg forøvrig mener om denne obligatoriske båførerprøven er nok vel kjent av flere her så skal ikke kjede deg med det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 Noen som har opplevd dette før? Ja det er opplevd før Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Mer enn 2/3 flertall for ingen endring i dagens regelverk er vell ganske klar tale BP's medlemmer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mouche Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hva er vitsen med en fartsgrense på 50 knop? Ser at 20 stykker mener det ville være fornuftig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 (redigert) Kan ikke jeg svare for noen andre, men det vil jo være en logisk forlengelse av resonementet "ingen trenger å kjøre så fort." Ellers legger jeg merke til at det ingen steder (hverken her eller i media) en eneste gang har blitt nevt "trenger 70-åringer å være på sjøen" eller "hvorfor er det ikke forbudt å krasje i brygger" eller "sånn var det ikke i gamle dager, nå må reglene strammes inn, hvem tar ansvar" etter ulykken i Bømlo... Redigert 12.Juni.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Hva er vitsen med en fartsgrense på 50 knop? Ser at 20 stykker mener det ville være fornuftig. det er vel fordi i 100 knop 4 dobler du risikoen for kræsj ( minst) fremfor 50 knop. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nike Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 det er vel fordi i 100 knop 4 dobler du risikoen for kræsj ( minst) fremfor 50 knop. Nei tror det er fordi 50 knop er maksimal "svaberg hastighet" uten at båten blir helt knust. Ved høyere hastighet blir båten knust og ved lavere hastighet kommer man ikke langt nok inn på land Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Kan ikke jeg svare for noen andre, men det vil jo være en logisk forlengelse av resonementet "ingen trenger å kjøre så fort." Ellers legger jeg merke til at det ingen steder (hverken her eller i media) en eneste gang har blitt nevt "trenger 70-åringer å være på sjøen" Jeg tror millisivert har en ekstrem viktig prinsipiell poeng her. I et frihetlig samfunn bør i utgangspunkt "alt" være tillat og lover som begrenser friheten må ha en god begrunnelse hvorfor de gjør det. I totalitære samfunn - sosialistiske som facistiske - står staten og dens interesse i midtpunkt - i frihetlige samfunn det enkelte individ. Så begrunnelsen "Det er gøy å kjøre så fort" er en helt legitimt og grei begrunnelse. I utgangspunkt er det jo ren privat fornøyelse å reise på ferie, drive med fjellklatring eller for den slag skyld bruke "lystbåt". Trekk den "lov om du trenger det..." veldig langt så har 99 % av oss strengt tatt ingen "behov" for å kjøre båt i det hele tatt. I et sosialistisk eller facisitisk samfunn grunn nok til å stoppe det - I et frihetlig samfunn ingen argument i det hele tatt. Argument "Ingen trenger ..." er bare overformynderi fra folk som tilfeldigvis har andre interesser en vedkommende som ønsker å holde på med det. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Daffy Svart 12.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.