Jump to content

renovering av færing fra Jondal


snielsen

Recommended Posts

Hei, jeg har fått låne en færing fra Hardanger på ubestemt tid. Den har ligget på land i minst ti år, og har en stor sprekk som går over tre spant på nest nederste av fire bord. Båten er generelt så uttørket som mulig, og ekstremt sårbar. Bordet må selvsagt byttes, men før vi finner en løsning på det har jeg begynt å sjekke jernsømmene. Det er tildels svært rustne der det finnes bunnstoff. Jeg har "saumfart" noen av dem som beskrevet i en annen diskusjon her, motholdet spretter ut når jeg banker forsiktig på innsiden, så det er mulig jeg slipper å bytte disse.

 

Kan noen svare på hva jeg bør gjøre med jernsømmer der galvaniseringen har rustet bort? Så vidt jeg vet spiser bunnstoff med kobber på jernsømmene. Planen er å fjerne mest mulig bunnstoff for deretter å smøre på Black Varnish, slik "roeren" har beskrevet. Men jeg bør vel behandle sømmene med noe før BV smøres på? Eller?

 

Jeg er helt fersk i faget, men jeg setter med glede av mye tid utover sommeren for å få båten på vannet. Ellers tar jeg gjerne imot tips om båtbyggere i Vestfold. De har det vel travelt for tiden. .Jeg tar ikke sjansen på å bytte bordet selv, men jeg vurderer om jeg kan gjøre det sammen med en snekker jeg kjenner. Da dukker det nok isåfall opp utallige spørsmål. Jeg legger ved noen bilder, båten kan bli riktig så fin...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...