Jump to content

Hva slags kjøretøy bruker du på båtslippen?

Anoden

Recommended Posts

Generelt vil jeg tippe. Rimelig bra påkjenning for en automat å dra tungt. Lameller som slurer, brukbart trykk på converter og høy temp på oljen. En automat med lav serie kan nok hjelpe ved tunge trekk. Eller?

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Tiptronickassene på Audi har såkalt lifelong olje. De som tror på dette får problemer etterhvert. Dersom man skifter olje hver 60 000 km går de uten problemer. Kassen tåler 450 NM og tar man det litt pent akkurat når man starter opptrekket er denne bilen sterk som en bjørn og kassen tåler det godt.

PM

Generelt vil jeg tippe. Rimelig bra påkjenning for en automat å dra tungt. Lameller som slurer, brukbart trykk på converter og høy temp på oljen. En automat med lav serie kan nok hjelpe ved tunge trekk. Eller?

Jeg vet ikke, men etter 14 år med en og samme bil med automatgir og en god del bruk av hengere uten noe problemer med girkassa så bare lurte jeg! :wink: Ikke har jeg vært særlig nøye med vedlikeholdet heller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Denne sliteren med automat har jeg gleden av å bruke:

bilde154.jpg

Med så mye vann (flom) i elva er det ingen sak.

Kan heller ikke klage når en har sveivehjelp.

Men når han har hatt noen timer i jolla si er han lett å be:-)

Har ikke helt løst til å prøve lengre brattere ramper men det er vell ikke noe vei utenom snart.

Men jeg har en historie ifra noen år tilbake med gamlebilen min, blir nok litt lang og dårlig skrivd men jeg prøver:

Det er tilbake til den tiden det var offshorløp i oslofjoren. Jeg hadde vært ute hele helgen og sett på. Da løpet var over og kvelden kom krypene var det på tide å få båten opp og vende nesen hjemover. Det var stor trafikk på rampa ved Kongen? lang, bratt og brei rampe. Fikk litt bange anelser når jeg så en eldre VW diseltransporter røykla halve området når den skulle ha opp en liten ribb. Det var min tur etterpå. Hadde sendt venner hjem med poden så jeg var "alene" der, det var jo fult liv da alle skulle opp. DA var det full fart, hente bil og henger, rygge ned, småløpe til båten og få puttra bort til hengeren, sveive på, inn i bilen og få fyra den herlige Mazdan 626 85mod, feilhjulstrekk. med en fot på gass/brems og en på clutchen, hånd på brekke, litt turtall, slippe litt clutchen, mere gass, mindre clutch, ned med brekket, puhh, den står på stede pal. mere gass og mindre clutch et par ganger til og oppdager at nå er gassen trøkkt så langt inn i torpedoveggen jeg kan få til og clutchen er helt sleppt. tipper motoren har 3000rpm men vogntoget mitt står på det samme stede.. Tusen tanker ingen svar.. føles ut som en evighet der jeg sitter og slurrer på clutchen, vill ikke gi meg. Også plutselig river det venstre dekke seg løs, spinner opp med et skrik og blir da med i koret til den hardt presset motoren mens røyker ifra gummi og clutch sprer seg, ett sekund (eller ei uke?) senere har da dekke fått opp tempen og klistrer seg fast så nå er det høyre sin tur, skrik og hyl med tilhørende røyk/lukt. dekkende vekslett på å spinne, fronten vinket fra side til side. Gassen i bånn. dermed startet turen opp rampa. Med hyl og røyk kom jeg sikksakk oppover, sakte. Om det var mange som glante har jeg ikke helt oversikt over, blei litt transe når det ballet seg på men i speilen var det mørkt. kjørte til enden av p-plassen føre jeg satt på lysplata og stråppet fast båten. Så meg aldri tilbake.

Har vært på den rampa med samme oppsett seinere også men da har ALT som ikke har vært skrudd fast blitt lagt på land ifra både bil og båt. Tidevannstabbelen lest så rampa har vært så kort som mulig. Da har det godt greit uten uten lyd og lysshow.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...