Jump to content

Undervannshus mercury viking


withpirat

Recommended Posts

Byttet impeller og simringer på impellerhus på min mercury viking 97 mod.

Da alt var montert sammen igjen oppdagen jeg at propellen kan vris "andre veien" når giret står i forward, det kommer en regelmessig klikkelyd. Når jeg vrir på "drivakselen" er den i ingrep begge veier. Kan dette være en form for clutch som som frigjør proppelen når den går fortere enn motoren . fri og revers fungerer fint.

 

Takker for svar på forhånd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da alt var montert sammen igjen oppdagen jeg at propellen kan vris "andre veien" når giret står i forward, det kommer en regelmessig klikkelyd. Når jeg vrir på "drivakselen" er den i ingrep begge veier. Kan dette være en form for clutch som som frigjør proppelen når den går fortere enn motoren . fri og revers fungerer fint.

 

Studer dette bildet :smiley:

 

c.jpg

Er ifra en litt større motor men er fysisk lik....når du roterer propellen IMOT klokka låser den, med klokka glipper den over på hakkene...

Under normal bruk vil clutchen låse hardere imot selve giret når propellen blir belastet, på revers siden har en ikke brukt for denne løsingen pga mindre fart/belastning.

 

Tidligere motorer har ikke disse "mothakene", når gire ble litt slitt glap det ved belastning.... en hurtig kur var da å snu clutchen for å tyne noen extra timer ut av giret ( clutchen på disse var lik på begge sider ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...