Lars Hansen Startet 11.Juni.2009 Del på Facebook Startet 11.Juni.2009 Hei, har kjøpt ny dynamo til Saga`n, en 120A Har også kjøpt BEP skillerelè, som skal koble inn startbatteriet når spenningen kommer opp på forbruksbatteriene. Forbruksbatteriene er 3 nye Sønnak 115Ah, og start er Sønnak 75Ah. Skal trekke ny kabel fra dynamoen og til forbruksbanken. Hvilken dimensjon skal jeg velge? Vet om kalkulatoren her, men er usikker på hvilke verdier som skal legges inn. 120A gir den jo bare med svært sultne batterier, og da betyr vel ikke et spenningsfall på 0,2V noen rolle? Det er jo for å toppe at du ikke vil ha spenningstap, men da er jo strømmen mye mindre... Et annet spørsmål også, er det vanlig å ha strømbryter på hovedpluss til starteren? (Ser ikke helt vitsen) Jeg tenker strømbryter kun på forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Det er ganske vanlig og ha hovedbryter mellom startbatteri og motor (starter). Jeg anfaler deg å ha det. Når du ikke bruker båten bør den være frakoblet. Hvor stor kvadrat du bør ha far dynamo til startbatteri vil du få forskjellige svar på. På de fleste motorer i fritidsbåter så er dynamo koblet til startbatteriet via startmotor. Dvs at samme kabel som går fra startbatteri til starter benyttes under lading. Vet ikke om det er slik hos deg. I så tilfelle er ledningen fra dynamo til starter ganske kort. Ofte er det originalt ikke mer en 6-10 mm2 kabel der. Øker du den til 16-25 mm2 så holder det etter min mening. Spør du andre bør det kanskje være 50 eller 75 mm2 Hvis du har lang kabel direkte fra dynamo til startbatteri så holder det sikkert med 25 mm2 da også, men velger du 35mm2 så holder det i hvertfall (spør du meg). Redigert 11.Juni.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Enig med Olpi når det gjelder tilkobling til startmotor.Hvorfor gå omveier når man har kabeldimensjon i massevis fra starter til batteri.Men hvordan det kobles med rele er det vel monteringsanvisningen som må bestemme og jeg har ikke greie på disse releene.Dimensjon på kabel fra dynamo kan nok svare seg å ha tilstrekkelig hvis du har storforbrukere som vinsj/baugtruster ol.Disse bruker ofte mer enn batteriene klarer å gi og da vil jeg tro at dynamoen også trår til med full styrke.Da får du litt ekstra strøm når disse er i bruk når ladekabel er tykk nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Hei igjen, Som jeg skriver, så skal jeg trekke direkte til forbruksbanken. Dette for å unngå å kjøre all ladestrømmen gjennom relèet. Dett gir en lengde på ca 2,5m. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Hei ! Når det gjelder tykkelse på kabel til forbruksbanken er det to hensyn: For det første må kabelen være så tykk at den tåler strømmen uten å gå varm og brenne over. I dette henseende er en 16mm2 nok. MEN - så var det spenningsfallet da. Her er det at typen regulator kommer inn i bildet. Har du en dynamointern regulator med fast spenning, så vil jo spenningsfallet du får over kabelen direkte påvirke ladingen, og et spenningsfall på 0,2 volt har stor betydning. Da er jo regelen jo tykkere jo bedre. Har du derimot en regulering som føler eksternt (Valeo med gul kabel - PDAR - LADAC -YA12) vil reguleringen kompensere, og du får god lading på tross av spenningstap over kabelen. Jeg har en 80A dynamo,PDAR, og mener å huske jeg brukte en 35mm2 kabel - som nok er en smule overkill hos meg, men som antakelig er minimum om du har den først nevnte regulatorkonfigen. Så har jeg blitt fortalt at det nå oxo har kommet på markedet internregulatorer som (etter beste evne) forsøker å etterlikne ladeforløpet til PDAR uten sensekabel. Det kan kanskje bli mellomtingen.... -koh Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Det jeg skrev med 0,2V var ved 120A ladestrøm. Jeg mener at 0,2V har liten betydning nå batteriene er sultne, og det lades med maks strøm. Når batteriene begynner å bli fulle, trengs den fulle spenninga på 14,4V, men da er jo strømmen blitt mye mindre, og det blir da også spenningsfallet. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Det absolutte krav er at kabelen ikke blir nevneverdig varm - uten tvil. Men tenkefeilen som mange gjør er at de beregner kabeltversnittet med den amperestyrken som står på dynamoen - og denne styrken er bare en maksimalverdi som dynamoen kan levere, men sjelden leverer - typisk bare de første få minuttene etter oppstart ved ganske tomme batterier. Etter disse minuttene hvis antall er jo en funksjon av batterikapasitet, tømmingsgraden og dynamokapasiteten, så synker strømmen og etter en kort stund spiller det ingen rolle om du har en 70A eller en 120A dynamo - eller mindre etter enda litt mer tid. Nå har spenningen kommet opp og nå blir det etterhvert viktig at du har den riktige ladespenningen. Men nå er strømmen også langt unna de 120A som din dynamo i starten kunne levere. Det du vinner med overdimensjonerte ladeledning er noe mer strøm inn i batteriet i løpet av de første minuttene - men det er tross alt bare de første minuttene. Senere - når du skal få inn de siste 15% prosent av ladningen som tar lang tid - spiller ledningsdimensjonen (selvfølgelig innen rimelighetens grenser - se første avsnitt) ingen rolle. Den perfekte løsningen er en egen sensorledning. De 2 første innleggene kunne ha vært skrevet av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Jeg ville ikke brydd meg om et marginalt spenningsfall. Som du selv sier spiller det liten rolle. Det er når batteriene begynner å bli fulle og ladestrømmen avtar at spenningen blir den viktige faktoren. I maskinrommet er det varmt. Dynamoen er varm, motoren er varm og ledningene er varme. Denne varmen kommer i tillegg til den varmen som motstanden i ledningen genererer. Det finnes regler for slikt. F.eks ledertemperatur maks 70 grader og omgivelsestemperatur maks 30 grader. Med åpen montering og en belastet leder blir tverrsnittet 25A som minimum, men 35A er et mye bedre valg. Det kan jo fort bli opp mot 40 grader i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 De 2 første innleggene kunne ha vært skrevet av meg. Så du mener altså at det er bedre å ha ledestrømmen gjennom relèet, istedenfor direkte på forbruksbatteriene der du egentlig trenger strømmen? Detter er motsatt av min tankegang. Hvorfor kjøre all strømmen til startbatteriet, når det er forbruksbatteriene som trenger lading? Det er en vanlig dynamo med integrert regulator. I følge Fredrikstad Viklerverksted så er eksterne regulatorer veldig hard kost for dynamoen, og de anbefaler det ikke. (Selv om de har det i sortimanget sitt...) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Ekstern regulator er bra for ladingen og for dynamo vis den har tempsensor også på dynamo. Jeg kjører hard med 2 stk kraftige dynamoer med hver sin regulator og 2 sett av 2x50mm2 kabler direkte på forbruksbanken. Ladinga til startbatteri går via 12v/12v lader. 35mm2 passer bra for din dynamo og personlig skulle jeg tatt ladingen direkte til den banken som trenger ladingen Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
OT-flyktning Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 ...BEP skillerelè, som skal koble inn startbatteriet...... 120A gir den jo bare med svært sultne batterier, og da betyr vel ikke et spenningsfall på 0,2V noen rolle? Det er jo for å toppe at du ikke vil ha spenningstap, men da er jo strømmen mye mindre... Så du mener altså at det er bedre å ha ledestrømmen gjennom relèet, istedenfor direkte på forbruksbatteriene der du egentlig trenger strømmen? Det øverste er det jeg er enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Det øverste er det jeg er enig i. Og hvorfor ikke det nederste? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Vis du skal velge den nederste skal relè være av største dimisjon der strømtilførsel kan bli enorm med tre sultne 115ah batterier. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars Hansen Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Ja, jeg kjøpte det som er for opptil 125A, men jeg ser allikevel bare fordeler med å koble rett på forbruksbatteriene. Kunne godt tenkt meg å vite hvorfor trikola vil ha det omvendt, er det noe jeg ikke har skjønt? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Må være en misforståelse her - enten hos meg eller hos deg. Jeg mener at ladestrømmen bør gå direkte til forbruksbatteri. Er enig i dine ord: "...koble inn startbatteriet..." Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Jeg vet ikke hva Fredrikstad vikleverksted begrunner påstanden med at ekstern regulator ikke alltid er bra, men jeg kan jo kommentere litt hva jeg erfarer om akkurat dette. Trikola og noen andre har fortalt så mye fornuftig allerede. En 120 ampere standard dynamo vil aldri lade 120 ampere, men dette kan jo være helt greit på en måte hvis bare regulatoren er OK til batteritype og bruk. For: Det er en begrensning på hva drivreimen din klarer, og at dynamoen ikke yter 100 % kan være det som berger deg med hensyn til reimslitasje. Det finnes dog eksterne regulatorer som kan tilpasse maks ladestrøm til drivreimen, og jeg nevner det bare til tross for at noen ikke liker denne funksjonen. (Det hender at slike ting interesserer andre lesere). Når det gjelder dynamo og effektuttak, så er det jo også slik at kjøres ting på maks effekt over lang tid og i kanskje litt ugunstige omgivelser på toppen, så øker også risikoen for at noe går galt. (Vi har jo alle litt overdimensjonerte motorer i bilene våre også). Jeg vil i vertfall si at hvis du har en 120 ampere dynamo og en reimtype som tåler et sted mellom 80 og 100 ampere, så vil du operere innenfor en relativt sikker 75 % margin på dynamoen slik at denne jobber bra og lenge, men drivreimen må få snakke for seg når den har fått noen mekaniske forutsetninger på plass. Diameter på reimhjul, anleggsflate og strammemekanisme etc. Problemene med reimslitasje når en overdimensjonert standard dynamo benyttes kommer du uansett borti hvis du kjører med forhøyet turtall på kald motor eller akselererer båten med kald dynamo. Da slurer som regel dynamoen på reimen promte og etter et par tre slike stønt så er det kanskje på tide med et reimskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Ole Petter: Hva Vikleverkstedet begrunner påstanden med kan jeg fortelle deg, jeg har nemlig fått den samme leksa. De sier de har erfaring med at dynamoene går for varme og ryker når man tar ut en flat høy strøm. Jeg tipper på at de regulatorene de snakker om ikke har hatt temperatursensor på dynamoen? Det er derfor jeg er litt opptatt av denne sensoren (ref den andre tråden du svarte meg i). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Med 2,5m skiller det bare 100 lappen fra 25 til 50kvadrat likevel, så det er ikke mye å spare på. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Morsomt, da begynner det igjen med "hvis og når". Men det er jo helg, da kan man. Det skal vel være minste forutsetning at enten reimdrevet er tilpasset dynamoen, eller omvent? Allt annet, inkl. strømbegrensning, er for min skyld håpløs og en god grunn for å gi tilbake dynamoen man fikk. Ang. dynamotemperatur gjelder det samme, det er forutsetning at man ta være på det. Enten med masse luft, eller med tilsvarend regulering. Men det er jo ikke spørsmålet som larshans1 stillte. Spør du meg da skulle altså første spørsmålet være "Hva skal dette kabel?". Skal kablen bare lede noe spenning og lade over lang tid da kan man la det være med 10 til 16mm² Det spiller da i så fall ingen rolle. Skal den lade fort, da må man vel regne batteriets motakelighet på øvre gjennomsnitt. Spenning kommer senere. Skal kablen lede både strøm og spenning, f.eks. for optimalt støtte ved lang bruk av ankervinsj, da går man helst ut i fra maks. Og hvorfor ikke "maks" og maksimalt støtte i fra dynamoet siden motoren jo går uansett? Noe kompromiss finnes bare oppover, men ikke nedover, og heller ikke når man ikke snakker om "lengder". 2,5m er vel nesten ikke verdt å diskutere. Tykke kabler på båt kan bare erstattes med en ting: Enda tykkere kabler, nemlig, så er det bare. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Et annet spørsmål også, er det vanlig å ha strømbryter på hovedpluss til starteren? (Ser ikke helt vitsen) Jeg tenker strømbryter kun på forbruksbank. Absolut enig med deg. Det er vanlig, men vel mer en gammel uvane for å beskytte for batterivampirer eller slik. Ellers er det klart bare godt gammeldags som reddningsanker for folk som ikke gidder å gjøre noe med feilkildene de har. I hvert fall er man ikke nødt å ha mer enn kanskje en hovedbryter på forbruk og (den gjør mening) en på baugtrusteren som nødtstopp. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars Hansen Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Absolut enig med deg. Det er vanlig, men vel mer en gammel uvane for å beskytte for batterivampirer eller slik. Ellers er det klart bare godt gammeldags som reddningsanker for folk som ikke gidder å gjøre noe med feilkildene de har. I hvert fall er man ikke nødt å ha mer enn kanskje en hovedbryter på forbruk og (den gjør mening) en på baugtrusteren som nødtstopp. Jørg Høres fint ut, da er det ikke galt det jeg har gjort da... Det ble 35 kvadrats kabel til dynamoen, håper dette blir bra! Hvilken regulator kan jeg bruke på en slik dynamo som har innebygget regulator, og hvor mye sånn ca koster det? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Hvilken regulator kan jeg bruke på en slik dynamo som har innebygget regulator, og hvor mye sånn ca koster det? En som passer til dynamoets induksjon*, som tilbyr at den holder styre på dynamoets temperatur, pluss kanskje litt luksuss, og kanskje en som ser pent ut. Hvis du bare har en reim da blir det ikke PDAR, fordi med PDAR blir det også 120A som regulatoren ønsker å se på. Dette må i så fall mates, som du husker i fra det Ole Petter sa. Og siden det stemmer...? Jørg *kan ofte tilpasses, med nødtvendig know-how. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Jeg har jobbet med å forbedre ladingen i båten i et par år og synes at jeg nå har fått et brukbart system. Jeg har sikkert skrevet flere hundre innlegg om denne prosessen. Denne tråden er god: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=Hitachi. Ombord er det to Yanmarmotorer med hver sin 80A Hitachidynamo. Båtprodusenten har modifisert dynamoene ved å sette inn ekstra diode på den interne laderegulatoren. Med hjelp av Jørg Becker er de interne laderegulatorene koblet ut og erstattet med to Sterlings PDAR. Disse er avbildet nederst på bildet. Som ladefordeler benytter jeg Sterlings PRO split Pro, avbildet øverst. Jeg har også Sterlings amperetimeteller og shunter på ladningskabelen fra begge dynamoene, disse er på 50 kvmm. I tillegg kan jeg måle ladespenning fra dynamoene og inn på hhv. startbatteriene, forbruksbatteriene og startbatteriet for generatoren. Jeg har brukt svært mye tid på dette prosjektet, men nå virker det tilsynelatende godt. Så får jeg se hvordan det går utover sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Hvis du bare har en reim da blir det ikke PDAR, fordi med PDAR blir det også 120A som regulatoren ønsker å se på.Dette må i så fall mates, som du husker i fra det Ole Petter sa. Og siden det stemmer...? Det er dobbel remskive på både dynamo og svinghjul, men bare det ene sporet er foreløpig i bruk. Tror jeg kanskje må modifisere litt på slangene til vannpumpa for å kunne bruke begge spora. Dette ser unektelig imponerende ut, men jeg har en båt som nå er oppe i 100K totalt etter en del påkost, så jeg ønsker ikke at opplegget skal koste altfor mye. Kan hende jeg blir fornøyd med den nye dynamoen... Hvor mye raskere kan jeg regne med at den nye dynamoen kan fullade batteribanken i forhold til den gamle, som ga maks 50A? Hjelper det med større dynamo når batteriene begynner å bli mette? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Det er dobbel remskive på både dynamo og svinghjul, men bare det ene sporet er foreløpig i bruk. Tror jeg kanskje må modifisere litt <=Dette ser unektelig imponerende ut, men jeg har en båt som nå er oppe i 100K totalt etter en del påkost, <= så jeg ønsker ikke at opplegget skal koste altfor mye. <=<= Dette går ikke som -en- logikk, men det gjør ikke noe. Vi alle, som prøvde å lure systemet først, hadde dette i hodet mens vi senere etter oppsummeringen fant ut at det ha kostet tredobbelt så mye enn når vi hadde gjort det riktig fra dag 1. ... ....hva for en setning, håper at du forstår. Hvor mye raskere kan jeg regne med at den nye dynamoen kan fullade batteribanken i forhold til den gamle, som ga maks 50A? Hvis du mener 100% da snakkes vi altid om 4 ganger raskere. Men det er bare pga. fortsatt bulkladingen f.om. ca. første 30% mens regulatoren sørger for maks. effekt uansett. ...og så kommer vi til: Hjelper det med større dynamo når batteriene begynner å bli mette? Batteriets "fysisk chemi" av i dag er stortsett uforanderlig og det samme som i 1908 da Tudor har satt bly-batteriene i storserie. Når batteriene er mette blir "kabelenergien" til både støy og varme, men også til energi. Svar over allt: Nei, fordi det er ikke muligheten som er interessant men nytten. Nytten derimot, best mulig brukt på en vei over 100%, hjelper mye. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.