killmeister Startet 11.Juni.2009 Del på Facebook Startet 11.Juni.2009 Hei. Ettersom jeg snart er ferdig med ny båt, skal den gamle "hugges". Ja...desverre...etter 11 perfekte sesonger må min kjære gamle dame avgå med døden... ( Den er desverre så dårlig at jeg unner ikke barnehager og overta den)... Det som jeg lurer på er motoren som sitter i. Det er en sabb diesel 67 mod. Saltvanskjølt 6-8 Hk. Den er i god stand og har aldri sviktet meg. Klarer ikke se for meg og kvitte meg med denne, og drømmen er og kunne pusse den opp og gi den til barn eller nevøer / nieser dersom det skulle passe seg slik en gang i fremtiden. Oppussingen kommer ikke til og skje de nermeste årene, men jeg vil gjerne konservere den på en så god måte som mulig. Hva mener dere? Ser for meg en god ferskvanskjøring med mye frostveske. bytte olje, pusse bort løs lakk og den god dusj 6-66. godt nok? eller er det noe anet jeg bør gjøre? takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Det du beskriver er helt greit, men la ikke kjølekappa stå tom/tørr. Fyll på med vann og frostvæske eventuelt tynn olje. Sjekk også at det ikke er noe vann i olja(motor, kobling) Hvis sylinderen står tørr over lengre tid så vil jeg tippe at den rusta som allerede er der ikke blir noe mindre. Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Vil det si at om jeg prøver og spraye alle steder innvendig (som er mulig og komme til), med 6-66 etter kjøring med frostveske er det en fordel? Sylinder og ventiler bør kanskje smøres ei gang i året eller så? kanskje "tørne" motoren noen ganger også? Bør vel la dekompfjøra stå "avlastet" også? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Det jeg mente var å fylle kjølekappa med vann/frostvæske eller olje og la det stå i kjølekappa Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 (redigert) En god skvett olje i sylinderen, og dra den rundt et par ganger med sigarettholderen ute. Da setter den seg ikke fast. Dusj inn alle bevegelige deler utvendig med en passende olje, og lagre motoren tørt. Da burde det holde. Leste en historie om en Sabb eier som la til kai hos forhandleren og spurte hva som var nødvendig å gjøre av vinterkonservering når båten skulle på land. Mekanikeren kikket over kaikanten og sa: Den der? Bare husk på å stanse den før du tar opp, så er den saken grei... Redigert 12.Juni.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
killmeister Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 hehe... nettop derfor jeg ikke vil kvitte meg med denne "nydelige" motoren! Men den ble desverre for liten til min nye båt... Takker for svarene! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Rein frostvæske i kjølekanalane, ny olje i motor og kobling, greas i alle nipler, 10++ sprut med olje i sylinder. Husk også og smøre vippearmane. Ellers kan du gjøre som du sa, utvendig reingjering, ein god dusj CRC og tørning av motoren nå og da. Sett motoren opp på nokre stokkar ein tørr og fin plass. Du kan godt ha olje inn i sylinderen kvart år. Om du vil vere på den 110% sikre side så kan du bytte oljefilter og. Da står den i over 1970år!!!! Lykke til, og ære til deg som bevarer desse skattene som er så uendelegt gode og pålitlege. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
eysteind Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Hva med å bruke diesel istedenfor frostvæske? Var vel det dei brukte før i tiden for å konservere.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 En ting til. Tett alle åpninger. Ta av bunnpanna Sett et te-lys (lite rundt stearinlys) i panna og skru den på plass. Når lyset slukker har det brent opp det meste av oksygenet. Og uten O2 ruster "ingenting" Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Leste en historie om en Sabb eier som la til kai hos forhandleren og spurte hva som var nødvendig å gjøre av vinterkonservering når båten skulle på land. Mekanikeren kikket over kaikanten og sa: Den der? Bare husk på å stanse den før du tar opp, så er den saken grei... Ikke alle husker det engang. En fisker i Nord-Norge glemte å stoppe motoren siste fisketuren før han reiste til syden. Da han kom tilbake etter to uker, gikk SABB-en fortsatt på tomgang! Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 hehe...jeg glemte det bare fra fredag natt til mandag ettermidag Men i den forbindelse vil jeg advare mot å drikke de små brune flaskene i kjøleskapet...tror det er noe galt med dem. Jeg ble værtfall svimmel den gangen da jeg glemte og stanse den...hehe Sitér dette innlegget Link to post
sarp32 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 En god skvett olje i sylinderen, og dra den rundt et par ganger med sigarettholderen ute. Da setter den seg ikke fast. Dusj inn alle bevegelige deler utvendig med en passende olje, og lagre motoren tørt. Da burde det holde. Leste en historie om en Sabb eier som la til kai hos forhandleren og spurte hva som var nødvendig å gjøre av vinterkonservering når båten skulle på land. Mekanikeren kikket over kaikanten og sa: Den der? Bare husk på å stanse den før du tar opp, så er den saken grei... leeeeeeeeeeeeeeeeeer det er det som er fint med sånne fine gamle motorer:D:D:D Ikke alle husker det engang. En fisker i Nord-Norge glemte å stoppe motoren siste fisketuren før han reiste til syden. Da han kom tilbake etter to uker, gikk SABB-en fortsatt på tomgang! da slapp han iallefal kaldstart hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 (redigert) da slapp han iallefal kaldstart hehehe Eg las i Sleipner si 100års jubileumsbok om ein som hadde ein Sleipner Diesel, den var ganske tungstartet, og eigaren fant løysninga. Motoren gjekk døgnet rundt slik att den var varm. Redigert 14.Juni.2009 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.