Jump to content

Noen som kjenner til vannjet (Hamilton?) her?

index

Recommended Posts

Som nevnt i dette innlegget Hurtigbåt på ville veier måtte jeg ut og berge en kamerat med motorproblemer i går. Et av problemene var dårlig fremdrift, vannjetten gav knapt nok dorgefart selv med max turtall på motoren (130hk Ford diesel). I tillegg hadde de kjøleproblemer, men det lar seg nok løse. Er det noen som kjenner til oppbyggingen på slike vannjetaggregater som kan komme med tips her? Finnes det noen slags kopling som kan slure, kan selve pumpeimpelleren slure eller hva? Aggregatet skulle visstnok være nyoverhalt, men noe virker å ikke være helt som det skal...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Se der ja! Den likner på den der, men den har ikke noe gitter på undersiden. Kun et svært hull i skroget som kan suge inn det meste. jeg aner ikke hvilken fart dette skal kunne få båten opp i, men sånn som den var nå så fikk den ikke stort mer enn dorgefart. Og det kan jo virke litt snaut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ting som jeg kjenner til kan ha skjedd:

1. de har sugd noe inn i jetten - den kan flushes antakelig med en spesiell teknikk. Alternativet er å plukke ut manuelt

2. Det sitter mest sannsynlig en girkasse mellom motor og jeten - sjekk at denne er OK

3. jeten er utslitt eller skadet - det skal være liten klaring mellom huset og rutbinbladene - så sjekk dette. Er et blad borte blir det ikke mye effekt heller.

På noen sitter det gear mellom motor og vannjet, og på disse kan en reversere og få ut dritten på den måten... slett ikke alltid det fungerer like godt...!

Men til saken: Det SKAL sitte gitter i innsuget under båten!! Har han ikke dette på plass så bør han skaffe seg et så fort som mulig! Få noe hardt inn i impelleren, så kan jeg tenke meg at tusenlappene hagler fortere enn noen liker å tenke på! Har jobbet såpass med vannjet at akkurat DET veit jeg! Hamilton Jet er jo ikke akkurat noe billigdritt heller, så jeg ville ha passet godt på akkurat det der!

Ellers er det som det nevnes her ganske viktig at klaringene mellom impeller og impellerhus ikke er for store, men hvis dette var en feil som oppstod brått så skal det ikke være det som gjør at den ikke går på fram.

Nei, her er det nok ett eller annet som ligger og blokkerer innløpet foran impelleren, og det kan (som også tidligere nevnt) sjekkes ved å åpne lokket på inspeksjonsluka. Pass på at dette punktet er over vannlinja ja... hvis ikke ender båten som søkke! Alle Hamiltonjet´ene har inspeksjonsluke såvidt jeg husker... ihvertfall de jeg har jobbet med.

Men få på plass det gitteret, fortere enn svint! Hvis ikke dreper han jet´en sin, og det kjapt!

Jeg er helt enig med Maskinmeisteren her.

Inntaksgitteret SKAL sitte på. Båten går ikke noe fortere uten. På full fart er åpningen tvert imot for stor som den er.

Det er kun en jet som tåler å suge inn en stein. Og det er MJP.

Prisen på den ville få selv de verste utstyrsfreakene her til å blekne.

Båter til fritidsbruk er vanligvis ikke utstyrt med gear, og som det er nevnt, reverse flushing virker særs dårlig.

Få gitteret på plass øyeblikkelig etterat det er rensket opp i pumpa.

Får man sugd inn noe som er stort nok til å blokke impelleren, kan man risikere at det aktre krysset går av. Resten av akslingen vil da virke som ei gigantisk motorsag og sage båten i to. Det har skjedd dødsulykker med akkurat det der.

Hupps! Etter hva jeg kunne se da den stod ppå land så var det ikke noe gitter, men det kan jo sitte lenger oppi da! Det så heller ikke ut til å ha vært noe der, men jeg må innrømme at jeg ikke så veldig godt etter. Båten la på land med diverse defekter når den ble kjøpt, så nåværende eier har ikke prøvd den på sjøen før. Så om dette har skjedd plutselig eller om det er noe som har vært galt lenge er ikke lett å si. Forrige eier påstod at vannjeten var overhalt hos forhandler, og at båten ikke hadde vært på sjøen etterpå. Men hva som egentlig har blitt gjrrt med den, det er ikke lett å si...

Hmmmm, hvis det er meningen det skal være en rist der så vil du normalt kunne se der den skulle vært festet. Pleier å være festet med 4 bolter i de 4 hjørnene ved inntaket....

har sett et par båter med vannjet tildligere som ikke hadde denne risten, men da var det av eldre dato...

Ellers må jeg samstemme i dette med plastposer, tau, etc.. det skal ikke mye til rundt impelleren før den gir opp... Siden den ikke kan reverseres er og muligheten for å kunne spyle den motsatt vei utelukket... Nå er dette enkle ting å skru på når båtene står på land så etter å ha fjernet spjeldet akter vil du kunne komme rett inn til impelleren... Er og de som har et lokk oppå som kan åpnes for å stikke hånden nedi og kjenne etter om det ligger noe inni...har du en slik ville jeg begynt med det før andre ting ble demontert....

har denne drivlinen fungert tidligere sammen i denne båten?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Kan skrive under på at bare en eneste plastpose i fra dagligvaren er nok til at en jet mister all piff. Mob'en vi har her ombord går normalt 32 knop med en Volvo 41, tror båten er tre tonn. Med en handlepose i fra en eller annen sjappe i Kristiansund måtte jeg ned i luken i jeten å få den ut. Båten gikk da ikke mer enn omtrent 5 knop.

Hei.Mulig det er nevnt men men.

Vist jetten går fint uten ulyder og motoren har rette turtallet, så sjekk følgende:

1. Dritt som sitter fast. Noen tangbiter kan være nok

2. Impeller er feil type. (Har vært ut for at selger har skadet impeller og funnet en billig som "passet". De er dyre desse.

3. Impeller er litt skadet, eller har for stor klaring mellom blad og hus. Skal ikke mye til.

4. Motor er nylig byttet og har mindre turtall en den som stod der.

Siden Dere får den i gir skal det være i orden. Stol ikke på at Dere får ut alt ved å reversere jetten.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Hupps! Etter hva jeg kunne se da den stod ppå land så var det ikke noe gitter, men det kan jo sitte lenger oppi da!

Nix!!!! Gitteret sitter helt ute i huda på båten, og der skal det også sitte! Få båten opp av vannet og sjekk dette før mannen gjør ubotelig skade på ett eller annet særdeles dyrt. Farlig er det også ja, som Mulligan sier!

En båt med dobbel vannjet inst. jeg disponerte en sommer, var "rense" prosedyre å kjøre i 5-6knop og så sette den revers(på tomgang bakover) for å flushe ut evnt drit. Denne hadde ikke noe gir eller lign, kun spjel bak som vippet ned. Men om man har kjøling igjennom impeller huset må man ikke gjøre dette i for stor hastighet (eller taue båten for fort) det medfører at man drukner motorene med saltvann! (fyller opp eksos(demper) og kan renne inn i motor)

Men jeg gjentar mitt spørsmål: Har denne drivlinen fungert tilfredsstillende i denne båten tidligere?

Så henger jeg på:

Hvorfor ble jet'en overhalt?

Ja, gjenta gjerne du :lol: Men som sagt så har ikke nåværende eier hatt båten på sjøen før, så han vet rimeligvis ikke hvordan dette har fungert før. Jeg aner ikke hvorfor den ble overhalt, det var vel litt sparsomt med informasjon fra eieren før. Denne eieren hadde visstnok heller ikke hatt den på sjøen etter overhalingen, så den må jo nesten ha blitt overhalt av en grunn da. Men hvor mye kan man egentlig overhale på en slik vannjet? Nye lagre og impeller? Så mye mer finnes det vel ikke inni der?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...