Jump to content

duo prop kontra singel prop

båtliv

Recommended Posts

Bedre rettningsstabilitet, mulig bedre marsfart og høyere hastighet samt noe bedre akselerasjon med duoprop. Men husk at har du en eldre båt vil du nok ikke få denne invisteringen ingen når du selger den. Regner du med å beholde båten en del år til ville jeg nok vurdere det. Jeg har vurdert det i mange år men ikke helt kommet til det ennå. Grunnen til at båten vil få bedre rettningsstabilitet er jo at propellene virker mot hverandre. Kraften av en propell vil også virke mot en side, og ikke bare i fartsrettningen. Får du en propell til som virker mot denne vil kreftene jobbe fremover. Da får du også muligens høyere marsfart og topphastighet. Tingen er at du får tre krefter. To som jobber mot hverandre og en som virker fremover. Med singelprop er det to, en som jobber fremover og en som jobber sideveis.

Som vanlig mange syn. Før jeg kjøpte den båten jeg har nå, og som har DuoProb, var jeg ute og forøkte en flunkende ny båt uten DuoProp. Jeg måtte spørre selger mange ganger hvor den den oppførte seg så underlig. Måtte sitte å justere rattet da vi gikk i sakte fart hele tiden, noe som jeg ikke likte så godt. Med den båt jeg har med DuoProp er det en fryd å dille avgårde. Båten er retningsstabil og det blir ikke noe konstant frem og tilbake på rattet. Det er i alle fall min erfaring. De andre siden som akselrasjon mv. skal jeg ikke uttale meg om for der har jeg ikke erfart sammenligningen :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Mange med duo-prop som har gått over til single prop pga. lekkasjer mellom propellene etc.

Ser ikke helt for meg hvordan dette skal gå føre seg, men jeg har bravo 3 med duoprop.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

• 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...