Jump to content

Anode på 2GM?

Guest Vindo

Recommended Posts

hei Vindo, og velkommen hit!  :flag: med en slik "nick" har du sikkert en Orust-bygget svensk seilbåt med masse mahogny over dekk, kan jeg tenke meg.....?  :smiley:

Prøv først denne tråden, da dette tema er forholdsvis nytt. D.v.s. det har blitt diskutert for noen dager siden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1083063981

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 1 måned senere...

Hei,

har en heller ny Yanmar 2GM ferkvannskjølt motor.

Lest noen steder om at Yanmarmotorene har sinkanoder.

Fant ikke noe slikt beskrevet i håndboka som følger med, men den er ikke serlig omfattende.

Har min motor en slik anode? Isåfall hvor?

Etter at vi byttet motor fra VP til Y  :smiley:, så ble det ikke plass til sinkadode på akslingen.

Måtte isåfall frese inn spor på propellen. Jeg ville gjerne få båten på sjøen, og satser nå på at det går bra denne sesongen.

Litt nervøs er jeg da, for å kjøre uten anode, så jeg lurte på om i det minste motoren min har det?

Er det mulig å ettermontere dette i f.eks. varmeveksleren?

Hvor får jeg forresten kjøpt en GOD Yanmar 2GM håndbok?

takker for svar, ha en fin kveld!

-Marius

Jeg hadde en Yanmar 2GM20 i Sjømannen min som jeg solgte for et par år siden. Den var saltvannskjølt, og slett ikke ny, så det er kanskje ikke likt ?  Den hadde to anoder. Jeg mener å huske det var en i bakkant og en på styrbord side. På utsiden ser de ut som en vanlig bolt, ca 20-22 mm. Skru den ut så finner du en anode på innsiden.

Gerhard

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...