Viksundaren Startet 13.Juni.2009 Del på Facebook Startet 13.Juni.2009 (redigert) Hola :) Kjøpte meg nytt ratt da det gamle ikke helt etter min smak. Skulle prøve å mekke litt med rattet idag, tok av mutteren i midten ( + ) og prøvde å nøkke til, men virker som det er mer som må skrues løs. Eneste er at det er litt trangt å komme opp til alt i rattkonsollen, så håper det finnes en enklere måte. Redigert 13.Juni.2009 av Viksundaren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 rattet sitter på en kon, og med litt irr så kan de sette seg ganske bra. Jeg har brukt å spraye med 5-56 e.l , la det stå en stund, for så ta spenntak i rattet samtidig som jeg slår med hammer mot konen (sett inn bolten igjen så ikke gjengene blir skadd) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Maskinmeisteren Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Eller rett og slett kjøpe en rimelig ters?? Da ødelegger du ingen ting, og dessuten får du nok bruk for den til andre ting seinere også skal du se! Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Jeg måtte sage av rattstammen for å få løst rattet. Hadde prøvd alt, banking, rustløser, ters, ingenting hjalp.. Skulle uansett bytte styresnekke, men måtte kjøpe nytt ratt.. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
pantzatt Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Noen ratt har en sett-skrue som står inn fra siden til akslingen. Når du bruker ters, må du påse at senter bolten på tersen ikke treffer splinten i aklingen, om det er en slik. Eller du kan bruke varme og minus 50 spray. Varm opp senter med propanbrenner eller liknendende, spray minus 50 på akslingen, og bruk ters umiddelbart etterpå. Det blir fort dyrt om du bruker vinkelsliper eller liknende på rattstammen. Alternativt er å sage kun senter på rattet inn til akslingen da... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Skru mutteren inn til det står et par mm gjenger igjen før bunnen. Ta et godt spenntak, f.eks. med knærne hvis mulig, og gi mutteren et kakk med hammeren. Da pleier det ofte å slippe. Men ikke slå så hardt at du ødelegger akslingen da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Viksundaren Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Takker for gode svar :) Skal prøve dette, update kommer løpende mest sannsynlig iløpet av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Takker for gode svar :) Skal prøve dette, update kommer løpende mest sannsynlig iløpet av dagen. hvilken typ styresnekke er det snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Er det f. eks. en av det større Teleflex-styringene så kan du ha en låsering mellom den delen (selve styresnekke) som er BAK panelet / dasjbord og den delen som er FORAN (også kalt for panelfeste). Denne låseringen sitter ille vanskelig og trangt til og kan kun skrus ut med et spesialverktøy (som følger med i esken når du kjøper styringen...). Har skrevet en "bruksanvisning" til dette i min tråd: Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke i innlegg #502 med en del bilder som forklarer fremgangsmåten. Se etter denne låsringen før du ødelegger styringen din! 2 deler: Styresnekke + panelfeste Rød pil viser spor til denne låseringen. Måtte lage meg et "verktøy" ut av et 40mm stålrør... Låseringen nederst til høyre. Lykke til! ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Viksundaren Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Takk takk for masse herlig info. Tror jeg tar den med til nærmeste marina for mer hjelp, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.