Jump to content

Kjøpt nytt ratt, spesialverktøy for å demontere det gamle?


Viksundaren

Recommended Posts

Hola :)

 

Kjøpte meg nytt ratt da det gamle ikke helt etter min smak.

 

Skulle prøve å mekke litt med rattet idag, tok av mutteren i midten ( + ) og prøvde å nøkke til, men virker som det er mer som må skrues løs.

Eneste er at det er litt trangt å komme opp til alt i rattkonsollen, så håper det finnes en enklere måte.

Redigert av Viksundaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rattet sitter på en kon, og med litt irr så kan de sette seg ganske bra. Jeg har brukt å spraye med 5-56 e.l , la det stå en stund, for så ta spenntak i rattet samtidig som jeg slår med hammer mot konen (sett inn bolten igjen så ikke gjengene blir skadd)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen ratt har en sett-skrue som står inn fra siden til akslingen.

Når du bruker ters, må du påse at senter bolten på tersen ikke treffer splinten i aklingen, om det er en slik.

 

Eller du kan bruke varme og minus 50 spray. Varm opp senter med propanbrenner eller liknendende, spray minus 50 på akslingen, og bruk ters umiddelbart etterpå.

 

Det blir fort dyrt om du bruker vinkelsliper eller liknende på rattstammen. Alternativt er å sage kun senter på rattet inn til akslingen da...

Link to post
Share on other sites

Skru mutteren inn til det står et par mm gjenger igjen før bunnen. Ta et godt spenntak, f.eks. med knærne hvis mulig, og gi mutteren et kakk med hammeren. Da pleier det ofte å slippe. Men ikke slå så hardt at du ødelegger akslingen da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det f. eks. en av det større Teleflex-styringene så kan du ha en låsering mellom den delen (selve styresnekke) som er BAK panelet / dasjbord og den delen som er FORAN (også kalt for panelfeste). Denne låseringen sitter ille vanskelig og trangt til og kan kun skrus ut med et spesialverktøy (som følger med i esken når du kjøper styringen...).

 

Har skrevet en "bruksanvisning" til dette i min tråd: Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke i innlegg #502 med en del bilder som forklarer fremgangsmåten.

 

Se etter denne låsringen før du ødelegger styringen din!

 

t23_teleflexstyring6.jpg

2 deler: Styresnekke + panelfeste

 

 

t23_teleflexstyring2pil.jpg

Rød pil viser spor til denne låseringen.

 

 

t23_teleflexstyring3.jpg

Måtte lage meg et "verktøy" ut av et 40mm stålrør...

 

 

t23_teleflexstyring7.jpg

Låseringen nederst til høyre.

 

 

Lykke til!

:seeya:

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...