Jump to content

Skanning av sjøkart


Geir V.

Recommended Posts

Jeg er fremdeles på jobb, men bruker den siste 1/2 time på å laste ned oppdateringer til kartene mine som jeg kommer til å bruke i Juli....  

 

Med all respekt: jeg antydet ikke at noen lurer seg unna arbeid, men det er besynderlig å se hvor mange inlegg på dette nettstedet som er laget i det som for de fleste av oss er normal arbeidstid. :seeya:

 

Spiller ingen rolle for meg ... jeg tilbringer mellom 10 og 14 timer per dag paa kontoret (beklager har inne Norsk tastatur installert hjemme), i mellomleder stilling, saa har overhodet ikke daarlig samvittighet ... jeg er i prinsippet betalt for 37.5 timer / uken men det forventes at jeg gjoer hva som er forventet av stillingen min .... og noe fleksibilitet er helt i orden med firmaet mitt. Hvis dette gikk ut over kvaliteten / kvantiteten paa mitt arbeid, saa ville nok det medfoere en reprimande... men saa lenge jeg gjoer 110% + av hva som er forventet, saa er det helt OK aa delta is disse diskusjonene..

 

Andre kan ha daarlig samvittighet, men jeg har ikke ... "give and take" filisofien virker, selv i store firmaer....

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Sjøkartverket, har full kopi-rettighet til disse kartene, og alt som vi i prinsippet kan gjøre (privat eller felles), er å reprodusere ikke mer enn rundt 10% av publikasjonen på en gang...

Vi må her skille mellom elektroniske kart og papirkart.

 

Åndsverkloven gir *ikke* adgang til kopiering av databaser på maskinlesbar form til privat bruk uten tillatelse fra rettighetshaver. Det synes klart at elektroniske kart er databaser på maskinlesbar form. Om Sjøkartverket har gitt tillatelse til å kopiere 10% av dem er meg ukjent. Det er i så fall hyggelig gjort av dem.

 

Åndsverklovens hovedregel er imidlertid at det *er* adgang til kopiering til privat bruk. Det finnes mange unntak, men jeg kan ikke se at papirkart omfattes av noen av dem. Nå har jeg bare sett på åndsverkloven, og det fins mange andre lover. Hvis tallet 10% er ment å gjelde papirkart, ville det vært interessant å vite hvor tallet kommer fra.

Link to post
Share on other sites

...... Hvis tallet 10% er ment å gjelde papirkart, ville det vært interessant å vite hvor tallet kommer fra.

Beklager .. 10% referansen kommer fra en lisens som vi har med "The Copyright Licensing Acency" i Storbritania......, glemmer av og til ut hvor jeg jobber ut ifra..., og hvilke referanser jeg bruker hvor... :rolleyes:  ... Skal sjekke opp kopirettighetene til Sjøkartverket nå jeg får anledning...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...