Jump to content

Skanning av sjøkart


Geir V.

Recommended Posts

Jeg begynte med en A4 skanner, men synes dette er tungvint.

Redigert inn "Det finnes sikkert "profesjonelle" scannere en eller annen plass hvor du kan scanne inn hele kart." Redigering ferdig

Men. De fleste "hjemmescannerne" er i A4 format. Og det går helt utmerket. Som det har vært påpekt i flerfoldige tråder tidligere må du da sette sammen 4 delscanninger sammen til et kart. Regner med at vi her snakker om båtsportkart.

Men da kreves det at du har et rimelig brukbart bildebehandlingsprogram for å sette de sammen til et kart. Og både scanneren og maskinen bør være relativt oppgraderte.

 

Og da må du kanskje enten strekke eller krympe en av de 4 delen får å få det til å passe.

Men det går helt utmerket hvis du har det riktige bildebehandlingsprogram. Har gjort det selv med et, for meg, brukbart resultat.

 

Og jeg bruker Paint Shop Pro.

Eller du kan bruke noe annet tilsvarende.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Foreslår at du hører med kommunen der du bor, kommunene har ofte utstyr for slike oppgaver. Kommunen min har i allefall en scanner som takler bredder på 1,5 m, lengden er så stor som det er lagringskapasitet til. Jeg har tenkt å scanne båtsportkartet for Mjøsa på denne, vet det blir bra. Men en må tenke på antal pixler som en lagrer kartet i. På full størrelse vil Mjøskartet bli på ca 500mb. Det kan bli tungt å handtere for en vanlig PC.

En trenger ikke noen kjempeoppløsning på slike rasterkart, dette da de er beregnet på bruk på skjerm og ikke utskrift.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det hele veldig enkelt så kan man scanne et kart i flere mindre deler med god overlapp uten å sette disse sammen til et stort etterpå.

 

Så kalibrerer man hver enkelt del og unnlater å ta med margene siden disse er forvreng p.g.a. at papirkartet blir bøyd i sidene på scanneren.

Dette er enkelt å gjøre i MapCal som jeg bruker.  Dette programmet følger SeaClear.  

 

Eventuelt kan man beskjære kantene i et bilderedigeringsprogram.

 

Årsaken til at man kan gjøre det slik er at pc'en ikke trenger hele kartet sydd sammen, det velger hele tiden det aktive kartet den seiler på.

 

Det er en fordel å navngi filene på en logisk måte ellers mister man fort oversikten.  Det er også lurt å scanne bare ett kart for så å kalibrere delkartene av samme grunn.

 

Ørjan

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde den jobben med en A4 scanner og satt sammen kartene etterpå. Resultat blir akseptabelt, men jeg ble aldri 100% fornøyd med det. Endte opp med å kjøpe BSB kart på CD som jeg bruker i et kartprogram som er koble opp mot PC. Det fine med BSB er at de er ferdig kalibrert og man trenger følgelig ikke å tenke på det. Det kostet ca. 1.000 kroner for 2 år siden, hva prisen er nå vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

JSå sant du sitter på originalkartene, tror jeg dette skal være innenfor copyrightlovgivningens begrensninger.

Det er en misforståelse at det har noe med saken å gjøre hvorvidt du eier originalen. Den relevante bestemmelsen er åndsverklovens §12: "Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk."  Så følger en liste av innskrenkninger, men ingen av disse synes å være av betydning

for papirkart. Så jeg kan godt lage en kopi å dele med venner, men kan ikke tilby kopier til almenheten.

 

Når det gjelder digitale kart, vil disse antagelig anses som databaser i maskinlesbar form. Etter bokstav c) er det ikke lov å kopiere disse.

 

Hurtigruten har ikke adgang til å kopiere sine papirkart uten å yte vederlag, selv om de eier originalene.

Link to post
Share on other sites

Det er jo så totalt unødvendig at så mange sitter og sliter med å scanne inn sine egne papirkart når jobben er gjort 1000 ganger før! I praksis tror jeg ikke noen reagerer på at man scanner inn kart man selv har kjøpt! Jeg ville heller ikke hatt dårlig samvittighet for å dele mine profesjonelt innscannede kart. Så lenge vedkommende eier papirkartene så er jo ikke det noe verre enn at man hjelper vedkommende å scanne sine egne kart!  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken å scanne inn mine kart. Men hvis det alt er noen som vil dele på sine kart er det av interesse for meg!  :sailing:

 

Jeg har kartene Stavanger og Nord for Bergen. Vi har A3 scanner på jobben, men tror den er sort hvitt (kopimaskinscanner).

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken å scanne inn mine kart. Men hvis det alt er noen som vil dele på sine kart er det av interesse for meg!  :sailing:

Jeg også sysler med samme tanken. Hadde tenkt å prøve bærbar pc som plotter i år, men gruer litt for å begynne med scanning av alle kartene. Vet at det tat tid, og tid er det  ikke akkurat overflod av. Har kart fra Oslo til ca Mandal, + Svenskekysten til Gøteborg, så det blir litt å jobbe med.

Hadde vært veldig takknemlig hvis jeg slapp jobben, og det vil vanke en  :lol: (eller fler?? :flag:)

på den som kan bidra med noe på området!  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på lovligivning på dette området, men jeg har alle kart i meget bra kvalitet som delt fil i et fildelingsprogram som heter Odc.( dc++). Jeg fant kartene her selv. Fant samtidig Mapsource kart til Garmin GPS for hele landet. Det vil jeg ikke anbefale å bruke dersom du ikke har lisens. La oss heller jobbe for at leverandører får ned prisen på dette. Det blir etter min mening for dumt om alle skal sitte å gjøre jobben med scanning og tilpassninger når noen allerede har gjort det. Hent dem på nettet etter egen samvittighet og etiske avveining. Det er ikke snakk om å omgå loven, men rett å slett å være litt praktisk. Jeg har fått skrevet ut de kartene jeg har bruk for, og laminering koster ca tre kroner stk for A4. Vil anbefale Paintshop Pro for å få de utsnittene man vil ha. Meget brukervenlig program, ( finnes selvsagt også med Odc) Kunne sendt dem til førstemann som byr på  :flag:   :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på lovligivning på dette området, men jeg har alle kart i meget bra kvalitet som delt fil i et fildelingsprogram som heter Odc.( dc++). Jeg fant kartene her selv. La oss heller jobbe for at leverandører får ned prisen på dette. Det blir etter min mening for dumt om alle skal sitte å gjøre jobben med scanning og tilpassninger når noen allerede har gjort det. Hent dem på nettet etter egen samvittighet og etiske avveining. Det er ikke snakk om å omgå loven, men rett å slett å være litt praktisk.

Jeg vet heller ikke noe om loven på dette området. Men det blir mer og mer vanlig med kart på pc, og leverandørene må senke prisene, ellers kommer mange til å sitte med scannede kart istedet tror jeg.

Jeg er litt på forsøkstadiet, og har ikke lyst til å betale 4-5k for en cd med noen kart og dårlig med lisenser til. Kan jo knapt legge inn kartene i hjemmepc'en i tillegg. Hvis den bærbare kræsjer da, så er jo lisensene brukt opp så vidt jeg skjønner. Vil gjerne prøve ut litt for å se om jeg kan bruke løsningen først.

Du skriver noe om et fildelingsprogram. Jeg er helt blank på det området, kan du forklare litt nærmere hvordan jeg evt kan få tak i kart på den måten? :nonod: Har prøvd å søke litt rundt på nettet ellers, men har ikke funnet noe.

Bruk gjerne IM, hvis det passer bedre. Men det er kanskje andre som har interesse av det også, eller er det bare meg som er litt "uttafor" når det gjelder fildeling? :nonod:

Jeg er ingen racer på på pc uansett. Nivået ligger på LFTB-metoden, så jeg må ha det inn med teskjeer. :yesnod:  :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke bare det er du som trenger litt bistand på pc-bruk. Jeg kan godt hjelpe til med dette, men det kunne være like interessant å få vite hvordan administrator av dette nettstedet ser på muligheten for å legge kart inn på dokumentarkivet for medlemmer her. Jeg vil ikke komme i skade for å trå over noen grenser som skaper trøbbel for oss alle. Som tidligere nevnt: leverandører må skjerpe seg på konkuransen her. Ikke fordi det ellers ville foregått ulovligheter. Det ville være like dumt som argumentene for å senke polpriser for å begrense smugling. Enhver velger selv om man vil gjøre seg til kriminell for peanøtter ( som en ikke engang er nødt til å ha). Det viktigste argumentet er at fornuftig prising av kart vil føre til at folk anskaffer seg gode oppdaterte kart. Dette vil man i noen tilfeller vegre seg mot hvis man skal inn i et område som man mangler lisens for, og kun skal oppholde seg en kort stund. Det er ikke bra med tanke på sikkerhet. Overkommelige priser vil føre til bedre sikkerhet på sjøen. Er det noen som er enig i dette?

Link to post
Share on other sites

det kunne være like interessant å få vite hvordan administrator av dette nettstedet ser på muligheten for å legge kart inn på dokumentarkivet for medlemmer her.

Legger vi ut kart i dokumentarkivet vil antagelig ikke være lovlig.

 

Argumentet med at det gjøres for å spare folk for digitaliserings-jobben tror jeg neppe holder.

Da kunne man si det samme om mp3-filer som legges ut på Kazaa.

 

Men om det er ulovlig for dere brukere å utveksle kart "privat" vet jeg ikke.

Loven brytes vel først dersom kopien er i bruk samtidig med originalen.

 

Mange spørsmål kan stilles rundt dette, f.eks. vil det antagelig være ulovlig å bruke papirkartet samtidig som man bruker et kartprogram med en scannet versjon av det samme kartet...

Link to post
Share on other sites

Legger vi ut kart i dokumentarkivet vil antagelig ikke være lovlig.

Mange spørsmål kan stilles rundt dette, f.eks. vil det antagelig være ulovlig å bruke papirkartet samtidig som man bruker et kartprogram med en scannet versjon av det samme kartet...

:eek: :eek: :eek::lol::nonod::yesnod::crazy: :crazy: :crazy:  :lol:  :nonod:

Har jeg ikke vært forvirret før, så ble jeg det ihvertfall nå. Takk for oppklaringen Ingar! :wink::lol: :lol:

Så vi har antageligvis ikke lov til å kontrollsjekke i papirkartet når vi kjører med pc'en på, nei. Tenkte jeg det ikke. :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Legger vi ut kart i dokumentarkivet vil antagelig ikke være lovlig.

 

Men om det er ulovlig for dere brukere å utveksle kart "privat" vet jeg ikke.

Loven brytes vel først dersom kopien er i bruk samtidig med originalen.

 

Mange spørsmål kan stilles rundt dette, f.eks. vil det antagelig være ulovlig å bruke papirkartet samtidig som man bruker et kartprogram med en scannet versjon av det samme kartet...

Jeg jobbe en del med kopirettigheter i hele Europa, inkludert Norge, og har Scannere som kan håndtere det meste ... Sjøkartverkets pubilkasjoner inkludert..

 

Sjøkartverket, har full kopi-rettighet til disse kartene, og alt som vi i prinsippet kan gjøre (privat eller felles), er å reprodusere ikke mer enn rundt 10% av publikasjonen på en gang... Nå kan du jo stille et spørsmål om hva som representerer 10% ... er det data, eller er det et fysisk område?  Mange feller å gå i her, men en ting er sikkert, en kopi (electronisk, eller ikke) skal ikke brukes til navigasjonsformål. Det er helt sikkert en "rider" trykket på sjøkartverkets publikasjoner som forlarer, eller refererer til kopirettighetene. Hvis du ønsker mer informasjon om dette, foreslår jeg at du kontakter KopiNor i Norge, som helt sikkert vil gi deg haugevis med informasjon om hva du kan og ikke kan gjøre. Også gitt er jo at kopirettighetene har hovedsaklig til henskit å beskytte publikasjonen mot kommersiel utnyttlese...

 

Egentlig så skjønner jeg ikke problemet helt her ... hvorfor er vi bekymret over dette... En kjøper et draft (papir), og har tilgang til Sjøkartverkets (Notification to Mariners), som er gratis for oppdateringer og midlertidige flytting på staker osv. Elektronisk er dette litt annerledels, da dette er typisk levert av et kommersielt firma, som bruker Sjøkartverkets data. Men poenget mitt er.... hvordan kan du bekymre deg om prisen på et kart, elektronisk eller ikke, da de er essensielle for å beskytte liv og eiendom for din valgte hobby? Jeg har tilgjengelig rundt 40 draft, som jeg holder vedlike for mitt behov, og selv om inngangsbilletten kostet meg et par tusenlapper, så synes jeg det er verdt å holde dem oppdaterte, og hvis jeg hadde gått helt til elektronikk, så hadde jeg nok påtatt meg den ekstra kostnaden med vedlikehold... den er jo fremdeles relativt liten når en sammenligner med innkjøp av båt, kartplotter og det andre sikkerhetsutsyret vi har ombord i båtene våre..., og hvilken verdi setter du på dette??

 

Subjektivt ... gjerne, men vi har jo alle våre meninger...

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Problemet med oppdatering løser du ved å kjøpe kartene av en kommersiell aktør. Derfor har jeg BSB kart og kan kjøpe oppgradering når jeg vil. MEN jeg må nok innrømme at jeg ikke benytter meg av den opsjonen. Har fremdeles de samme kartene, både på papir og elektronisk (Kjøpt i 1999 og 2002), ikke har jeg oppdatert dem heller........

Link to post
Share on other sites

Kjenner INGEN som gidder å betale for å oppdatere kart til bruk i småbåt. Greit nok at Petter Wessel sitter med siste nytt. Men for meg som skal en tur nedover sørlandet med snekka er det hoppende likegyldig om det mangler en stake eller bøye på kartet som ble laget for 10 år siden!

Link to post
Share on other sites

Kjenner INGEN som gidder å betale for å oppdatere kart til bruk i småbåt........

Det kan jeg jo være enig i .... jeg kjøpte kartene mine ganske over ganske mange år, og har kun oppdatert dem (gratis .... 5 min hvert kart per år, som del av tjenesten til det britiske sjøkartverket og gjennom internettet http://www.nmwebsearch.com) selv, hvor jeg kan se hensikt for meg ... slik som endring på fyrlykt, flytting av fyrskip, endring på muddrete kanaler osv., som kan ha direkte innvirkning på meg. en del av mine turer (leide og lånte båter..... men snart min egen...) tar meg over plasser som er nesten tørrlagt ved lavvann, og har 5m dybde ved høyvann, så det betyr gjerne litt mer for meg å ha disse oppdatert skikkelig, slik at jeg kan være trygg at jeg ikke etterlater propellene mine på en sandbanke...

 

Har hatt båt i mange år i Norge også, uten å oppdatere kartene mine, men etter å ha levd her borte en god stund, tatt kystskippereksamen her borte, så har jeg lagt meg inn i vanen å oppdatere kartene i løpet av vinterhalvåret, og sjekket før sesongen begynner for fult...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Egentlig så skjønner jeg ikke problemet helt her ... hvorfor er vi bekymret over dette... En kjøper et draft (papir), og har tilgang til Sjøkartverkets (Notification to Mariners), som er gratis for oppdateringer og midlertidige flytting på staker osv. Elektronisk er dette litt annerledels, da dette er typisk levert av et kommersielt firma, som bruker Sjøkartverkets data. Men poenget mitt er.... hvordan kan du bekymre deg om prisen på et kart, elektronisk eller ikke, da de er essensielle for å beskytte liv og eiendom for din valgte hobby? Jeg har tilgjengelig rundt 40 draft, som jeg holder vedlike for mitt behov, og selv om inngangsbilletten kostet meg et par tusenlapper, så synes jeg det er verdt å holde dem oppdaterte, og hvis jeg hadde gått helt til elektronikk, så hadde jeg nok påtatt meg den ekstra kostnaden med vedlikehold... den er jo fremdeles relativt liten når en sammenligner med innkjøp av båt, kartplotter og det andre sikkerhetsutsyret vi har ombord i båtene våre..., og hvilken verdi setter du på dette??

 

Subjektivt ... gjerne, men vi har jo alle våre meninger...

 

Mvh,

 

Ser poenget ditt Divemaster. Er i prinsippet enig. At leverandører av elektroniske kart tjener penger er ok, det er nivået for oss litt mindre bemidlede som plager meg litt. Ikke alle snakker om fritidsbåter i flere-hundretusenkroners-klasse ( eller mer). JODA, vi har en hobby som vi vet må koste litt, men det virker som om alt får en luksuspris med en gang det skal brukes i en båt. For min egen del er PC og programvare den viktigste hobbyen, og det er klart at vi må betale for gode produkter. Kun på den måten kan bransjen utvikle seg og komme opp med bedre varer. Allikevel er vel "datanerder" som skulle vært de beste kundene, samtidig de værste kjeltringene. Slik bør det ikke være i båt-miljøet. Som du vil se ovenfor har jeg tatt til orde for nettopp å IKKE bruke elktroniske kart som man ikke har lisens til. Jeg skal gå i meg selv og fjerne de filene jeg har delt. Jeg bruker dem ikke selv. Bruker kun for ett område som jeg har lisens for.

MEN jeg må få lov å sitere deg på siste linje: subjektivt......   Hva som er dyrt for deg og meg kan være ulikt. Kanskje handler det noe om forholdstallene på invisteringene på båt og ytstyr opp mot kostnadene på de kartene vi snakker om.

 

 

Forresten....Hvordan har en haug med mannfolk tid til å sitte å lese og skrive på denne siden midt på dagen :confused:  

Link to post
Share on other sites

Ser poenget ditt Divemaster. Er i prinsippet enig. ........MEN jeg må få lov å sitere deg på siste linje: subjektivt......   Hva som er dyrt for deg og meg kan være ulikt. Kanskje handler det noe om forholdstallene på invisteringene på båt og ytstyr opp mot kostnadene på de kartene vi snakker om.

 

Forresten....Hvordan har en haug med mannfolk tid til å sitte å lese og skrive på denne siden midt på dagen :smiley:  

Takk.....

 

Klart at alt dette her blir subjektivt... nesten alt ved å eie en båt og hvilken er subjektivt... Jeg snakker sort sett ikke om hvor mye det koster meg... men prinsippet.... som har noe med sikkerhet å gjore.

 

Min investering er for tiden:

 

Båt = NOK 0,00 per dags dato... men kan endre seg snart...

Sjøkart = ca 40 x NOK 200 = NOK 8,000 (Men dekker da hele Storbritania, deler av Frankrike, Holland, Tyskland, Danmark og Norge, som jeg har anskaffet meg over mange år)

Kartplotter = NOK 0,00

 

Det er investeringen i kartene som er interessant her ...  vederlagsfritt så kan du oppdatere kartene selv, og vi blir anbefalt å ha disse ombord, selv om vi har kartplotter ombord !! Oppdatering vil da være en beskyttlse av denne investeringen, og jeg har ikke råd til å gjøre mange feil på sjøen ... enten med egen eller leid båt.

 

Vedr. elektroniske hjelpemiddler, så synes jeg personlig at det er falk økonomi å regne med at den første investeringen er sluttlinjen .... Når det gjelder utviklingen i elektronikk, så må en regne med noe kostnad for vedlikehold, og eller oppdatering... å tro at en kan gjøre dette vederlagsfritt er å grave hodet ned i sanden... (Spør deg selv hvor mange PC er har du hatt i huset over de 10 siste årene...).

 

Jeg er fremdeles på jobb, men bruker den siste 1/2 time på å laste ned oppdateringer til kartene mine som jeg kommer til å bruke i Juli....  :confused:

 

Ha en fin helg... :confused:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

(Spør deg selv hvor mange PC er har du hatt i huset over de 10 siste årene...).

 

Jeg er fremdeles på jobb, men bruker den siste 1/2 time på å laste ned oppdateringer til kartene mine som jeg kommer til å bruke i Juli....  

 

Vil ikke tenke på kostnadene her. Det er et innhugg i husholdningsbusjettet som ikke egner seg til offentliggjøring ( og iallefall ikke så kona kan lese det)

:discuss  Hvis jeg skal på LAN ( maskiner i nettverk i den hensikt å spille, for de som ikke er kjent med termen), kan jeg kjøpe et nytt grafikkort kun for at de nyeste spillene skal få gode bilder. Men når det er sagt så tjener jeg litt på å fikse og drive oppgraderinger for folk. Båtlivet har ikke akkurat gitt avkastning til nå.

Som en kuriositet kan jeg nevne i forbindelse med tema som var utgangspunktet:nemlig kopirettigheter. Jeg lager kopier av LP-skiver( spiller de inn digitalt og brenner cd av filene), taper, og cd`er for mange. Jeg har snakket med TONO som administrerer rettigheter på noter og musikk om den praksisen jeg har. Jeg tar ikke betalt for å kopiere, eller for den ferdig brente cd`en. Jeg tar betalt f.eks kr 150 for en tom cd. "kunden" gir meg da en tom cd ( som han har betalt overpris for), og det orginale medium som han ønsker lagt over til sin egen cd. Denne jobben gjør jeg vederlagsfritt. Dette sier TONO er innefor loven.

 

Med all respekt: jeg antydet ikke at noen lurer seg unna arbeid, men det er besynderlig å se hvor mange inlegg på dette nettstedet som er laget i det som for de fleste av oss er normal arbeidstid. :drink:

 

Ha en solrik maritim helg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder antall innlegg som er lagt inn på baatplassen i ordinær arbeidstid.....

......Ifølge Statistisk Sentralbyråd er det 648000 som har arbeid utenom ordinær dagtid, dvs. 31 % av alle arbeidstakere.

Skulle ikke forundre meg om noen av disse også stikker innom baatplassen ?  :seeya:

 

http://www.ssb.no/vis/emner/06/01/akutidor...4-03-08-01.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...