Jump to content

Tæring på stål propeller. Hva kan gjøres


orjack

Recommended Posts

Jeg tok av propellene i dag og så til min store overraskelse at den bakre propellen hadde et lite hull helt ytterst i kanten på ca 1mm, den fremre propellen hadde en dyp grop inne med navet, ca 1mm dyp, halve veien rundt.

 

Propellene var nye i fjor. Kommer dette av at jeg ligger med landstrøm hele året. Veldig mye av sinken var borte.

 

Kan propellene repareres? Sveise i eller noe? Er dette noe hensikt?

Link to post
har ikke skilletrafo hvis d var d du tenkte på, men ellers skal d være greit tror jeg

 

Din landstrøm kan nok være ok, men hva med naboens ?

Har selv ikke hatt landstrøm på siden båten var ny. Bortsett fra de første månedene etter at båten ble levert.

Da forsvant zinken merkbart fra dag til dag, etter det bruker jeg ikke landstrøm i hjemmehavn.

Her var/er MYE snusk, mange kabler lå/ligger i sjøen mellom brygge og båt, mange ikke godkjente kabler.

Men å snakke til eiere av båt som ikke skjønner hva det betyr er nytteløst :nonod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Er du sikker på at det ikke er kavitasjonstæring?

Skulle gjerne sett et bilde.

 

I hvertfall det hullet som er på den bakerste propellen, den fremste er jeg litt usikker på. Skal prøve å få tatt et par bilder i dag.

På den fremste propellen er det jo noen gram som er borte, bør jeg bekymre meg for ubalanse?

Link to post
Jeg tok av propellene i dag og så til min store overraskelse at den bakre propellen hadde et lite hull helt ytterst i kanten på ca 1mm, den fremre propellen hadde en dyp grop inne med navet, ca 1mm dyp, halve veien rundt.

 

Propellene var nye i fjor. Kommer dette av at jeg ligger med landstrøm hele året. Veldig mye av sinken var borte.

 

 

...VP DPG drev.

 

Tæringen på propellene trenger ikke å ha noe med landstrøm eller normal tæring å gjøre. Det er et velkjent problem på DPH- og DPG-drev med mye tæring på propellene, i tillegg til at hydraulikkslanger er av dårlig kvalitet, som i neste omgang kan føre til lekkasjer, eller i verste fall styringssvikt. Men Volvo Penta tar normalt ikke kontakt med kunder for å informere om disse problemene. De kan riktignok opplyse om det ved service på et Volvo Penta-verksted. Da kan du oppleve at verkstedet skifter propeller og hydraulikkslanger gratis. Men det er etter min mening særdeles uprofesjonelt av Volvo Penta å ikke sende ut brev/e-post om dette til kundene og tilby seg å skifte disse delene gratis.

Link to post

Ut fra fotografiene, så vil jeg anbefale deg å sjekke opp strømanlegget ombord. Hvis du har monteret 'zink saver' eller tilsvarende system, så ser det ikke ut til å håndtere strømgjennomgangen.

 

Jeg kan vanskelig tenke meg at dette er kavitasjon, uten at jeg skal være 100% sikker. Særlig med tanke på den innerste korrosjonssporet, er den kontraroterende propellen fin langs den indre omkretsen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...