orjack Startet 13.Juni.2009 Del på Facebook Startet 13.Juni.2009 Jeg tok av propellene i dag og så til min store overraskelse at den bakre propellen hadde et lite hull helt ytterst i kanten på ca 1mm, den fremre propellen hadde en dyp grop inne med navet, ca 1mm dyp, halve veien rundt. Propellene var nye i fjor. Kommer dette av at jeg ligger med landstrøm hele året. Veldig mye av sinken var borte. Kan propellene repareres? Sveise i eller noe? Er dette noe hensikt? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Tydelig at du ikke har "forsikret" deg godt nok ved landstrøminstallasjon Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 har ikke skilletrafo hvis d var d du tenkte på, men ellers skal d være greit tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 har ikke skilletrafo hvis d var d du tenkte på, men ellers skal d være greit tror jeg Din landstrøm kan nok være ok, men hva med naboens ? Har selv ikke hatt landstrøm på siden båten var ny. Bortsett fra de første månedene etter at båten ble levert. Da forsvant zinken merkbart fra dag til dag, etter det bruker jeg ikke landstrøm i hjemmehavn. Her var/er MYE snusk, mange kabler lå/ligger i sjøen mellom brygge og båt, mange ikke godkjente kabler. Men å snakke til eiere av båt som ikke skjønner hva det betyr er nytteløst Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
NilsPils Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Er du sikker på at det ikke er kavitasjonstæring? Skulle gjerne sett et bilde. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
orjack Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Er du sikker på at det ikke er kavitasjonstæring?Skulle gjerne sett et bilde. I hvertfall det hullet som er på den bakerste propellen, den fremste er jeg litt usikker på. Skal prøve å få tatt et par bilder i dag. På den fremste propellen er det jo noen gram som er borte, bør jeg bekymre meg for ubalanse? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 hvilket drev er dette Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
logget av Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 VP DPH. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 hvilket drev er dette Det er et VP DPG drev. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Jeg tok av propellene i dag og så til min store overraskelse at den bakre propellen hadde et lite hull helt ytterst i kanten på ca 1mm, den fremre propellen hadde en dyp grop inne med navet, ca 1mm dyp, halve veien rundt. Propellene var nye i fjor. Kommer dette av at jeg ligger med landstrøm hele året. Veldig mye av sinken var borte. ...VP DPG drev. Tæringen på propellene trenger ikke å ha noe med landstrøm eller normal tæring å gjøre. Det er et velkjent problem på DPH- og DPG-drev med mye tæring på propellene, i tillegg til at hydraulikkslanger er av dårlig kvalitet, som i neste omgang kan føre til lekkasjer, eller i verste fall styringssvikt. Men Volvo Penta tar normalt ikke kontakt med kunder for å informere om disse problemene. De kan riktignok opplyse om det ved service på et Volvo Penta-verksted. Da kan du oppleve at verkstedet skifter propeller og hydraulikkslanger gratis. Men det er etter min mening særdeles uprofesjonelt av Volvo Penta å ikke sende ut brev/e-post om dette til kundene og tilby seg å skifte disse delene gratis. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Bilder av propellene Disse var som sagt nye i fjor: Bakrepropell: Fremrepropell: Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Er det bare å sveise i den bakre propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.Juni.2009 Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Må sendes inn. Winrace fikser slikt. Dei skal avbalanserest også Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
orjack Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Må sendes inn. Winrace fikser slikt. Dei skal avbalanserest også Har du noen formening om pris på noe sånt Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Vel mine til bravo 3 kostet vel 5000 for sveising av sprekker ogavbalansering + cupping. Så ikke lett å vite egentlig. Ring dem . Er vel i arendal trur eg Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Ut fra fotografiene, så vil jeg anbefale deg å sjekke opp strømanlegget ombord. Hvis du har monteret 'zink saver' eller tilsvarende system, så ser det ikke ut til å håndtere strømgjennomgangen. Jeg kan vanskelig tenke meg at dette er kavitasjon, uten at jeg skal være 100% sikker. Særlig med tanke på den innerste korrosjonssporet, er den kontraroterende propellen fin langs den indre omkretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.