Jump to content

Ferskvannstanken i båten


Kjell

Recommended Posts

Vanntanken i båten

 

I år er det første gang jeg har båt med innebygd ferskvannstank.

Brorsan nevnte tidligere at det bør brukes et tilsetningsstoff til slike vanntanker.

 

Når det gjelder forbruket av vann fra denne tanken er det ikke så veldig fristende å lage mat fra vann som har stått på denne tanken i flere dager i sommervarmen.

Er det jeg som er for skeptisk?

Selvfølgelig vil tanken bli etterfyllt med friskt vann i de havner vi er innom, men allikevel….

Er det viktig med et slikt tilsetningsstoff? Vet ikke hva det heter.

 

Er det noen som kan komme med erfaringer og råd når det gjelder dette?

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri brukt tilsettingsstoff i ferskvannet. Syntes jeg vannet har stått for lenge ombord så byttes det ut. Ved langvarig "bryggeopplag" så tømmes tanken før avreise.

Vannet i tanken rekker aldri å bli særlig gammelt. Ifølge den gjengse oppfattning blant avkommet og Ørnhild så er vi tilkoblet Farris uansett hvor vi er.... :boxing:

Link to post
Share on other sites

Hei Kjell.   :boxing:

 

Jeg husker ikke hva det heter men for noen år siden kjøpte jeg tabletter på apoteket som hindret groe og algevekst i ferskvanntanken. Idag bruker jeg kunn et filter fra Whale som renser vannet ombord. Brukanvisningen sier at det bør byttes etter ca.6000 liter. Vanntanken min er på 200ltr og vi bruker vannet til matlaging uten bismak. :smash:

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei!

Her er det sikkert flere meninger.

Jeg har en egen 10L kanne som jeg bruker til mat og drikke. Vannet fra tanken bruker jeg til mat kun når det skal kokes først. Ellers blir det bare brukt til vask og dusj, + tannpuss. Jeg bruker ikke noe tilsetninger i tanken og har aldri vært plaget av direkte dårlig vann heller. Det eneste er at det kan komme noe smått grums av og til. Dette tror jeg kommer fra avleiringer i slangene, og bryr meg ikke så mye om det egentlig. Skulle jeg brukt vannet fra tanken til drikke, så hadde jeg nok gjort noe med det, men synes ikke det er spesielt plagsomt pr. idag.

Dessuten er vannkvaliteten på bryggene mange steder av dårlig kvalitet, så du kan få mye dritt i tanken derfra også. Dette er egentlig årsaken til at jeg bruker vann i kanne til drikkevann, da har jeg mere kontroll på hva som er inni. Ser jeg at det er grumsete, prøver jeg å finne et annet sted å tappe vann.

Link to post
Share on other sites

Hej Kjell !

 

jag gör precis som GeirFrode !

 

en 10L som ligger i kylboxen för drikksvann !

 

allt annet vann fra tanken, som jag aldrig tillsetter noe, har rustfrie tanker !

 

(har bra omsetting på vannet, folket ombord tror vi er anslutna till allmänna ledningsnettet

tapper vann fra kranarna som om vi hade hele Vänern i tanken !  

skall bygge om systemet til fotpump o skruve ur sikkringen til pumpen :boxing:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...