Jump to content

Reparasjon av dieseltank - glassfiber på utsiden en mulighet?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Slite litt å finne løsning til tank problemet mitt. Har en eldre Aluminium disesel tank (rund sabb type) som har lekasje i sveisekanten (ellers ser den fin ut).

 

Jeg har vurdert sveising men fagman sa at det er mye arbeid og det blir bare ny hull på slik tanker etter noen måneder likevel - det er rett og slett ikke verdt arbeidet kostnadsmessig.

 

Mitt problem er at det er kommer til å kreve litt ombygging av skuten for å ta imot en ny tank som er firekantet - og jeg vil helst har samme type som i dag. Sabb er utsolgt for den typen (alle alle siste ble solgt noen måneder siden....) og den tanken produseres ikke lengre.

 

1. Er det mulig å bruke flere lag med glassfiber på utsiden av tanken for å tette den mot nåværende og fremtidig hull? Klister glassfiber til Aluminium, og tåler den diesel?

 

2. ER det noen som vet hvor jeg kan få takk i en rund evt. plast tank?

 

Kevin

Link to post

Finnes et produkt på markedet som muligens kan hjelpe, men det krever at du tar tanken ut av båten + grundig rengjøring INNI.

Hirsch Tank Sealer kan kjøpes i Norge hos Gasolin

 

Består av en tre delt prossen

  • Rengjøring
  • Omvande/fjerne eventuell rust
  • Sealer... helles på tanken, rist/snu tanken slik at belegget dekker ALLE flater innvendig, oversytende helles tilbake på boksen, la tørke .

 

Ny tank er selvsagt best men ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Det er ikke tvil i min sjel! Ny tank er nok den eneste løsninga på sikt. Lurium og fiksemiddel finnes det nok av på markedet, men det er som oftest ett eller annet problem når det kommer til tetthet og hvor godt det fester.

Få et sveiseverksted til å se på saken, eller hvis du kjenner en sveiser som har muligheten til å ta noen timer en kveld. Ikke så mye arbeid å lage en ny tank!

Link to post

Skygg unna støping og liming og lurium. Sveis den gamle eller lag en ny. Den kan selvfølgelig sveises, men det er noe i det han fagmannen sa til deg. Når det først er tæret et hull i en alutank er det ikke bare der du har fått hull det er tæret. Trolig kommer dette av at du har hatt vann i drivstoffet. Dette kan føre til en groptæring i hele området som har vært eksponert for vann. Det skumle med korrosjon i aluminium kontra stål er at du kan få noe som kalles for gropkorrosjon, dvs at den utsatte overflaten ikke tærer likt som når stål ruster, men borer seg inn i materialet som nåler. Dette er det vanskelig å kontrollere uten å kappe opp tanken. Derfor liker jeg ikke tanker i alu. Rustfritt er tingen spør du meg.

 

Ta vinkelsliperen og kutt av det ene endestykket. Dersom den ikke er så ille inni kan du få den sveiset. Er den for mye tæret har det ihvertfall ikke kostet deg noe.

Link to post
.....Må bare finne ut hvordan å legge til rette for å plassere en ny tank i samme plass.....

 

Det er muligens lettere å plassere to mindre tanker og kople dem sammen, enn å installere en på samme størrelse...

 

Muligens litt større her, men fremdeles plassbegrensninger....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...