Jump to content

Lufting av dieselsystemet på Perkins

litt peiling

Recommended Posts

Lufting av systemet: ? Begynne hvor?

Tankene, slanger, matepumpe, dieselpumpe, dysene ?

Kan man lufte på hver sylinder når motoren går?

Så sist jeg fyllet drivstoff at det kom diesel ut av skrog gjennomføringen til luftinga på tanken. Diesel kom ut straks etter at jeg hadde startet tankinga,

men ga seg straks. Kan delvis tett lufting til tankene ha innvirkning på motorkraften :confused:

Greit å ta runden i systemet, og da begynne nærmest tanken og jobbe seg mot "endestasjonen" etterhvert. Går greit å lufte på toppene ja, men pass på sølet! Hvis ingenting annet nytter, eller hvis det er hastverk, så kan det være greit å lufte på toppen mens noen kinner motoren... da bør det svive igjen ganske kjapt.

Begynn med å innspisere dieseltankene, evt rengjør de for vann,grums ol.

kontroller lufting til dieseltankene

Sjekk sil i stigerør/slanger fra tanker, evt rengjør disse

sjekk slanger for sprekker og lekkasjer frem til "forfilter"

rengjør/bytt forfilter(grovfilter)

sjekk, evt bytt dieselfilter(e)

kontroller at fødepumpe fungerer

se etter lekkasjer på dieselpumpe

Dieselpumpe må skrues ut for kontroll i benk for kontroll av "fødemengde"

evt skifte membran i fødepumpe

Luft først på dieselpumpe, er det flere lufteskruer begynn på den nederste

takker for svar :flag_sw:

Kan man lufte på hver sylinder når motoren går?

Så sist jeg fyllet drivstoff at det kom diesel ut av skrog gjennomføringen til luftinga på tanken. Diesel kom ut straks etter at jeg hadde startet tankinga,

men ga seg straks. Kan delvis tett lufting til tankene ha innvirkning på motorkraften :confused:

Vær forsiktig å luft når motoren går, har du påtrykte hylser kan de bli rykkt av røret. Sjekk dette før du fyrer opp, har du rør som er stuket er det ingen problem.

Dieselen som kom ut luftinga stammer sikkert fra overfyllling ved siste tanking.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...