Jump to content

VP MD6A bra? erfaring?


FM 8-12

Recommended Posts

største svakheten med disse, er at de nyeste nå er over 35 år gamle.

Deler er ikke lengre like lett å få tak i, utover rene slitedeler. En overhaling av noe slag, blir vanskelig, du må i så fall få fatt i brukte brukbare deler å snekre sammen noe greier selv.

 

Når det er sagt, er dette en solid jernhaug av en motor, og har overlevd det meste. Er de i fin stand, er det ingen grunn til at den ikke skal banke og gå 2-4-6 sesonger til.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

største svakheten med disse, er at de nyeste nå er over 35 år gamle.

Deler er ikke lengre like lett å få tak i, utover rene slitedeler. En overhaling av noe slag, blir vanskelig, du må i så fall få fatt i brukte brukbare deler å snekre sammen noe greier selv.

 

Når det er sagt, er dette en solid jernhaug av en motor, og har overlevd det meste. Er de i fin stand, er det ingen grunn til at den ikke skal banke og gå 2-4-6 sesonger til.

 

Suzuki

 

Deler er det jeg har nok av, heller kvitte meg med noen. lurte bare på hvordan motorene er da jeg har 2stk liggende og skal ha den helt strøkne i reserve i tilfelle den som står i båten ryker noe jeg aldri tror skjer :wink:

Link to post
Share on other sites

Volvo MD var en lite moderne motor fra ny av og den har mange svakher. Jeg vil ikke ha spander penger på denne dersom du ikke har som hobby/eller liker å skru på eldre motorer. Det beste som kan sies om Volvos småmotorer var at her var mye og bra støpejern så de ruste ikke lett hull i kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

jeg har en VP md6b fra 1976 i båten min. Den er vel ganske lik din md6a tror jeg. Det er riktig som sies her at jeg har både starter og egen dynamo. Jeg kjenner forrige eier (som har hatt motoren siden ny) som kun har måtte overhale fødepumpen en gang, byttet impeller hvert år (som en sikkerhet), vanlig oljebytte hvert år sammen med filter, div filtre i dieseltilførselen og nå i år måtte jeg bytte eksosbendet pga tæring.

 

Motoren starter på første turn på nøkkelen og sviver som en drøm. Nå har jeg ikke brukt båten mer enn 30 timer da jeg fikk den i år, men den har enda ikke gitt meg ett eneste feilslag, så jeg begynner å stole på motoren nå. Når det er sagt så er dieselmotorer noe mer slitesterke i forhold til bensin, også med tanke på driftsikkerheten. Får bare motorene rein diesel, luft og kjøling så skal det noe til for å få motorstopp på sjøen.

 

For å være helt ærlig var jeg skeptisk til volvo penta, men nå begynner jeg å like motoren. Alt er også veldig enkelt og greit tilgjengelig

Link to post
Share on other sites

Hold an litt!

 

Er ikke denne MD6 basert på Mecedes sin OM636 da? Samme som satt i MB180D i begynnelsen på 60-åra? Oslo-drosjene gikk opp til 1 million km :eek: med denne motoren! Ikke noe dritt-motor det, nei. Denne motoren lages den dag i dag på lisens et eller annet sted i østen. Brukes mye som industri-motor, bl.a. på fryse- og kjøle-containere, pumpehus og til generatorer. Dette er en sliter!

 

...hvis jeg ikke tar feil (igjen?) da...

:rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Volvo MD var en lite moderne motor fra ny av og den har mange svakher. Jeg vil ikke ha spander penger på denne dersom du ikke har som hobby/eller liker å skru på eldre motorer. Det beste som kan sies om Volvos småmotorer var at her var mye og bra støpejern så de ruste ikke lett hull i kjølesystemet.

 

jeg antar du har (dårlig) erfaring med flere av disse motorene siden du kommer med en slik påstand om at motorene har mange svakheter? Hva er svakhetene med motoren? Det er ikke for å kverulere, men helst med tanke på at kanskje jeg da evt. kan ta noen forholdsregler litt tidligere og evt. klare å avverge det som måtte kunne gå galt.

Redigert av kintii (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...