FM 8-12 Startet 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2009 Kjøper en VP MD6A nå til neste uke. noen som har noen erfaringer med disse? svakheter osv? alt motas med smil Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 største svakheten med disse, er at de nyeste nå er over 35 år gamle. Deler er ikke lengre like lett å få tak i, utover rene slitedeler. En overhaling av noe slag, blir vanskelig, du må i så fall få fatt i brukte brukbare deler å snekre sammen noe greier selv. Når det er sagt, er dette en solid jernhaug av en motor, og har overlevd det meste. Er de i fin stand, er det ingen grunn til at den ikke skal banke og gå 2-4-6 sesonger til. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
FM 8-12 Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 største svakheten med disse, er at de nyeste nå er over 35 år gamle.Deler er ikke lengre like lett å få tak i, utover rene slitedeler. En overhaling av noe slag, blir vanskelig, du må i så fall få fatt i brukte brukbare deler å snekre sammen noe greier selv. Når det er sagt, er dette en solid jernhaug av en motor, og har overlevd det meste. Er de i fin stand, er det ingen grunn til at den ikke skal banke og gå 2-4-6 sesonger til. Suzuki Deler er det jeg har nok av, heller kvitte meg med noen. lurte bare på hvordan motorene er da jeg har 2stk liggende og skal ha den helt strøkne i reserve i tilfelle den som står i båten ryker noe jeg aldri tror skjer Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Volvo MD var en lite moderne motor fra ny av og den har mange svakher. Jeg vil ikke ha spander penger på denne dersom du ikke har som hobby/eller liker å skru på eldre motorer. Det beste som kan sies om Volvos småmotorer var at her var mye og bra støpejern så de ruste ikke lett hull i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Ja, og MD1/MD2 MDIIB/C/D serien er etter min mening mye bedre motorer enn den MD6 varianten. Fra MDIIB fikk man skikkelig startmoto, og ikke den helv. dynastarteren. Det fikk vel også MD7 som tok over etter " dine " motorer. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
kintii Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 jeg har en VP md6b fra 1976 i båten min. Den er vel ganske lik din md6a tror jeg. Det er riktig som sies her at jeg har både starter og egen dynamo. Jeg kjenner forrige eier (som har hatt motoren siden ny) som kun har måtte overhale fødepumpen en gang, byttet impeller hvert år (som en sikkerhet), vanlig oljebytte hvert år sammen med filter, div filtre i dieseltilførselen og nå i år måtte jeg bytte eksosbendet pga tæring. Motoren starter på første turn på nøkkelen og sviver som en drøm. Nå har jeg ikke brukt båten mer enn 30 timer da jeg fikk den i år, men den har enda ikke gitt meg ett eneste feilslag, så jeg begynner å stole på motoren nå. Når det er sagt så er dieselmotorer noe mer slitesterke i forhold til bensin, også med tanke på driftsikkerheten. Får bare motorene rein diesel, luft og kjøling så skal det noe til for å få motorstopp på sjøen. For å være helt ærlig var jeg skeptisk til volvo penta, men nå begynner jeg å like motoren. Alt er også veldig enkelt og greit tilgjengelig Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Hold an litt! Er ikke denne MD6 basert på Mecedes sin OM636 da? Samme som satt i MB180D i begynnelsen på 60-åra? Oslo-drosjene gikk opp til 1 million km med denne motoren! Ikke noe dritt-motor det, nei. Denne motoren lages den dag i dag på lisens et eller annet sted i østen. Brukes mye som industri-motor, bl.a. på fryse- og kjøle-containere, pumpehus og til generatorer. Dette er en sliter! ...hvis jeg ikke tar feil (igjen?) da... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
fredivar Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Nei, der må du vel ta feil Walter_S?? MD6 er jo en to-sylindret motor på 10 hk!. Tror ikke den har noe med motorene i Mercedes 180 å gjøre? Den er da 4-sylindret? Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 (redigert) Volvo MD var en lite moderne motor fra ny av og den har mange svakher. Jeg vil ikke ha spander penger på denne dersom du ikke har som hobby/eller liker å skru på eldre motorer. Det beste som kan sies om Volvos småmotorer var at her var mye og bra støpejern så de ruste ikke lett hull i kjølesystemet. jeg antar du har (dårlig) erfaring med flere av disse motorene siden du kommer med en slik påstand om at motorene har mange svakheter? Hva er svakhetene med motoren? Det er ikke for å kverulere, men helst med tanke på at kanskje jeg da evt. kan ta noen forholdsregler litt tidligere og evt. klare å avverge det som måtte kunne gå galt. Redigert 31.Juli.2009 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.