Jump to content

Montering av ekstra batteri


bliss X

Recommended Posts

Jobber med å sette inn et ekstra batteri båten, men det skal ikke være lett. Jeg har laget en ekstra batterikasse som jeg ble veldig fornøyd med. Den passer perfekt til batteriet, men problemet er at jeg ikke får plass til den der jeg hadde tenkt.

 

Batteri kassen(e) er skrudd fast under en stikk køye dvs at de henger fast og er ikke i direkte berøring med skroget. Jeg har nå to alternativer -  (se bilde 3 og 4) men klarer ikke å bestemme meg for hvilket alternativ som blir mest solid.

 

Hva ville du ha gjort?

Batterikasse slik det ser ut idag:

Bilde

Min plan: Montere ny kasse i parallel med den gamle. Skar seg ford det ble 1 cm for trangt

Bilde

Alternativ 1. Fore opp den nye batterikassa med klosser:

Bilde

Alternativ 2. Lage ny og større batterikasse som passer

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse :smash:

 

Jeg syntes løsningen med klosser er en grei måte og gjøre det på,men bør du ha kloss over og under :boxing:. Ville kunn foret opp under hvis det ikke er veeeldig mye klaringer der.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Enig med Mini. Klosser

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har laget en batterikasse som er dimensjonert for at neste batteri blir større enn det du har nå hadde jeg brukt klossene, ellers hadde jeg lagd en større kasse. Batterier har det med å bli utslitt og det ville være dumt om du blir begrenset av yttermålene på neste batteri. Du kan jo selvfølgelig gjøre om hele installasjonen da, men hvis du har boret hull etc. er ikke det noe moro.

Link to post
Share on other sites

Dette med klosser og kasse ser for meg veldig tett ut? Er det en lukket kasse? Vær i såfall klar over at batteriet ditt gasser og trenger utlufting. I tillegg avgir det varme når det lades/utlades. Den varmen vil batteriet gjerne bli kvitt fordi det liker varme dårlig. Jo mer varme dess kortere liv. Økes temperaturen i kassa fra 20 grader til 30 grader, nesten halveres levetiden under ellers like forhold. På den annen side er det vel ikke konstant varmt i kassa.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette med klosser og kasse ser for meg veldig tett ut? Er det en lukket kasse? Vær i såfall klar over at batteriet ditt gasser og trenger utlufting. I tillegg avgir det varme når det lades/utlades. Den varmen vil batteriet gjerne bli kvitt fordi det liker varme dårlig. Jo mer varme dess kortere liv. Økes temperaturen i kassa fra 20 grader til 30 grader, nesten halveres levetiden under ellers like forhold. På den annen side er det vel ikke konstant varmt i kassa.

 

Lotus

Lukket og lukket. Jeg kommer ikke til å ha noe lokk på kassa, men kan være enig med deg i at det er litt for lukket. På Hallberg Rassy er batteriene montert på denne måten (se tegning av battetrikasse) og originalt er det også lokk på kassa (den originale). Dette lokket har jeg fjernet for å få litt mer lufting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...