bliss X Startet 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2004 Jobber med å sette inn et ekstra batteri båten, men det skal ikke være lett. Jeg har laget en ekstra batterikasse som jeg ble veldig fornøyd med. Den passer perfekt til batteriet, men problemet er at jeg ikke får plass til den der jeg hadde tenkt. Batteri kassen(e) er skrudd fast under en stikk køye dvs at de henger fast og er ikke i direkte berøring med skroget. Jeg har nå to alternativer - (se bilde 3 og 4) men klarer ikke å bestemme meg for hvilket alternativ som blir mest solid. Hva ville du ha gjort? Batterikasse slik det ser ut idag: Min plan: Montere ny kasse i parallel med den gamle. Skar seg ford det ble 1 cm for trangt Alternativ 1. Fore opp den nye batterikassa med klosser: Alternativ 2. Lage ny og større batterikasse som passer Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei Lasse Jeg syntes løsningen med klosser er en grei måte og gjøre det på,men bør du ha kloss over og under . Ville kunn foret opp under hvis det ikke er veeeldig mye klaringer der. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Draco17 Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Jeg syns du burde lage større kasse. Kanskje du en dag skal ha et større batteri oppi.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei, Om du er fornøyd med den kassa du allerede har laget, så ville jeg gått for klossløsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hei Lasse Siden du allerede har laget en kasse som passer til batteriet, vil det mest praktiske være å fore opp med klosser. Dette under forutsetning av at oppforingen blir solid, slik at kassa står fast også under stor sjøgang. Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Enig med Mini. Klosser Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
LEJ Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Hvis du har laget en batterikasse som er dimensjonert for at neste batteri blir større enn det du har nå hadde jeg brukt klossene, ellers hadde jeg lagd en større kasse. Batterier har det med å bli utslitt og det ville være dumt om du blir begrenset av yttermålene på neste batteri. Du kan jo selvfølgelig gjøre om hele installasjonen da, men hvis du har boret hull etc. er ikke det noe moro. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Takker for svar. Poenget var om klosseløsningen ble solid nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 10.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Dette med klosser og kasse ser for meg veldig tett ut? Er det en lukket kasse? Vær i såfall klar over at batteriet ditt gasser og trenger utlufting. I tillegg avgir det varme når det lades/utlades. Den varmen vil batteriet gjerne bli kvitt fordi det liker varme dårlig. Jo mer varme dess kortere liv. Økes temperaturen i kassa fra 20 grader til 30 grader, nesten halveres levetiden under ellers like forhold. På den annen side er det vel ikke konstant varmt i kassa. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2004 Dette med klosser og kasse ser for meg veldig tett ut? Er det en lukket kasse? Vær i såfall klar over at batteriet ditt gasser og trenger utlufting. I tillegg avgir det varme når det lades/utlades. Den varmen vil batteriet gjerne bli kvitt fordi det liker varme dårlig. Jo mer varme dess kortere liv. Økes temperaturen i kassa fra 20 grader til 30 grader, nesten halveres levetiden under ellers like forhold. På den annen side er det vel ikke konstant varmt i kassa. Lotus Lukket og lukket. Jeg kommer ikke til å ha noe lokk på kassa, men kan være enig med deg i at det er litt for lukket. På Hallberg Rassy er batteriene montert på denne måten (se tegning av battetrikasse) og originalt er det også lokk på kassa (den originale). Dette lokket har jeg fjernet for å få litt mer lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.