Jump to content

Sjøforsikring, enda et eksempel

Poseidon

Recommended Posts

Å underforsikre båten sin (og andre kostbare eiendeler) er nokså dumt. Dersom du mener at du kan ta en større del på egen kappe om uhellet er ute så kan du bare be om større egenandel. (Min filosofi er at propeller er som pølser i slaktetida, og setter egenandelen deretter. Jeg er ganske fornøyd med den rabatten dette gir meg, men jeg har en mistanke om at Poseidon kanskje ikke er like begeistret for dette regnestykket.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
...... (Min filosofi er at propeller er som pølser i slaktetida, og setter egenandelen deretter. Jeg er ganske fornøyd med den rabatten dette gir meg, men jeg har en mistanke om at Poseidon kanskje ikke er like begeistret for dette regnestykket.)

Både og!

Den første delen av filosofien har jeg ikke råd til å være enig med. Min propell er 3-vinget, hydraulisk vridbar og har en diameter på 1.760 mm. Den koster "omtrent det samme som et husbankhus".

Den andre delen av filosofien er jeg derimot 110% enig med. Jeg har satt egenandelen både på biler og båter så høyt at jeg får vist forsikringsselskapet at jeg ikke har til hensikt å komme springende til dem med småskader og "filleting". Setter man egenandelen opp til f.eks 25 eller 50.000 så har man grunnlag for å forhandle frem store premierabatter.

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 5 uker senere...
Pr idag er jeg overforsikkret. Og etter det jeg har fått til svar når jeg har spurt så vil de utbetale hele forsikringsummen om det hadde skjedd igjen.

Og i går fikk jeg kontra beskjed fra samme forsikringselskap... Dvs de ville anta hva båten var verd og utbetalt ut fra det. :rolleyes:

Hvem har rett? Forsikringselskapet eller forsikringselskapet? :crazy:

Ta takst på båten før uhellet er et faktum. Da er man hverken under eller overforsikret, og får hva man har krav på om noe skulle skje.

Da er man helt klart riktig forsikret på det tidspunktet man tegner/fornyer forsikringen, men markedsveriden av båten vil over tid endre seg og da vil fortsatt antatt verdi på skadetidspunktet være utgangspunkt for et oppgjør uavhengig av hva denne f.eks tre år gamle taksten sier, etter det jeg forstår.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...