Jump to content

Hvor kjøper dere el. deler til Mariner 10 hk?


sandman1

Recommended Posts

Eller; hvordan finner en feil på det elektriske anlegget på en slik sak, den er jo tross alt nokså begrenset i størrelse....?Hei godtfolk.

Er litt lei av båtmotorer nå... Snekkemotorer både her og der, godt at noe av innsatsen blir kronet med hell og lykke (en utrolig herlig lyd i en gammel Sleipner FM motor i går kveld...), men tenkte at jolla og påhengeren er kjappeste veien utpå vannet, nå, iallefall. Men der var det ikke tegn til liv. Hadde en uheldig episode sist høst, vårherre sendte litt værre sjø enn normalt, resulterte i en Gh med sprekk i bunnen og en druknet motor, fikk den opp etter et ca et døgn og etter en del innsats, mye ferskvann og rødsprit, 556, elektrocleaner og trykkluft og trekking så gikk den greit, Så utseende messig, under skallet så har motoren et forbasket pent utseende. Den gikk også ut og inn et par ganger til noen skjær på skarvejakt etterpå, så at den virket (som i fortid) er hevet over enhver tvil.. Men så ikke nå....

 

Det det gjelder er en 10 hk (15?) 10 år gammel Mariner Viking, 2 sylindre...

 

Byttet tennplugger, enkleste er ofte det beste.

 

Er også sikker på at da jeg nå nestsist plundret med den, så fikk jeg et par karameller, på venstre labben da jeg dro (motor "våt" av 556), det resulterte i at jeg tenkte "godt det er gnist/ spenning frem til pluggene, jippiAU", den tanken er delvis forlatt nå, dessverre.....

 

sist, så byttet jeg plugger, og jeg kjenner ikke noe som helst i venstrelabben, koblet av ned mot den sorte boksen på siden bak, målte 2-4 volt på spenning ut fra svinghjul, ved manuell trekking (blir sikkert høyere, bare den starter, så svinghjulet genererer strøm....

 

Da gjenstår:

Hvilke ledninger gir impuls fra svinghjulets posisjon til å knalle av gnista på tennpluggen... Kan det være den bryteren? (Farge på ledning...? og forslag til testing)

Sort boks, på siden, imellom svinghjulet og coilene til tennpluggene, hvordan sjekker en den lettest for feil?

Sjekket pris på coiler til tennpluggene, men gubevares for en pris!

 

Så mistanken nå er;

  1. Tennpluggledninger/ hetter.... (lurer på om ikke disse er støpt inn i coilene..).
  2. Coiler til tennpluggene ca 750,- - 800,- pluss mva pr stk (Hallloooo 2000,- på en 10 år gammel påhenger...?).
  3. Eller Sort boks, sikkert enda dyrere enn Coilene....

Kan jo ikke bare kjøpe det ene etter det andre og håpe at det plutselig virker..... Da blir det for dyrt.... :headbang:

 

Håper på innspill her.... :flag:

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vel, fikk svar fra Ravns garage, en link til en side med måledata for å Ohme en del av de delene som ligger under svinghjulet, de ledningene jeg hadde hadde ikke de samme fargene, men jeg målte, noterte ned hvilke som hadde hva av ohm, sendte den til Hr Ravn, eller hans accistent. Svar kom tilbake; "antar at det er trigger assy som er gåent, nytt eller brukt?" siden det var en "antar" foran der, så valgte jeg brukt, og da skulle han ha 350,-/ inkl mva/ frakt, (ca det doble for nytt tror jeg det var, men ikke skyt meg, den prisen er fritt etter hjernen...). Han kunne ha nevnt at svinghjula pleier å sitte litt, så jeg selger trekkere for xx.kr, eller noe slikt, det gjorde han ikke, så jeg plundret litt der, ønsker ikke å bruke mere rå makt enn nødvendig, bakenfor så er vel de magnetene limt, og veiva... vel jeg vet jo ikke hvor mye de japanske ingeniørene har tenkt seg av belastning oppover... Men litt ømt og kjærlig, så kom den, så var det bare å løfte av det ene etter det andre, til jeg fant den som likner, samt bytte noe lenkarmgreier. (Mobilkamera er veldig greit, før en plukker fra hverandre ting, spesielt disse små ledd/ armene....). Sette sammen og dra.

Tenning på første, så stopp....... men nå var det iallefall gnist på pluggene.

Så etter litt mere plunder, så kom jeg på tomgangsskruen.... Hadde ikke rørt den, og derfor heller ikke tenkt tanken, men en halv tørn på den (enkleste er ofte det beste...), så var motoren god som ny.

 

Ravn's garage anbefales herved.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...