Jump to content

TMD40 - vedlikehold

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei, Denne motoren skal vel ha olje som tilfredstille Volvo sitt krav som heter VDS-2 om jeg ikke husker feil. Om biltema sin olje tilfredstiller dette krav vet jeg ikke, men jeg har alltid brukt mineraloljen fra Felleskjøpet. Denne har denne spesifikasjonen. Men hvor mye akkurat det betyr vet jeg ikke.

Zink sitter i forkant av Oljekjøler, på varmeveksler og på girkasse. Om jeg husker rett. Noen år siden jeg hadde TMD 40 motor.

Svein H

Jeg bruker Biltema's Turbodiesel 15W40 mineral på min (TAMD40A -82). Har heller ingen motforestillinger mot alternative filter, eks. Fram, som ikke har Volvo Penta signatur på seg. Det er sikkert Fram filter inni VP's likevel ;-)

Eneste jeg synes er litt rart med oljen, er at den ikke lenger blir svart, som jeg er vant med fra alt annet... Har vel kjørt 20-30 timer til nå i år, men like fin i fargen som når den kom på.

Er det slik det skal være ?

Sinkanodene sitter :

1 rett bak dynamo, i varmeveksler, vinklet litt fremover og utover

1 i underkant av oljekjøler, på midten, vinklet litt utover

Giret vet jeg ikke, da jeg har HS1A giret...som ikke har anode der.

Redigert av Fusebox (see edit history)

det er ikke vanlig at oljen er like fin . men i min nissan motor holder oljen seg honningfarget til utpå høsten. ca 80-100 timer må til før den begynner å bli svart. hadde av toppdekslet for ventiljustering nå i våres, og det så ut som nytt innvendig og aldeles uten avleiringer. dette er en motor som er fra ca 90 og gått ca 300000 km i lastebil + noen hundre timer i båt., dette er forøvrig eneste dieselmotoren jeg har hatt\sett som holder oljen ren over tid. normalt blir oljen sort bare av å starte og stoppe igjen for etterpeiling ved oljeskift.

jeg ser på saken som et stort +. da man med sikkerhet kan si det ikke forekommer gjennomslag forbi stemplene...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Pokker heller, skulle bytte sinkanoden ved dynamoen i dag.Dumme meg tok tanga og vred til.Knakk selvfølgelig skruen. Noen som vet hvor jeg får tak i ny? Maritim hadde ikke.

En annen ting, noen som kan forklare hvor den sitter på oljekjøleren?

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...