Storø RC 34 Startet 15.Juni.2009 Del på Facebook Startet 15.Juni.2009 Hei! - Kan noen fortelle meg hvor jeg finner skruehodet på zinkanoden på min TMD40 motor? - Hvor ofte bør denne byttes? På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Worry II Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 (redigert) Har du det på selve blokka, da ? Sitter ikke de på gearet bak motor ? Har du MS30-gear så sitter det 2 skruehoder på dette.. Jeg bytter annenhvert år ! Redigert 15.Juni.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Du bør finne en på varmeveksler og en på gearoljekjøler (sb side). Hodet er firkantet med (1/2"). Byttes hvis mer en halvspist. Tips. Sveis sammen to piper så du har 1/2" firkant i begge ender så du har feste for skralla, eller bruk forlenger med skiftenøkkel i enden. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Håper det er greit å låne denne litt. Ser at Biltena selger sinkanoder til motorer. Noen som vet om de går på TMD40 motorene? http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=153888 Artikel nr:25-283 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Hvilken Biltema olje kan man bruke på denna maskinen? Er det noe forskjell på å bruke orginalfiltere og uorginale som Maritim selger? Redigert 16.Juni.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
SvartRøyk Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Håper det er greit å låne denne litt. Ser at Biltena selger sinkanoder til motorer. Noen som vet om de går på TMD40 motorene? http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=153888 Artikel nr:25-283 Nei, men er neste sikker på at denne passer: 25-258 Har ikke testet selv men ser klin lik ut Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 hmm, selger maritim anodesett til denne motoren tro? Finner ikke dette på sidene dems. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Er det mulig å bruke Biltemas Turbodisel Mineralolje på denne maskinen? http://www.biltema.no/products/productimag...?iItemId=139164 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Svein H Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hei, Denne motoren skal vel ha olje som tilfredstille Volvo sitt krav som heter VDS-2 om jeg ikke husker feil. Om biltema sin olje tilfredstiller dette krav vet jeg ikke, men jeg har alltid brukt mineraloljen fra Felleskjøpet. Denne har denne spesifikasjonen. Men hvor mye akkurat det betyr vet jeg ikke. Zink sitter i forkant av Oljekjøler, på varmeveksler og på girkasse. Om jeg husker rett. Noen år siden jeg hadde TMD 40 motor. Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Fusebox Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Jeg bruker Biltema's Turbodiesel 15W40 mineral på min (TAMD40A -82). Har heller ingen motforestillinger mot alternative filter, eks. Fram, som ikke har Volvo Penta signatur på seg. Det er sikkert Fram filter inni VP's likevel ;-) Eneste jeg synes er litt rart med oljen, er at den ikke lenger blir svart, som jeg er vant med fra alt annet... Har vel kjørt 20-30 timer til nå i år, men like fin i fargen som når den kom på. Er det slik det skal være ? Sinkanodene sitter : 1 rett bak dynamo, i varmeveksler, vinklet litt fremover og utover 1 i underkant av oljekjøler, på midten, vinklet litt utover Giret vet jeg ikke, da jeg har HS1A giret...som ikke har anode der. Redigert 17.Juni.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 det er ikke vanlig at oljen er like fin . men i min nissan motor holder oljen seg honningfarget til utpå høsten. ca 80-100 timer må til før den begynner å bli svart. hadde av toppdekslet for ventiljustering nå i våres, og det så ut som nytt innvendig og aldeles uten avleiringer. dette er en motor som er fra ca 90 og gått ca 300000 km i lastebil + noen hundre timer i båt., dette er forøvrig eneste dieselmotoren jeg har hatt\sett som holder oljen ren over tid. normalt blir oljen sort bare av å starte og stoppe igjen for etterpeiling ved oljeskift. jeg ser på saken som et stort +. da man med sikkerhet kan si det ikke forekommer gjennomslag forbi stemplene... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fusebox Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Så "honningolje" er altså et positivt tegn det ? Det er jo slettes ikke verst for en motor som snart er 30 år gammel :-) Jeg tenkte kanskje oljen ikke klarte å løse opp i urenhetene/sotet i motoren... og dermed ikke ble svart. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) ja en mulig årsak det. men som sagt var toppdekslet og ventil\vippearmsystemet mitt gullende rent. dermed har jo olje renset og gjort jobben den er betalt for. Redigert 17.Juni.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Polarn Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Pokker heller, skulle bytte sinkanoden ved dynamoen i dag.Dumme meg tok tanga og vred til.Knakk selvfølgelig skruen. Noen som vet hvor jeg får tak i ny? Maritim hadde ikke. En annen ting, noen som kan forklare hvor den sitter på oljekjøleren? Redigert 17.Juni.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gullfisk Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hvis det er sink der, sitter den i fremkant av oljekjøleren skrått ut mot dynamo, med firkantet hode.Nyere kjølere har ikke annode har jeg sett. Hvordan klarte du å knekke den? sikker på at det er sinken du har skrudd på? De er ganske robuste. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg trodde sinken var skrudd inn i skruen. Men det omvendt og da jeg tok tak med tanga for å vri av det som var igjen av sink var jeg uhelldig. må ha ny dessverre :( Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Gullfisk Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 På de jeg har vært borti, sitter sinken skrudd inn i innvendige gjenger i bolten? Kan du ikke borre og gjenge opp innvendig i bolten du knakk? Sitér dette innlegget Link to post
Scorpion Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Har selv TAMD 40b, sitter sinken på samme sted som på TMD 40 motoren? mulig dette er et dumt spørsmål... men men. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.