Jump to content

BMC 1800 går dårlig og ujevnt. Noen som kan hjelpe?


Christensen

Recommended Posts

Hei! sitter nå med en stor klump i halsen og ser at årets båtferie muligens renner ut i sanden.

Kort fortalt: Hadde kjørt ca 2.5 timers tur og stoppet motoren, to timer senere starter jeg den igjen, da går den dårlig, får bare 1700 o/min mot normalt 2800 på maks, i tillegg "jager" den litt på turtall (ca 200 o/min) og ryker mer enn vanlig(blågrå). Fikk karret meg hjem på tuslefart og idet jeg drar pådraget ned på tomgang for å kjøre inn i havna stopper den. Får den da ikke igang igjen! Den sviver normalt rundt, men ingen tenning. Fikk padlet meg inn på plassen og fortøyd, fortsatt ikke liv i den. I dag har jeg prøvd å finne ut hva som er galt, jeg har luftet dieselsystemet etter boka og den startet opp, gikk fortsatt veldig ujevnt på tomgang og er "kaklete", virker nesten som den går på tre sylindre. Hva kan være galt her? Dieselpumpa?? Dyser??

Har sjekket filterne mine og matepumpa og det ser bra ut.

Er åpen for forslag til hva som kan være feil, muligheter for å eliminere vekk ting osv.

Har ikke komptesta ennå, har også et sett dysespisser ekstra, hadde det vært en ide å prøve disse??

 

Hvis noen har ei bra dieselpumpe til denne saken så kjøper jeg den tvert!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

På den forrige snekka hadde vi BMC, ikke fritt for at det ble litt skruing...

 

Jeg ville startet med å sjekke dieseltilførsel og kompresjon. Det er jo en enkel motor, så det er grenser for hva som kan være galt.

 

Hvis du løsner på et og et dyserør mens motoren går får du en indikasjon på om alle sylindere går som de skal. Hvis den ikke dør ut på turtall når du løsner på et av rørene tyder det på at det er noe galt med den sylinderen. Da kan du skru av et og et dyserør og kjøre den på starteren. Kommer det lik mengde diesel ut av alle røra kan det tyde på dårlig kompresjon, ikke dieseltilførsel. Da kan du jo for eksempel sjekke ventilklaringen (greit å gjøre uansett) å sjekke at det ikke er en ventil som "ligger på".

Link to post

hei hadde en 1500 som oppførte seg som din, den trakk falsk luft. På min var det en justeringsskrue på pumpa som var plombert med tråd og blyplombe denne skruen satt i ett lite lokk med 2små skruer, mener de var slemme og komme til bak noen rør, vet ikke om dette er likt på din men jeg dro til de 2 feste skruene og motor gikk fint igjen

Link to post

Hei igjen og takker for gode tips!!

Bernt: Pumpa er en DPA 334F290. Hvis du har den i Svelvik så hadde det jo vært helt knall om den er riktig!

FM 8-12: Jeg skal også sjekke de skruene på pumpa!

Har tatt ut dysene for å få de sjekket og justert, uansett greit å vite tilstanden på dem! Prøver dette først da dette er rimeligerere enn pumpa!

Har i kveld gått systematisk over alt annet helt fra tanken og inn på dieselpumpa og inn på dysene, ser ikke helt håpløst ut allikevel!!

Krysser alt jeg har for at vi ikke går glipp av ferien!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Bernt: Ok! Hvilket verksted i Skotselv tenker du på?

Ser også i manualen til motoren at typebetegnelsen på dieselpumpa er CAV DPA 3246F857. mulig jeg har en nyere type??

Hva var betegnelsen på pumpa du har??

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Jeg har stor tro på at at du har en luft lekkasje på suge siden. DVS fra pumpen mot tank. Sjekk alle koblinger spesielt gummi slanger som kan være helt ødelagt inni og finne på utsiden. Kan i noen tilfeller være så oppsvulmet innvendig at diesel ikke kan passsere.

 

Har du en liten luft lekkasje vil pumpa komme i uorden når det gjelder regulering og du vil få den gangen på motor som du beskriver og til slutt stopp som du også har fått.

 

Føde pumpa på disse motorer har også en svakhet når de blir slitt. DVS ventilen dette igjennom ventilsetet og vil ikke fungere. Så derfor sjekk også fødepumpa.

 

Hilsen Smaapala

Link to post

Manualen på disse motorene fra KD Trading sier at det sitter samme dieselpumpe på 1.5 og 1.8 litern! Dette er ikke tilfelle! Gikk på et raskt kjøp av pumpa til Bernt, men fant ut at den ikke passer i det heletatt! :-(

fortsetter videre i morra..... Hvis jeg gidder!

PS Ikke Bernt sin skyld at den ikke passer!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Smaapala: Tok en test og starta den med diesel fra flaske og en kort slange inn på fødepumpa, hjalp fælt det gitt! Har nå lagt opp nye slanger fra tanken og montert ny filterholder (dobbel) og regner med at jeg nå er kvitt luftproblemet. Oppstart går fint, da jeg tar av luftfilteret for å komme til slangeklemma på fødepumpa ser jeg at jeg har starta den uten luftfilter. Syns jeg hører en litt rar lyd i luftinntaket, den "bopper" på en sylinder, tar av toppdeksel og finner ut at en innsugsventil henger litt! Ble en sen kveld med demontering av topplokk og ventildemontering.

Alle ventilene går lett i styringene, den som hang hadde litt koks på ventilstanga, kan dette være nok til at den ikke stengte ordentlig? Har "rulletesta" alle ventilene og de ser helt rette ut, er det da nødvendig å sette dem i benk med måleur? tenkte jeg skulle gjøre dem reine og slipe dem inn før jeg monterer med nye tetninger.

Fikk bestilt pakningssett før jeg la meg så det er vel et håp om å få montert ganske snart! Håper jeg nærmer meg ferdig snart nå!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
  • 1 år senere...

Manualen på disse motorene fra KD Trading sier at det sitter samme dieselpumpe på 1.5 og 1.8 litern! Dette er ikke tilfelle! Gikk på et raskt kjøp av pumpa til Bernt, men fant ut at den ikke passer i det heletatt! :-(

fortsetter videre i morra..... Hvis jeg gidder!

PS Ikke Bernt sin skyld at den ikke passer!!

Hei, har du fortsatt pumpa du kjøpte av Bernt? er meget int:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...