Eikes Startet 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2009 Hei, Som tittel forteller er jeg ute etter råd angående kjøp av båt. Dette blir mitt første båtkjøp. For 2 år siden bestemte jeg meg for at jeg skulle ha en båt, men siden jeg bor i Trondheim er det ikke bare å ordne seg en båtplass. Da bestemte jeg meg for å stille meg i kø, med det i tankene at jeg hadde nok funnet meg en til jeg fikk plassen. Noe som stemte bra da jeg fikk ett brev i fjor høst om at jeg ikke kunne forvente plass før 2010. Men, så en dag jeg kom hjem i slutten av mai var det visst en plass ledig til meg. Så nå haster det plutselig med å skaffe seg en båt. Jeg har sett og lest det jeg har funnet de siste årene, men fortsatt litt i tvil. Båten vil hovedsaklig bli brukt som solskinssbåt og lek, wakeboard, wakesurf, vannski osv. Jeg kommer til å holde meg hovedsaklig i Trondheimsfjorden, og det vil for det meste være på soldager og dager det kan passe seg til å bare kjøre seg en tur på semi-rolig sjø, samt selvfølgelig alle dager det passer seg med wakeboard. Prismessig så vil jeg ikke passere 250 000,- og jeg ser helst at jeg lander litt under dette. Da min mekaniske innsikt/kunnskap ikke er hva den kanskje burde være, tenker jeg at noe nyere jo bedre. Noen basic ting skal jeg alltids få til med hjelp av venner og familie med bedre mekanisk innsikt. Men, utstyret bør være utprøvd og noe som jeg kan bare starte og kjøre hovedsaklig. Og ikke minst, noe damen kan stikke ut med på dager jeg ikke har mulighet. Etter å ha tenkt gjennom behovene jeg har i en båt, stiller vel amerikanerne i det beste lyset. Jeg er, som mange andre, kanskje litt skeptisk til kvaliteten på disse. Og de subjektive meningene til folk jeg kommer over er ikke så veldig informative i grunn. Slik jeg ser det, skal vel dette holde like bra? Og det mest negative er vel at de ikke er bygd for norske forhold? Pris spiller jo selvfølgelig en stor rolle, og der er jo amerikanerne veldig greie. Ellers har jeg tenkt på innenbordsmotor, da jeg mener det kan være enklere for vannsport med en plattform bak. Og det at jeg har en liten forkjærlighet for fart er vel ikke noe jeg kan legge skjul på heller. Jeg har sett på noen baylinere, 185 osv. Disse er det forsåvidt greit nok å finne litt info om. Eller har det vært Stingray, Larson og Regal som har vært oppe for det meste. Og da spesielt Larson 180 som kommer opp(denne har også forhandler i åsenfjorden/stjørdal, som kan være greit). Disse er det vanskeligere å komme opp med info om, er det noen som har kjennskap til disse? Vil forresten en Mercruiser/VP 3,0 135hester bli litt i minste laget for denne bruken? Er det noen som har forslag til en båt som kan passe meg? Og ellers er alle meninger og råd velkomne. Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Jeg har nettopp kvittet meg med en Wellcraft 196 excel med 210hk Mercruiser. Det var en fin båt, men helt feil til mine behov. Later til at den kunne passe deg. Gjorde bortimot 40 knop. Nå fant jeg ingen slike på Finn.no, så de er kanskje vanskelige å oppdrive. Fant en 21' som ligner: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17828279 Forskjellen på denne og 19 fotern, er at den mindre ikke har dette lille pentry ute (og er litt mindre, da). Tror du burde få et brukbart eksemplar til 150-200.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Den treliters fireren blir det vel litt lite krutt i til vannski og wakeboard, ville nok satsa på noe med en sekser eller åtter! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Eikes Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Takk for hurtig svar. Det har jeg sett dere er flinke til på forumet her. Lakecaptain: Jeg er ikke så veldig glad i den løsningen med å ha to stoler rundt motoren. Liker bedre hel sofa, med "solseng" over. Angående link, jeg kjenner det knyter seg litt hvis jeg bikker ned på 90-tallet. Noen grunn for det? Christensen: Det er vel kanskje det jeg har kommet frem til og, ser det går en del 4,3 190-220hk på disse båtene og. Sett litt på Sea Ray 185/195 med 190 hester også. Gjerne flere forslag og kommentarer folkens. PS: Det skal vel kanskje nevnes at jeg helst vil kjøpe fra en forhandler.. Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Lakecaptain: Jeg er ikke så veldig glad i den løsningen med å ha to stoler rundt motoren. Liker bedre hel sofa, med "solseng" over. Angående link, jeg kjenner det knyter seg litt hvis jeg bikker ned på 90-tallet. Noen grunn for det? Når stolene er arrangert sånn er det som oftest mulighet til å konvertere til solseng. Det er det ihvertfall på disse, man bare plasserer seteputene opp en høyde. Jeg synes det er en god løsning, for da tar ikke solsengen plass når du ikke behøver den. Tror ikke du generelt skal bekymre deg for båter fra 90-tallet, men gå nøye igjennom før du kjøper. Noen passer godt på båtene sine så alder nesten ikke betyr noe, mens andre båter blir mer velbrukt. Så vil jo alder også gjøre utslag på prisen, da, og du hadde jo et budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Maxum og Tahoe er nok mine favoritter i dette sjiktet. Bayliner er som regel billigere i utførelsen og er mindre utstyrt enn disse. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Whistler Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 (redigert) Jeg hadde for noen år tilbake en Bayliner 2052 LX capri. 2000 modell med 220hk V8. Om jeg skulle downsize ville jeg lett etter denne båten. De kom med 3.0, 4.3 og 5.0. Muligens også noen få med 5.7. Dette skroget ble ført videre i den amerikanske modellen 212 og senere den europeisk bygde 652. Når det er sagt finnes det IMHO knapt en mer linjelekker 20 foter enn 2052 fra 1998-2000. 1998 og 99 blå stripe med Bayliner logo i stripa. 2000, grønn stripe med logo under stripa. Grom ytelse fra start til ca 45 knop med 220hk. Null stress med vannski. Prøvde wakeboard også, men mitt brett "virket ikke" Bruktpriser på denne ligger på ca 200K med 4.3 eller 5.0 (nypris var i overkant av 350K) Jeg tror denne blir litt kjedelig med en 3 liter selv om den topper ut på 35+ knop med denne også. Det som evt kommer til å bli et svakt punkt på disse båtene og de eldre modellene er dørken som er laget i vannfast plywood dekket med fastlimt teppe. Redigert 15.Juni.2009 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Christensen Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Crownline går det også an å se på, en kompis som hadde en slik en, han var i allefall fornøyd ( den var med åtter!) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Lakecaptain Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Ser gamlebåten min ligger tilsalgs på nettet. http://www.blocket.se/orebro/Wellcraft_196...tm?ca=7&w=3 Men den var jo ikke noe for deg, sa du, og dessuten blir det vel for langt unna. Tviler forresten på at de får denne prisen, nå har den ligget der i snart en måned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.