Jump to content

Hvordan kvitte seg med gammel og dårlig bensin?

Baywatch

Recommended Posts

Jeg har en gammel tank med bensin stående, den inneholder ca 10 liter. På den lokale bensinstasjonen ville de ikke ta imot pga nye og strengere regler. De henviste til miljøstasjonen. I dag var jeg på miljøstasjonen med diverse skrot, og trodde jeg skulle bli kvitt bensinen. Men de ville heller ikke ta imot, pga strenge regler.

Jeg ønsker å kvitte meg med bensinen på en trygg og miljømessig forsvarlig måte, men dette ser ut til å være vanskelig. Hvor i Bergensorådet kan jeg kvitte meg med den, eller er det andre forsvarlige måter å gjøre dette på?

Gi bensinen til en totaktmotor, min gamle 8 Hk gikk fint på det meste, særlig gamle naftaprøver. Både Light virgin nafta og heavy virgin nafta, begge med oktan rundt 60-70. Hadde jeg litt toluen eller andre godsaker oktan slo jeg dette også oppi. Noen ganger klaget motoren litt når jeg gav den løsemidler, type butanol etc. Aller best var selvsagt bensinprøver for oktantallbestemmelse, men dette var jo ekte bensin. Bare det ikke har for høyt kokepunkt går det meste bra i eldre totaktere!

Husk nok olje, ellers skjærer den seg.

Ole

Ole
S/Y Algol

Jeg ønsker å kvitte meg med bensinen på en trygg og miljømessig forsvarlig måte, men dette ser ut til å være vanskelig. Hvor i Bergensorådet kan jeg kvitte meg med den, eller er det andre forsvarlige måter å gjøre dette på?

Alle kommunar har plikt til å ha mottaksanlegg for farleg avfall. Slike mottak har plikt til å ta imot avfall frå privatpersonar og bedrifter som produserer mindre enn 400kg farleg avfall pr år. Dersom du vil sjekka lovgrunnlaget for dette, kan du sjekka her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldrens?...1-0930-056.html

Ved gjennvinnvinningstasjone på Forus i Sandnes, var denne forskrifta ukjent for personalet, og eg måtte krangla meg til å få levera. Ta med deg forskrifta og kanna tilbake til miljøstasjonen, og prøv ein gong til.

Redigert av Nils (see edit history)

Sankthansbål... :cool:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Mange forslag her, kanskje jeg skal ta en tur til miljøstasjonen igjen, med loven i hånd? Jeg har i alle fall ikke noen totakter av noe slag lenger. St.hansbål kanskje? Men hvordan funker det å tenne opp dette med bensin, det blir ikke litt i overkant eksplosivt? Tidligere har man brukt spillolje eller diesel her hvor jeg bor. Vet det, jeg blotter min uvitenhet om brennbare væsker her nå, men det får våge seg :wink:

Det er i alle fall utelukket å brenne noe utenfor huset her, ingen plasser som egner seg.

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
St.hansbål kanskje? Men hvordan funker det å tenne opp dette med bensin, det blir ikke litt i overkant eksplosivt? Tidligere har man brukt spillolje eller diesel her hvor jeg bor. Vet det, jeg blotter min uvitenhet om brennbare væsker her nå, men det får våge seg

I motsettning til diesel er bensin farlig og må faktisk ikke brukes til bål og åpen ild. Dette på grunn av at den har en veldig lav flammepunkt slik at væske avgir antennbare gasser allerede ved romtemperatur. Ved uheldig blanding med luft oppstår også eksplosjonsfare. Aldri bruk bensin på bål!!! Skal en bruke noe så heller diesel, parafin o.l. og da også bare FØR bålet er tennt, ikke opp i åpen flamme! (Det at jeg nevnte St.Hansbål oppe var et spøk. Ikke prøv det...)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Noen luringer som brukte bensin for å tenne opp st.hans bålet her for noen år siden. Det sa pang (eller rettere sagt - drønn!)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bruk ALDRI bensin til å sette fyr på noe. Bensin er eksplosivt og egner seg IKKE.

Hilsen en med 3. grad forbrenning på et ben etter forsøk på å hindre pøbler i å sette fyr på et hus....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei,

Svaret er ganske enkelt å levere den på en bensinstasjon, hadde selv en kanne der bensinen hadde levret seg og den ble helt på slaggtanken på bensinstasjonen. Men det fordrer at betjeningen kan noe mer enn å servere pølser....

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Sist jeg prøvde på det fikk jeg beskjed om å gå på miljøstasjonen.

Da jeg reiste dit måtte jeg levere med kanne for de hadde ikke noe dunk å samle dette på.

Spylevæskekanner fant jeg på bensinstasjonen :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...