Jump to content

Oppussing av viksundbåt

Hennesy01

Recommended Posts

Hei.

Då var første egen båt i "hus".

Forige eigar har vert dårleg med vedlikehold,så eg må pusse opp ein del.

Det som er at det er veldig mykje striper og hakk i skroget.Eg har lite peiling på oppussing av båt,så difor spør eg:

Eg reknar med at båten må pussast ned-sparklast -pussast igjenn-grunnast-og til slutt lakkast/malast.

Stemmer dette?

Kva sparkel bør ein bruke?må båten grunnast før lakkering/maling?kva type grunning?

Kva lakk/maling må eg bruke?

Har dokke gode tips om korleis eg bør gå fram ?

Treng sårt hjelp om produkt og framgangsmåte..

Båten er ein Viksund 540

Takker for svar

Mvh Stig

Du får kjøpt Gelcoat sparkel, dette er sparkel i båtens farge. Med denne kan du sparkle opp ripene og få de helt usynlige. Det kreves at du gjør en nøyaktig jobb, renser riper for forurensing (krasser de opp til fersk gelcoat) og er nøye med sparkling og bruker litt tid på sliping etterpå. Begynner med litt grovere papir og avslutter med bortimot K1000 papir. Hvis du så rubber opp skaden blir den så godt som usynlig etterpå. Men har du veldig mange riper kan denne prosessen bli noe tidkrevende og det er muligens enklere å lakkere båten. Med lakkering blir uansett båten omlakkert mens med gelcoatsparkel blir båten fortsatt original :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...