Jump to content

Yanmar 4JHE motoren min stoppet og vi måtte taues hjem


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Og så skjedde det igjen! Vi måtte for 2. gang på 22 år ha tauehjelp av redningsskøyta. Første gang var for 3 uker siden! Vi hadde etter en normalt start fra Kommersøya ruslet langsomt utover Sandebukten da motoren bare mistet turtall og døde. En kamerat som fremdeles lå på Kommers ble tilkalt, og oppankret midt i Sandebukten, var det på hode nedi motoren. Dieselfilter ble skiftet, og det var bare halvfullt med diesel, men uten at det hjalp. Grovfilteret før pumpen var fullt. Etter mye feilsøking kom vi til at det måtte være fødepumpen som omtrent ikke leverte diesel, for mens kameraten pumpet den manuelt som en gal, gikk motoren. Men så snart han stoppet med dette, døde motoren igjen. Reserve fødepumpe for Yanmar hadde nok ingen av oss ombord, og en elektrisk pumpe kameraten hadde, klarte vi ikke å finne passe overganger til for dieselen.

 

Så det ble til at han tauet meg inn til Holmestrand hvor han har plass. Å slepe oss til Son hadde han ikke anledning til. Så det ble å få redningsskøyta til å komme og hentet oss (etter at mekanikeren der ombord hadde fikset deres motor som også hadde problemer). Vel hjemme i Son ble vi lagt på bryggen for septiktømming langt ute i havnen. Men vi fikk hjelp av en av de fast ansatte i havnen til å taue oss inn på egen plass med en lettbåt. Puuhhh!

 

Er det noen med erfaring fra lignende problem som har en annen mening om hva problemet kan være? Skulle gjerne hatt dette fikset før Horten-treffet til helgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dieselfilter ble skiftet, og det var bare halvfullt med diesel, men uten at det hjalp. Grovfilteret før pumpen var fullt. Etter mye feilsøking kom vi til at det måtte være fødepumpen som omtrent ikke leverte diesel, for mens kameraten pumpet den manuelt som en gal, gikk motoren. Men så snart han stoppet med dette, døde motoren igjen. Reserve fødepumpe for Yanmar hadde nok ingen av oss ombord, og en elektrisk pumpe kameraten hadde, klarte vi ikke å finne passe overganger til for dieselen.

 

Det betyr at resten var luft ? Da vil jeg tro at det er en lekkasje slik at pumpem trekker falsk luft. . En defekt oring ,tom tank eller sprekk i en slange ?

Link to post
Share on other sites

Tom tank er det ikke, men jeg skal ta en slange rett fra en løs kanne med diesel til fødepumpen og sjekke hva som skjer. Suges det falsk luft fra grovfilter, slamutskiller eller noen slangeforbindelser mellom pumpe og tank, burde det avsløres ved et slikt forsøk. Takk for tipset.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis det trekkes inn falsk luft mellom grovfilter og matepumpen tror jeg at ny membran i matepumpen, muligens samtidig med ny slange mellom grovfilter og matepumpe ville vert førstevalget.

Kan jo være greit å ta en ting om gangen for å identifisere feilen.

 

Ikke minst med tanke på oss som følger spent med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan jo være greit å ta en ting om gangen for å identifisere feilen. Ikke minst med tanke på oss som følger spent med. :yesnod:

Jo da, enig i det, og jeg skal rapportere etter hvert. Fikk ikke gjort noe mer etter at jeg kom til havn. Hadde tross alt kone og hund ombord. Imorgen kommer jeg meg ikke i båten før godt utpå dagen selv om jeg er pensjonist. Kl.1230 skal jeg nemlig til tannlegen og trekke en tann, og så skal kjeften fylles med ekkel blå guffe for å ta avstøpning til ny bro. Håper jeg er i form til å kjøre 7 mil til havnen og ligge på magen med hodet ned i motoren etter det. Tar med laptop slik at jeg kan spørre mer her på forumet dersom det er noe jeg lurer på. Må fødepumpen ut, sitter de to festeboltene fordømrade trangt til, og er usynlig uten speil! Fikk forresten sjekket om verkstedet i havnen (La Sa filial) hadde pumpe på lager. Det hadde de ikke, men kunne skaffe. Pris? ca. 1600 kronasjer. Får ringe litt rundt imorgen tidlig og sjekke tilgjengelighet.

 

Nå har jeg nettopp sett programmet på TV Norge (i opptak) om Redningsselskapet. Det var en merkelig følelse å se båter bli slept når jeg selv hadde hengt bak Odd Fellow II i halvannen time tidligere idag!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er helt utrolig hva enkelte har ombord! Må jeg skifte pumpen og ikke får tak i ny innen rimelig tid, tar jeg svært gjerne imot tilbudet ditt Ludde30!

Noen sil i selve pumpen er det nok ikke. Er det feil på pumpen er det vel sannsynligvis membranet eller inn/ut ventilene?

 

fuel_feed_pump_1.pngfuel_feed_pump_2.png

 

Jeg har heldigvis komplett servicemanual for 4JH--- serien motorer. Jeg har dessuten skannet den, og den ligger tilgjengelig her i PDF-format dersom

noen andre skulle trenge den.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ble ingen tur til båten for å mekke dieselsystemet idag. Etter 1 1/2 time i tannlegestolen med tanntrekking og forarbeide til ny bro og nå tyggende IBUX, orket jeg ikke tanken på å kjøre 7 mil hver vei for så å ligge med hodet ned i motorrommet.

 

Så jeg benyttet sjansen til å ringe rundt og høre om noen butikker skulle ha fødepumpe på lager dersom det er den som streiker og ikke lar seg reparere. Jeg fikk napp hos Fuglevik Båtservice, og det er ikke langt fra Son der jeg har båten. Men jeg har egentlig liten tro på feil på pumpen, og det var Nils hos Drøbak Marineservice også enig i. Han har jobbet med slike motorer i en mannsalder, og kunne ikke huske sist han hadde skiftet slik pumpe.

 

Men det første jeg skal gjøre imorgen er å koble en slange rett inn på fødepumpen fra en løs kanne diesel. Starter motoren da, er det vel et klart bevis på at dieselen ikke kommer frem til pumpen pga. at noe er tett, eller at det suges falsk luft. Ellers blir det vel å skru ut pumpen som er festet med to muttere på to bolter og se om den må skiftes eller jeg kan reparere den selv. Men det er trangt, fordømt trangt. Og ikke ser jeg festemutterne uten speil heller.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en feilkjøpt gassslange som jeg feilsøkte på min yanmar med. Ca 1/2m meter lang. Min tipsliste er å sjekke utluftingen på tanken om denne er tett.

Så prøvd å drenere grovfilteret og suge litt på sugesiden av denne(tilstoppet tanksug). Evt blåse litt ned i tanken.

Og gjort det samme med finfilteret. Sjekk også at returen ikke har gått tett.

PÅ min hadde jeg byttet grovfilteret og fått en liten luftlekkasje mellom toppen av glasset og holderen som gjorde at jeg ikke så lekkasjen(luft).

Fant dette med å suge på lufteskruen på finfiltret. Liten tro på at diselpumpa er gåen. Mer tro på koblinger/slange som tidligere nevt i tråden.

En mer miljømåte er sikkert å ha en sugeball til å gjøre jobben eller å kjøpe en lekkasjespray og sette litt trykk på slange, filter/koblinger.

Link to post
Share on other sites

Vi var midt mellom Shetland og Orkneyøyene. Min Yanmar stoppet. Det var i urolig sjø. Jeg pumpet med matepumpa, da jeg trodde den hadde sugd luft. Motoren startet og gikk på tomgang. Om jeg ga gass stoppet den.

 

Vi demonterte matepumpa. Det viste seg at det skulle være to O-ringer for tetting av de to ventilene i matepumpa. Den ene O-ringen manglet. den andre O-ringen hadde blitt presse ut fra sitt leie, slik at bare en del av den lå riktig. Vi hadde ikke O-ringer ombord. Plastslangen på pumpa for å pumpe ut motorolje, hadde samme diameter som O-ringene. Vi forsøkte å kutte skiver av plastslangen. Etter å ha kuttet ca 30 skiver hadde vi to plastskiver som var ca jevnt tykke. Vi brukte de istedet for O-ringene og da ble alt ok. Motoren gikk med fullt turtall.

 

Etter ferien undersøkte jeg pris på ny pumpe, og den var dyr. Valgte å bruke pumpa med midlertid reparasjon. Dette var i 1994 og fortsatt går motoren med den midlertidige reparasjon! Du kan lese mer om dette på min hjemmeside, velg linken Omega 36.

Link to post
Share on other sites

Slike provisoriske reparasjoner som funker har nok tendens til å bli permanente. Da jeg jobbet som serviceingeniør i NRK Fjernsynet for mange år siden, hadde vi et eget ord for slike reparasjoner, permasorisk!

 

Ja, er det selve pumpen min som krangler, er det nok stor sannsynlighet for at det er et eller annet snusk med inn/ut ventilene. Men håper det ikke er pumpen. Hvordan jeg skal komme til mutrene for å løsne den, er ikke greit. Jeg må nok bruke en eller annen kort smekker fastnøkkel da jeg ikke kommer til med pipe. Heldigvis er ikke ny pumpe alt for kostbar (men nok, - for all del). Har fått oppgitt pris på vel 1600 kroner.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Greit å vite om, men jeg tror lengden på det jeg har av fastnøkler er greit. Det er mer godset rundt selve kjeften jeg er bekymret over. Kanskje jeg skal ta med vinkelsliperen med en passe slipeskive?

 

fastnokkel.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at membranen i min fødepunpe har sprukket (riktignok til en Volvo 2003, men den virker vel på samme måten i en Yanmar). På undersiden av membranen er det på denne et luftehull og følgelig rant det ganske mye dieselolje rett ned i trauet under motoren. Jeg var nesten fremme i en utehavn da jeg kjente dieselstanken før membranen rakk å sprekke helt og hadde en reservepumpe ombord slik at jeg slapp heldig fra det. Men jeg kjøpte meg en ny reservemembran da jeg kom hjem. Hvis det er et slikt luftehull på baksiden av membranen til en Yanmar-pumpe og det ikke kommer noe dieselolje ut der, er vel membranen hel. Men det er jo andre smådeler inni pumpen som kan svikte.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har nå hatt noen timer i båten, og nå ser det ut til at alt funker OK. Tror ikke at fødepumpen var problemet. Luft inn før denne var nok heller årsaken. Har kuttet ut grovfilteret som hadde dårlige koblinger inn og ut pluss at O-ringer kanskje ikke var helt på plass. Med mye testing, og da jeg trodde alt var OK, måtte jeg også lufte på høytrykksiden. Men nå har motoren gått upåklagelig i ca. en halv time med forskjellig turtall, så da blir det nok Horten-treff likevel. Noen gode forslag til grovfilter (20U)? På mitt filter satt niplene til slangene løst og filterbytte er svært så kronglete. Så jeg har koblet forbi dette filteret, - foreløpig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

Nå har jeg hatt flere turer etter motorstoppen uten nye driftstopp. Men jeg har en skummel følelse av at lyden på motoren er hardere enn før. Og så virker det som at jeg mangler et par hundre omdreininger på fullt pådrag.

 

Kan det være at jeg fremdeles har noe luft til en av sylindrene? Eller gir den litt harde lyden et signal om noe annet? Om snaue 4 uker er det klart for en måneds båtferie på svenskekysten, så er det noe jeg kan sjekke opp og forbedre før den tid, hadde det vært greit.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...