Titikata Startet 15.Juni.2009 Del på Facebook Startet 15.Juni.2009 Hei alle sammen trenger noen gode råd her, har desverre ingen bilder av den. Har akkurat kjøpt en nydelig dorry som faktisk er veldig bra på mange måter. den ser bra ut inni og store deler utenpå. i tilegg til det så har denne faktisk en jernbanne skinne under hele båten som gjør den god og stiv. Men etter jeg hadde betalt for den og fraktet den ned til kragerø fant jeg ut et problem. I kjøl stokken som går opp i baug spissen så fant jeg ut at det var en skjult råte skade. Dette er over vannlinjen men råten er på ca 15 cm lengde og går nesten helt igjennom. Hva gjør jeg med dette? I tilegg fant jeg at bak ved propell virket det som to planker var løsnet Hva gjør jeg med dette? I båten sitter det også en om 62 hk som jeg håper jeg skalfå igang, den går desverre ikke så er det noen som kan ha en motor som passer så er jeg interisert i det. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Hei alle sammen trenger noen gode råd her, har desverre ingen bilder av den. Har akkurat kjøpt en nydelig dorry som faktisk er veldig bra på mange måter. den ser bra ut inni og store deler utenpå. i tilegg til det så har denne faktisk en jernbanne skinne under hele båten som gjør den god og stiv. Men etter jeg hadde betalt for den og fraktet den ned til kragerø fant jeg ut et problem. I kjøl stokken som går opp i baug spissen så fant jeg ut at det var en skjult råte skade. Dette er over vannlinjen men råten er på ca 15 cm lengde og går nesten helt igjennom. Hva gjør jeg med dette? I tilegg fant jeg at bak ved propell virket det som to planker var løsnet Hva gjør jeg med dette? I båten sitter det også en om 62 hk som jeg håper jeg skalfå igang, den går desverre ikke så er det noen som kan ha en motor som passer så er jeg interisert i det. Mvh litt vanskelig å forstå hva du mener med plankene som er løs men viss det er sømmen i båten som er gåen er det lurt å skifte denne ut med en litt større type og med motoren ....har du komprisjon på den?.....i så fall viss det er komprisjon...skal du sikkert klare å få den i gang Redigert 16.Juni.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Hvis denne båten er innredet,kledd innvendig,kan det bli en del arbeid med å skifte søm.Dette er vel båter fra 50-60 tallet,så en del av sømmene er vel moden for utskifting.Dette med råte i stevne over vannlinjen,kan du vel få en "trebåt" kyndig mann til å felle inn et stykke,i akterstevne må du vel opp en dim. og to på rekkspikeren, for å få feste.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Dorry har ofte jernspiker istedenfor kobber... skumle greier under vannlinjen Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Dorry har ofte jernspiker istedenfor kobber... skumle greier under vannlinjen jepps stemmer det...viss ikke dorryen er spesial bestilt med kobber saum..eller at gjærn saumen er byttet ut etter på men det forekommer skjeldent da en dorry hadde på det verste en levetid på ca en uke jeg har måtte bytte saumen i båten min.....har vell kommet til ca 3/4 deler nå..men enda har jeg noe lekansje som skal bedres.....jeg bruker foresten låsebolter med mutter og skive på min ..som jeg smører på med tjære før jeg titer til muttrene og det fungerer fint det...hemmligheten er rett å slett å bruke opp hullene til den gammle sømmen og ikke la seg friste med å sette inn boltene mellom sømmen Sitér dette innlegget Link to post
Titikata Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Ja det er nok jern i denne båten desverre. båten er fult innredet ja. jeg og hadde håpet på at det er mulig og felle inn en bit av stevnen som er råtten. det beste hadde vært og gjort det selv men jeg aner egentlig ikke hvordan. I forhold til motoren tok jeg av bunnlokket da tømte jeg ca 2 liter saltvann før oljen kom så det blir nok en anne motor på meg. Det jeg har mest lyst til er at jeg kan gjøre ting underveis. kose meg med den på sommeren og kansje ta en ting av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Hei alle sammen trenger noen gode råd her, har desverre ingen bilder av den. i tilegg til det så har denne faktisk en jernbanne skinne under hele båten som gjør den god og stiv. Jeg tør ikke tenke på hvorfor noen må bruke en jernbaneskinne under hele båten for å gjøre den "stiv" - men, det må du tenke alvorlig på. Jeg er redd den råten du har funnet, er bare toppen av et isfjell. At bord begynner å "sprike" kan skyldes dårlige nagler, men er det bare derfor, så kan du være glad. Håper jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Titikata Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Jeg tør ikke tenke på hvorfor noen må bruke en jernbaneskinne under hele båten for å gjøre den "stiv" - men, det må du tenke alvorlig på. Jeg er redd den råten du har funnet, er bare toppen av et isfjell. At bord begynner å "sprike" kan skyldes dårlige nagler, men er det bare derfor, så kan du være glad. Håper jeg tar feil. he he håper egentlig jeg og, men jeg tror faktisk det har godt over hele båten og sjekket for råte, virker bra egentlig Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 he he håper egentlig jeg og, men jeg tror faktisk det har godt over hele båten og sjekket for råte, virker bra egentlig viss båten er innredet er det masse plasser det kan ha blitt råte i båten lell om alt ser bra ut......en ting du kan prøve å sjekke er om bunnstokkene i båten er løse....er litt usikker hvordan du kan se om dem er det siden båten er innredet... men det lar seg sikkert gjøre på et eller annet vis.... men siden du sier du tappet ut så masse vann ut av motoren før olja kom ut er det ikke nødvendigvis at motoren er ødelakt....du kan jo se om den siver rundt og om du har komprisjon...viss du har det er det ikke nødvendigvis så masse jobb for å få den i gang i gjenn men.....vet du om den har vært under vann.....tenker på siden det var så masse vann i den lissom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.