Tom Rør Startet 15.Juni.2009 Del på Facebook Startet 15.Juni.2009 I helga da jeg lå og leste i sola ombord i båten i gjestehavnen på Oscarsborg, hørte jeg et plask, og kikket opp.Da lå det en liten jentunge i sjøen foran en akkurat ankommet båt og plasket.Da hun kavet og var under noen ganger, skjønte jeg at dette ikke er bading, så jeg løp ut på brygga og fikk dratt henne opp etter at hun hadde vært under et par turer.Foreldrene hadde ikke registrert at ungen hadde ramlet i sjøen.Denne episoden gjorde meg uvel, da jeg selv har med unger i båten,og marginene er så små, at vi ikke kan gamble med at ungene ikke har vest.(noe denne jenta ikke hadde).Denne jenta var nok ikke mer enn fem år, og skal jo være under oppsyn HELE tiden. Det jeg her prøver å si er at man ALLTID må ha vest på ungene i båten selvom man ligger på brygge, eller mener at "her kan ingenting skje". Jeg håper jeg ikke får oppleve noe sånt igjen, og at dere er flinke med å ta på vest på ungene deres. Det er nemlig ikke bare å kjøpe nye! Fortsatt god (og trygg)båtsommer. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Godt det gjekk bra. Ikke like lett alltid å få ungene til å bruke vesten men vi har klart å lage en rutine av det. Slike opplevelser kjennes godt i hjertet.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ulv I Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Uff, ikke bra opplevelse det der nei.. Hos oss er det basta bom punktum finale.. Er hun i nærheten av vannet, f.eks på brygger, eller i båten eller leker i vannkanten (bortsett fra på stranda mens vi sitter å ser på) så er vesten på og det har vi vært bastant på hele tiden. Så nå kommer hun å spør om hun kan få på vesten, for hun vil sitte på brygga å fiske krabber f.eks. Håper aldri at jeg må komme i en slik situasjon som du beskriver.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Windy37GM Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hos oss er det basta bom punktum finale.. Er hun i nærheten av vannet, f.eks på brygger, eller i båten eller leker i vannkanten (bortsett fra på stranda mens vi sitter å ser på) så er vesten på og det har vi vært bastant på hele tiden. Jøss, har vi gått på samme skole elns? Samme leksa ombord hos oss :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ulv I Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Hehe.. Er vel bare fornuften og muligheten til å kunne tenke "hva om".. eller "tenk hvis".. situasjoner som gjør at man heller velger å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
trikkern Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Tom, du er en helt! Håper du fikk takk og påskjønning for den gode gjerningen. Får si som dikteren: "Vi er så få i dette landet, og har ingen å miste". Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Heldigvis gikk det bra med den som falt uti! Våre barn er nå blitt voksne og selv begynt å få små. Da er det skikkelig godt å se at de har tatt med arven om kultur ved vannet. Vi har i alle år brukt vest på dem (krav), både i vannkanten og i båt. Jammen har vi klart å gjøre det samme med oss foreldre (i alle fall så snar vi skulle i båt). Så i dag er det ikke lenger spørsmål om vi skal ha, vi voksne bruker vest når vi beveger oss utenfor, og kommer barn og barnebarn for å gølge i båten, står de alltid klar med vesten i hånden/på seg. Ser ut til å bli samme måten i slalåmbakken og hjelm (selv om den var litt på siden). Tror det meste dreier seg om den kulturen en etablerer, og om en går foran selv. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Junke Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Ombord hos oss er det 1 gylden regel: dersom du flytter foten utenfor luken til salongen: VEST PÅ Dette gjelder både 5 åringen og 8 åringen Den elste har de siste sesongene fått dette i blodet. De har ikke alltid så god tid (og det er lett å glemme), men så rask han kommer i cocpit, merker han selv at han mangler noe og snur for å finne vesten. Den minste er forsattt i uprøvingsfasen , der han utfordrer oss om at vesten er ubehaglig, varm etc...... men her er ingen ting å hente! Husk, dette handler om holdninger og gode vaner (ellers blir det uvaner) Gir du ungene en finger.......tar de ofte hele hånden Å sende ungene på land uten vest er heller ikke bra, selv om de sier at de kun skall dit...og dit.... Disse planene endres fort , da det er ofte ved sjøen de spennende tingene skjer! (det har vi jo lært de!) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Samme gjelder hos oss og det blir fort en vane. Våre er 6 og 8 og kan svømme, men alltid vest på land, brygge og ute på båten (dvs. akterdekk eller FB). De slipper derimot vest når de er innendørs og vi beveger oss sakte av gårde i godvær. Den "slappheten" har vi tillatt oss for å skape et mer praktisk og enkelt båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.